Gå til innhold

En annen mamma som "prøvde å oppdra meg"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det føltes ganske surrealistisk, og jeg har i grunn aldri opplevd lignende. For en uke siden møtte jeg mammaen til sønnen min sin kompis for første gang. Sønnen min begynte på ny skole i høst. 

To ganger på kort tid har denne moren gjort store poeng ut av hjelm til sparkesykkel. Hun har endt med å bestemme at min sønn skal bruke det blant annet. En annen gang laget hun et stort poeng av at ungene hadde brukt sparkesykkel uten hjelm på gårdsplassen vår! Det var jammen bra at de ikke falt og slo seg i hodet! (Da hadde de kanskje, kanskje fått et blåmerke eller en liten kul med den farta). Men det aller særeste og rareste er at hun ved to anledninger har gitt meg et blikk som fikk meg til å føle meg som en ulydig ungdom. Blant annet da de var utenfor her, i innkjørselen vår. Hun kikker lenge på meg, vipper litt på hodet mot siden, lager litt store øyne og det eneste som mangler er et langt sukk bare for å vise hvor skuffet hun er over meg/ hvor dumme valg jeg tar. Det er helt absurd at en annen mor får seg til å gjøre slikt, til en voksen person. 

Vel, gjett hvem som sparker til og fra skolen uten hjem nå da? Jo, denne kompisen! Dessuten har han to eldre søsken som sykler uten hjelm. Hva er greia med å prøve å oppdra meg når det attpåtil viser seg at en selv ikke holder reglene sine....?

Anonymous poster hash: f3c26...b5c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo dum da. Som lar barnet bruke sparkesykkel uten hjelm. Du vet jo at det er farlig? At denne moren sitter i glasshus og preker om sikkerhet, samtidig som hun svikter sine egne barns sikkerhet fritar deg ikke for ansvaret. Hvorfor vil du ikke sikre barnet ditt?

Skrevet

Vel, du fortjener å bli oppdratt om barna sparker uten hjelm. Jrg hadde selv blitt rimelig oppgitt og småforbanna om du hadde tillatt mitt barn å sparke uten hjelm under ditt tilsyn. Synes faktisk den andre moren hintet fint om hjelmbruk fremfor å snakke direkte til deg om dine dumme valg.

Anonymous poster hash: 2002a...017

Skrevet

Hadde jeg sett barna mine på ni og ti bruke sparkesykkel uten hjelm, ville de fått sparkesykkelen inndratt. Ville ikke "oppdratt" deg, men hadde tenkt mitt dersom du lot barnet ditt sparke uten hjelm.

Anonymous poster hash: a3113...77e

Skrevet

Jeg visste reaksjonen kunne bli denne :-P

Vel, ingen bruker hjelm her til sparkesykkel. Virkelig ingen. Så da eldste barnet mitt rundet 9 år ga jeg opp. Han var allerede sosialt utsatt, og ble det bare mer av å være den eneste med hjelm på sparkesykkelen. Dessverre, men nå er det mange år siden og jeg vil da selv få bestemme. Jeg gir ikke sånne blikk til foreldre som velger annerledes enn meg og syns ikke det er ålreit uansett hvilket synspunkt man måtte ha.

Anonymous poster hash: e13c3...918

Skrevet

Vel, ingen bruker hjelm her til sparkesykkel. Virkelig ingen. Så da eldste barnet mitt rundet 9 år ga jeg opp. Han var allerede sosialt utsatt, og ble det bare mer av å være den eneste med hjelm på sparkesykkelen. Dessverre, men nå er det mange år siden og jeg vil da selv få bestemme. Jeg gir ikke sånne blikk til foreldre som velger annerledes enn meg og syns ikke det er ålreit uansett hvilket synspunkt man måtte ha.

Dette er hi som skriver fra en annen enhet.

Skrevet

Damer som oppfører seg slik du beskriver mangler o ett eller annet i topplokket. Det er jo helt bak mål å vise så åpenlyst med mimikk og fakter hvor teit du synes andre er, uansett hva saken gjelder!

Du må bare prøve å heve deg over det. Tenk som så at dama ikke er sosialt oppegående og ikke skjønner de sosiale kodene. 

Anonymous poster hash: 216c6...61b
Skrevet

Glad jeg har fornuftige barn. Tiåringen her sier det er bedre å se dum ut enn å bli dum. Han passer alltid på å ta på refleksvest når han drar på trening eller ut i mørket også.

Anonymous poster hash: a3113...77e

Skrevet

Jeg synes også hun moren virker litt rar:-p men men.

Anonymous poster hash: 87bac...6ec

Skrevet

Jeg synes at dere er litt sære begge to.

Barn skal bruke hjelm  når de har 2 eller flere hjul under bena.

Spesielt til og fra skolen da forsikkringen til skolen gjelder. Blir barnet skadet på skolevei uten hjem faller forsikkringen bort.

Du som innflytter bør faktiskt føye deg etter de regeler og normer som er i omerådet du bor i.

Anonymous poster hash: 9a2ed...b80
Skrevet

Vel, du fortjener å bli oppdratt om barna sparker uten hjelm.

Anonymous poster hash: 2002a...017

Jeg var helt sikker på at det stod "Vel, du fortjener å bli oppdratt om du sparker barna uten hjelm".

Skrevet

Kan du ikke bare konfrontere henne med det og si at du føler deg ukomfortabel med at hun blander seg inn i din oppdragelse og "oppdrar" deg? Tenker hun blir litt flau da..

Anonymous poster hash: 7233e...ac0

Skrevet

Det er jo en selvfølge at barn bruker hjelm når de sparkesykle eller sykle! Ser det er svært mange barn i området her som ikke bruker det. Samme med bilstol. Dårlige foreldre tenker jeg da altså.

Anonymous poster hash: 5cdd3...b69
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Selvfølgelig skal man bruke hjelm! Ei jeg vet om velta fra sparkesykkelen som sto stille, og havnet i koma! Trur hu driter i det blåmerke da...

Skrevet

Er enig med flere her. Datteren min må ha hjelm når hun bruker sparkesykkel, treffer man "rett" kan man bli ødelagt for livet av å falle fra fortauskanten..

Skrevet

Problemet hennes er velnhva du tillater hennes sønn å gjøre hos dere. De hadde en regel om hjelm som du ikke viderefører for hennes sønn. Jeg regner med avgang hadde hjelm?

At du ser hennes unger sykle uten hjelm betyr ikke at hun er klar over det. Hjelmen kan de ha på styret, i sekken eller hjemme...

Anonymous poster hash: d4625...183

Skrevet

Jeg hadde satte henne å¨plass! Dette er ikke en diskusjon om hjelm eller ikke, men hva du tillater deg å bry nesa i!

Skrevet

Jeg hadde oversett alle faktene og påpakningene etter at jeg hadde tatt det til etterretning og gjort mitt beste selv. Lær barna dine å bruke hjelm uansett når man skal bruke sykler, uansett type og fart. Her i bygda er det ingen som dropper hjelmen, her droppes bilsikring istedet. Har lyst å gi de fleste foreldre inn pga. mangleden bilsikring, men jeg lar det være. Ytrer heller min mening når det faller seg naturlig.

Skrevet

Jeg hadde satte henne å¨plass! Dette er ikke en diskusjon om hjelm eller ikke, men hva du tillater deg å bry nesa i!

Ikke om hun lar denne morens barn sykle uten hjelmen din. Da hadde jeg gitt beskjed også.

Anonymous poster hash: d4625...183

Skrevet

Du setter hennes barns helse i fare. Skjerpings.

Jeg har vært borti foreldre som ikke tar barns sikkerhet på alvor, og da sier jeg også som forelder i fra. Jeg er for eksempel redd for mine når de leker rett i nærheten av bilvei og de ikke er vant til å passe seg for biler. Jeg syntes det finnes mange tanketomme foreldre rundt omkring, så jeg skjønner godt at andre sier i fra. De må si i fra på en ordentlig måte da.

Anonymous poster hash: be139...708

Skrevet

Da jeg vokste opp brukte så og si ingen hjelm. Dro til utlandet i tenårene og ble der til noen få år siden. Bodde i forskjellige land, men i ingen av dem var vanlig med hjelm på sykkel. 

Dermed har jeg ikke fått det inn som de fleste her. Jeg har fått hjelm på gutten min fordi alle andre har det, og ja, det er selvsagt det tryggeste.

Allikevel føles det litt på grensen for meg. Litt som hun over som fortalte om jenta som falt fra en sykkel som stod stille og havnet i koma. Da er det faktisk ikke sykkelen sin skyld, men et fall fra lav høyde som fikk skremmende følger. Vi putter ikke hjelm på barna når de klatrer i trær eller på lekeplassen, men jeg har en stygg mistanke om at det kommer snart. For man kan selvsagt falle å slå hodet skikkelig. Å bruke hjelm hadde vært det tryggeste. 

Anonymous poster hash: 5b33b...345
Skrevet

Ja, vell???

Så da skal ikke fornuftige voksne bry seg om at barn sykler/sparker uten hjelm da? Bare la ufornuftige voksne styre?

Jeg har jobbet litt for mange år innen akuttmedisin, og sett litt for mange traumer til at jeg syns det er greit at barn ikke bruker hjelm.

Dere skulle bare visst hvor skjøre hodene er når de treffer rett, og sett hvilken skjebne enkelte får.

De med de største hodeskadene blir organdonor.

Men, selvfølgelig skjer det ikke med et barn på sparkesykkel. De er sikkert fritatt??? Eller?

Anonymous poster hash: 73a24...288

Skrevet

Poenget for min del er ikke hjelm eller ikke hjelm, men hvordan man behandler andre. Spesielt når det bare går en uke før moren kaster til sjøs alle egne prinsipper. Hvis jeg satte barnet hennes i fare ved at de sparkesyklet i hagen, så setter jeg utallige liv i fare stadig vekk. Barna mine får klatre i trær, balansere på stokker over en myr, gå i vannkanten og stå på steiner i vannkanten med støvler etc. Ting kan skje. Man kan i prinsippet slo hodet når man faller mens man står stille, men det kan man ikke ta høyde for.

Men som sagt, for min del gjelder det respekt. Hadde jeg kjørt bil uten barnet hennes sikret, eller latt barnet sparkesykle langs veien uten hjelm hadde det vært noe annet.

Skrevet

Ja, vell???

Så da skal ikke fornuftige voksne bry seg om at barn sykler/sparker uten hjelm da? Bare la ufornuftige voksne styre?

Jeg har jobbet litt for mange år innen akuttmedisin, og sett litt for mange traumer til at jeg syns det er greit at barn ikke bruker hjelm.

Dere skulle bare visst hvor skjøre hodene er når de treffer rett, og sett hvilken skjebne enkelte får.

De med de største hodeskadene blir organdonor.

Men, selvfølgelig skjer det ikke med et barn på sparkesykkel. De er sikkert fritatt??? Eller?

Anonymous poster hash: 73a24...288

Hjelpes... Voksne kan bry seg med hva som helst,-på en voksen måte. Det dette dreier seg om i mine øyne er utrolig frekk og lite voksen måte å kommunisere på, og som voksen hadde jeg ikke funnet meg i det, nei. Det er veldig ofte at jeg observerer ting i oppdragelse som jeg synes er hårreisende, men jeg tillater meg da ikke å blande meg om det ikke er så alvorlig at det kvalifiserer til barnevernsmelding. Skulle jeg velge å si noe, håper jeg virkelig jeg hadde klart å kommunisere slik at resultatet ble best mulig for alle parter:)

Skrevet

Vel, ingen bruker hjelm her til sparkesykkel. Virkelig ingen. Så da eldste barnet mitt rundet 9 år ga jeg opp. Han var allerede sosialt utsatt, og ble det bare mer av å være den eneste med hjelm på sparkesykkelen. Dessverre, men nå er det mange år siden og jeg vil da selv få bestemme. Jeg gir ikke sånne blikk til foreldre som velger annerledes enn meg og syns ikke det er ålreit uansett hvilket synspunkt man måtte ha. Anonymous poster hash: e13c3...918

Da er det på høy tid at de begynner å bruke hjelm, da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...