Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Trives du med jobben din? Hvordan var utdannelsen? Når begynte du med utdannelsen? Vil du si at du er sterkt troende, og har du alltid vært det? Jeg har i en alder av 30 funnet ut at det er prest jeg ønsker å virke som. Men jeg har allerede mange studieår med tilhørende studiegjeld, så jeg er redd det er for sent for meg. Anonymous poster hash: 0d5bb...fb4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Trives du med jobben din? Hvordan var utdannelsen? Når begynte du med utdannelsen? Vil du si at du er sterkt troende, og har du alltid vært det? Jeg har i en alder av 30 funnet ut at det er prest jeg ønsker å virke som. Men jeg har allerede mange studieår med tilhørende studiegjeld, så jeg er redd det er for sent for meg. Anonymous poster hash: 0d5bb...fb4 Og hvordan fungerer dette med å få jobb, søker man og blir ansatt på vanlig måte som ellers i arbeidslivet eller blir man "beordret"? Anonymous poster hash: 0d5bb...fb4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Ingen prester her? Anonymous poster hash: 0d5bb...fb4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #4 Skrevet 5. november 2014 Er ingen prest, men utdannelsen er nokså lang. Man skal lære gresk blant annet, og kirkehistorie. Prester utdannes vel på Menighetsfakultetet eller Teologisk fakultet, der sistnevnte er veldig liberalt. Men begge steder har etter hvert blitt nokså liberale. Prester kan søke jobb hvor som helst, men i praksis er mange jobber ledige ute på bygdene, i Nord-Norge o.l. Det er ikke som i Frelsesarmeen, der man utkommanderes. Men det er vanlig at prester skifter jobb ca. hvert tiende år, for det kan bli for sosialt belastende å bli i ei bygd noe lengre. På det tidspunktet vet man som regel alt om alle. En annen mulighet er å søke jobb som pastor i frikirkelig sammenheng. Vet ikke helt hvilke krav til erfaring som stilles der, men tror relevant erfaring kan veie opp for mangel på presteutdanning. F.eks. at man kan avansere fra ungdomsarbeider, og flerårig medlem i menigheten, til pastor? Men der forventes det at man er noe mer konservativ og bibeltro enn i Den Norske Kirke. Anonymous poster hash: 4da82...a02
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #5 Skrevet 5. november 2014 Takk for svar Noen flere? Anonymous poster hash: 0d5bb...fb4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #6 Skrevet 5. november 2014 Hei Jeg er prest - og jeg vil bare si "Go for it!" Jeg tok selv utdannelsen i voksen alder - etter å ha jobbet som lærer noen år først. Studiene er omfattende, og det var en del ganger jeg slet litt med å se vitsen med alt man skal studere... Gresk, hebraisk og akademiske fag... Jeg tok min utdannelse som en mastergrad i religionsvitenskap (teologivariant) + praktisk utdannelse i Tromsø. Så til spørsmålene dine... Trives du med jobben din? Ja! Jeg tror ikke du finner noen annen jobb som er så variert, så spennende og hvor du kommer så nært inn på så mange mennesker. Jeg vil nærmest si at det er en forutsetning at du er glad i mennesker... For det er en stor del av jobben. Hvordan var utdannelsen? Som sagt - omfattende. Men også spennende. Jeg tok min i et akademisk miljø og mener selv at det var en fordel. Da luller man seg ikke inn i et miljø hvor alle har alt felles, men blir stadig utfordret av mennesker med andre meninger og innfallsvinkler. Men studielån... Huff! Når begynte du med utdannelsen? Jeg var vel 34 da jeg startet og 39 da jeg var ferdig. Godt voksen - i studentsammenheng. Både fordeler og ulemper med det. Man lærer kanskje fortere når man er ung, men man har både livserfaring og refleksjonsevne i større grad når man har levd litt. Vil du si at du er sterkt troende, og har du alltid vært det? Jeg har vel alltid vært troende. Om det er sterkt eller svakt har nok variert opp igjennom årene. Det var kanskje mest brennende i ungdomstida, men troen har alltid vært med meg Jeg har i en alder av 30 funnet ut at det er prest jeg ønsker å virke som. Men jeg har allerede mange studieår med tilhørende studiegjeld, så jeg er redd det er for sent for meg. Nei - det er det ikke! Anonymous poster hash: 0e867...072
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #7 Skrevet 5. november 2014 Du er tøff, HI! Go for it! Hilsen ei som også har et utradisjonelt yrke. Anonymous poster hash: 877bc...517
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #8 Skrevet 5. november 2014 Hei Jeg er prest - og jeg vil bare si "Go for it!" Jeg tok selv utdannelsen i voksen alder - etter å ha jobbet som lærer noen år først. Studiene er omfattende, og det var en del ganger jeg slet litt med å se vitsen med alt man skal studere... Gresk, hebraisk og akademiske fag... Jeg tok min utdannelse som en mastergrad i religionsvitenskap (teologivariant) + praktisk utdannelse i Tromsø. Så til spørsmålene dine... Trives du med jobben din? Ja! Jeg tror ikke du finner noen annen jobb som er så variert, så spennende og hvor du kommer så nært inn på så mange mennesker. Jeg vil nærmest si at det er en forutsetning at du er glad i mennesker... For det er en stor del av jobben. Hvordan var utdannelsen? Som sagt - omfattende. Men også spennende. Jeg tok min i et akademisk miljø og mener selv at det var en fordel. Da luller man seg ikke inn i et miljø hvor alle har alt felles, men blir stadig utfordret av mennesker med andre meninger og innfallsvinkler. Men studielån... Huff! Når begynte du med utdannelsen? Jeg var vel 34 da jeg startet og 39 da jeg var ferdig. Godt voksen - i studentsammenheng. Både fordeler og ulemper med det. Man lærer kanskje fortere når man er ung, men man har både livserfaring og refleksjonsevne i større grad når man har levd litt. Vil du si at du er sterkt troende, og har du alltid vært det? Jeg har vel alltid vært troende. Om det er sterkt eller svakt har nok variert opp igjennom årene. Det var kanskje mest brennende i ungdomstida, men troen har alltid vært med meg Jeg har i en alder av 30 funnet ut at det er prest jeg ønsker å virke som. Men jeg har allerede mange studieår med tilhørende studiegjeld, så jeg er redd det er for sent for meg. Nei - det er det ikke! Anonymous poster hash: 0e867...072 Tusen takk for et veldig veldig fint svar! Jeg kan lese av svaret ditt at du virkelig brenner for det du gjør Jeg er i tenkeboksen, jeg har et lite barn og skal sikkert ha ihvertfall et til, og som jeg tidligere skrev, jeg har allerede noen år med studiegjeld. Men det hjalp litt å høre at du har gjort det i voksen alder! Anonymous poster hash: 0d5bb...fb4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #9 Skrevet 5. november 2014 Hvis ikke engang en prest er strekt troende, ja da gidder iallefall ikke jeg gå i kirka! Anonymous poster hash: 699ab...36c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #10 Skrevet 5. november 2014 Du er tøff, HI! Go for it! Hilsen ei som også har et utradisjonelt yrke. Anonymous poster hash: 877bc...517 Takk Anonymous poster hash: 0d5bb...fb4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #11 Skrevet 5. november 2014 Hvis ikke engang en prest er strekt troende, ja da gidder iallefall ikke jeg gå i kirka! Eller... Når selv en som ikke har en klippefast tro hver eneste dag kan bli prest - da kan i alle fall jeg gå i kirka Anonymous poster hash: 0e867...072
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #12 Skrevet 5. november 2014 Hvis ikke engang en prest er strekt troende, ja da gidder iallefall ikke jeg gå i kirka! Eller... Når selv en som ikke har en klippefast tro hver eneste dag kan bli prest - da kan i alle fall jeg gå i kirka Anonymous poster hash: 0e867...072 Nei faktisk ikke. Det er såpass vanskelig å tro på Gud at man trenger at iallefall én "Peter" (altså i navnets bokstavelige betydning) som forbilde. En prest må være en spesiell person, med ekstra stort hjerte, som er uselvisk og som lever livet sitt på en måte som i størst mulig grad samsvarer med bibelen. Anonymous poster hash: 699ab...36c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #13 Skrevet 5. november 2014 Hvis ikke engang en prest er strekt troende, ja da gidder iallefall ikke jeg gå i kirka!Eller... Når selv en som ikke har en klippefast tro hver eneste dag kan bli prest - da kan i alle fall jeg gå i kirka Anonymous poster hash: 0e867...072 Nei faktisk ikke. Det er såpass vanskelig å tro på Gud at man trenger at iallefall én "Peter" (altså i navnets bokstavelige betydning) som forbilde. En prest må være en spesiell person, med ekstra stort hjerte, som er uselvisk og som lever livet sitt på en måte som i størst mulig grad samsvarer med bibelen. Anonymous poster hash: 699ab...36c Du legger lista høyt... Når det er sagt, så ser jeg at formuleringen min kanskje var litt uheldig. Jeg tror! Sånn er det. Min tro er trygg og sikker. Jeg går ikke inn i kirka og lurer på om det er sant det jeg står der og sier. Jeg tror fullt og fast på det - hver eneste dag. Og jeg ser også Guds tilstedeværelse selv på livets mørkeste dager. Så sånn sett er nok troen min "Sterk". Det er bare ikke en måte jeg er vant til - eller for den saks skyld glad i - å karakterisere tro på, fordi det har lett for å dele inn i de som tror mye eller lite. Jeg tror trygt - og mer enn nok til å kunne dele det med andre og stå fast som Peter (som forøvrig også hadde sine svake øyeblikk) selv om det stormer Anonymous poster hash: 0e867...072
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå