Gå til innhold

Trekk i lønn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente som har vert mye inn og ut av sykehus. Er som regel mannen som har reist på kontroller de siste to årene.

Når vi fikk innkalling sist hadde vi begge endel spørsmål. Hun skal med tiden ha to operasjoner, og det er litt opp til oss foreldre når operasjonen skal gjennomføres. Derfor er det viktig å fortelle hvordan vi oppfatter hverdagen.

Jeg hadde fri, så skulle etter planen reise med henne. Så sier mannen at han også gjerne ville være med for å snakke med legen.

Tenkte ikke mer over det. Før mannens arbeidsgiver nå vil trekke han i lønn. Er som sagt første gangen begge har reist, men det er vel arbeidsgiver som har rett her? 



Anonymous poster hash: 81aa8...7cf
Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det avhenger av tariffavtalen til mannen din om han får fri med lønn. Han har krav på permisjon, men ikke nødvendigvis med lønn

Skrevet

Det avhenger av tariffavtalen til mannen din om han får fri med lønn. Han har krav på permisjon, men ikke nødvendigvis med lønn

Ja, han pleier å få lønn. Men, arbeidsgiver mener han ikke burde reist siden jeg allikevel hadde fri. Men, begge hadde som sagt et behov for å snakke med legen.

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

Skrevet

Trenger ikke å si alt til arbeidsgiver. Ikke alle som har like stor forståelse for at begge foreldrene trenger å se legen. Neste gang trenger ikke mannen din å si at du har fri. Og motsatt :)

Skrevet

Trenger ikke å si alt til arbeidsgiver. Ikke alle som har like stor forståelse for at begge foreldrene trenger å se legen. Neste gang trenger ikke mannen din å si at du har fri. Og motsatt :)

Vi jobber i samme bedrift (stor bedrift da) så det var ikke så vanskelig å finne ut.

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

Skrevet

Hvor kan jeg eventuelt finne ut dette? NAV? Virket ikke som sjefen til mannen viste dette helt. HI



Anonymous poster hash: 81aa8...7cf
Gjest Sekretøsa
Skrevet

 

Det avhenger av tariffavtalen til mannen din om han får fri med lønn. Han har krav på permisjon, men ikke nødvendigvis med lønn

Ja, han pleier å få lønn. Men, arbeidsgiver mener han ikke burde reist siden jeg allikevel hadde fri. Men, begge hadde som sagt et behov for å snakke med legen.

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

 

 

Da er jeg faktisk litt usikker. Men hva med å ta kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen og høre?

Skrevet

Hva med å forklare arbeidsgiver hvorfor det var viktig at dere begge måtte se legen sammen med barnet? Kan jo være de forstår da? Dersom han elelrs har tariffestet omsorgslønn ved slike legebesøk vil jo dette som regel være betinget av at han behøver å være der for barnet, dvs at ikke den andre forelderen følger til legen. Er på samme måte dersom barnet skulle bli sykt. Dere kan ikke begge to kreve å være hjemme med lønn pga sykt barn.



Anonymous poster hash: 94c2f...2dc
Skrevet

 

Hva med å forklare arbeidsgiver hvorfor det var viktig at dere begge måtte se legen sammen med barnet? Kan jo være de forstår da? Dersom han elelrs har tariffestet omsorgslønn ved slike legebesøk vil jo dette som regel være betinget av at han behøver å være der for barnet, dvs at ikke den andre forelderen følger til legen. Er på samme måte dersom barnet skulle bli sykt. Dere kan ikke begge to kreve å være hjemme med lønn pga sykt barn.

 

Anonymous poster hash: 94c2f...2dc

 

Ja, vi får prøve det. Er som sagt første gang vi har reist begge to. HI

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

Skrevet

 

 

Hva med å forklare arbeidsgiver hvorfor det var viktig at dere begge måtte se legen sammen med barnet? Kan jo være de forstår da? Dersom han elelrs har tariffestet omsorgslønn ved slike legebesøk vil jo dette som regel være betinget av at han behøver å være der for barnet, dvs at ikke den andre forelderen følger til legen. Er på samme måte dersom barnet skulle bli sykt. Dere kan ikke begge to kreve å være hjemme med lønn pga sykt barn.

 

Anonymous poster hash: 94c2f...2dc

 

Ja, vi får prøve det. Er som sagt første gang vi har reist begge to. HI

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

 

Håper det ordner seg :)

 

Anonymous poster hash: 94c2f...2dc

Skrevet

Det er vel bare en forelder som har krav på fri med lønn ved barns sykdom/sykehusopphold? Var ihvertfall slik før.

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke lov å trekke mannen i lønn uten at han skriver under på at det er greit. Les arbeidsmiljøloven

 

Anonymous poster hash: cc63f...c0f

Skrevet

Det er vel bare en forelder som har krav på fri med lønn ved barns sykdom/sykehusopphold? Var ihvertfall slik før.

Ja, det er det jeg er usikker på. Jeg hadde som sagt fri (jobber turnus). Vi skulle jo selvsagt snakket med arbeidsgiver først ser jeg nå.

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke lov å trekke mannen i lønn uten at han skriver under på at det er greit. Les arbeidsmiljøloven

 

Anonymous poster hash: cc63f...c0f

Jeg vil jo tro at mannen her har fått beskjed om at dersom han tok fri ville han bli trukket i lønn denne dagen? Det er i såfall en helt annen situasjon enn trekk i lønn etter aml. § 14-15 (2)

 

Anonymous poster hash: 94c2f...2dc

Skrevet

 

Arbeidsgiver har ikke lov å trekke mannen i lønn uten at han skriver under på at det er greit. Les arbeidsmiljøloven

 

Anonymous poster hash: cc63f...c0f

Jeg vil jo tro at mannen her har fått beskjed om at dersom han tok fri ville han bli trukket i lønn denne dagen? Det er i såfall en helt annen situasjon enn trekk i lønn etter aml. § 14-15 (2)

 

Anonymous poster hash: 94c2f...2dc

 

Nei, det var som sagt helt greit at han tok fri. I ettertid de skjønte at jeg hadde hatt fri, og da de satte spørsmål ved at begge reiste. Vi ville begge snakke med legen, siden det nærmer seg operasjon. HI

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

Skrevet

Da må du få lege til og stadfeste at han måtte vere med under samtalen.

 

Anonymous poster hash: 8f81a...011

Skrevet

Da må du få lege til og stadfeste at han måtte vere med under samtalen.

 

Anonymous poster hash: 8f81a...011

Strengt tatt så trengte vel han ikke det. Men, vi ville begge prate med han denne gangen. 

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

Skrevet

 

Da må du få lege til og stadfeste at han måtte vere med under samtalen.

 

Anonymous poster hash: 8f81a...011

Strengt tatt så trengte vel han ikke det. Men, vi ville begge prate med han denne gangen. 

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

 

Ja, dere ville det. Men det skal vel ikke andre betale for? Selvsagt skal han trekkes i lønn for å være borte fra jobb!

 

Anonymous poster hash: ee10e...bef

Skrevet

Det er bare en som får fri med lønn for å følge til lege/sykehus, velger man å reise begge må dere selv ta det økonomiske tapet ved at begge var borte fra jobb.

 

Har selv en datter som har vært en del på sykehuset og fått dette bekreftet både av nav, arbeidsgiver og på sykehuset. Dette gjelder all økonomisk støtte, den dagen barnet skal opereres også vil bare en av dere få dekket lønn for å følge barnet, bare en av dere vil få dekket reiseutgifter osv. Barnet har krav på å ha med seg følge, men ikke begge foreldrene.

 

Vi har også valgt å reise begge noen ganger, og da spesielt når det kommer til narkose og operasjoner, da har vi begge vært med. Men har full forståelse for at vi bare får dekket at en er med.



Anonymous poster hash: df720...d74
Skrevet

 

Det er bare en som får fri med lønn for å følge til lege/sykehus, velger man å reise begge må dere selv ta det økonomiske tapet ved at begge var borte fra jobb.

 

Har selv en datter som har vært en del på sykehuset og fått dette bekreftet både av nav, arbeidsgiver og på sykehuset. Dette gjelder all økonomisk støtte, den dagen barnet skal opereres også vil bare en av dere få dekket lønn for å følge barnet, bare en av dere vil få dekket reiseutgifter osv. Barnet har krav på å ha med seg følge, men ikke begge foreldrene.

 

Vi har også valgt å reise begge noen ganger, og da spesielt når det kommer til narkose og operasjoner, da har vi begge vært med. Men har full forståelse for at vi bare får dekket at en er med.

 

Anonymous poster hash: df720...d74

 

Ser den, men når den ene allerede har fri? Gjelder det samme? Var uansett bare han som tok lønnet perm. Vi tok med det eldste barnet vårt også. Hadde vi ikke gjort det, måtte jeg uansett hvert hjemme. Hadde ikke barnevakt, så mannen måtte uansett reist. HI

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

Skrevet

Men arbeidsgiver kan vel ikke forventes å skulle dekke byrden av dette? Du skriver at dere jobber i en stor bedrift, denne vil jo være skadelidende dersom ansatte skal få permisjon med lønn ved slike tilfeller. Norske arbeidstakere er så kravstore. Dere får dekket at en av dere reiser, det er da generøst nok? At dere ikke har barnevakt til den eldste er i hvert fall ikke relevant for arbeidsgivers vurdering.

 

Enkelte arbeidsgivere ville nok dekket dette, men da kanskje mest som uttrykk for at den aktuelle arbeidstakeren er viktig for bedriften.

 

Da har dere lært - ved neste tilfelle må dere ha en klarere avtale på forhånd.

Skrevet

Men arbeidsgiver kan vel ikke forventes å skulle dekke byrden av dette? Du skriver at dere jobber i en stor bedrift, denne vil jo være skadelidende dersom ansatte skal få permisjon med lønn ved slike tilfeller. Norske arbeidstakere er så kravstore. Dere får dekket at en av dere reiser, det er da generøst nok? At dere ikke har barnevakt til den eldste er i hvert fall ikke relevant for arbeidsgivers vurdering.

 

Enkelte arbeidsgivere ville nok dekket dette, men da kanskje mest som uttrykk for at den aktuelle arbeidstakeren er viktig for bedriften.

 

Da har dere lært - ved neste tilfelle må dere ha en klarere avtale på forhånd.

Han måtte som sagt hatt fri uansett. Hadde jeg ikke blitt med måtte jeg vert hjemme med barnet vårt.

 

Anonymous poster hash: 81aa8...7cf

Skrevet

Her blander dere kortene sammen!

 

En av foreldrene har krav på å være med barnet til behandling hos lege. Da kan man bruke syke-barn dager. Dersom arbeidsgiver synes det er greit kan man også benytte velferdspermisjon - men dette er som sagt good-will fra arbeidsgiver.

 

Den andre forelderen kan søke velferdspermisjon fra arbeidsgiver lønnet eller ulønnet - dette er helt opp til arbeidsgiver eller er avtalt i tariffavtale), man kan også søke om å få benytte feriedager, ta ut avspassering, bytte vakt osv.

 

I ditt tilfelle HI, valgde dere at du skulle være med barnet til legen. Du hadde allerede fri den dagen. Mannen din ville gjerne også være med - noe som er forståelig. Det var ikke medisinsk nødvendig at at har med, og barnet hadde allerede tilsyn av deg, ergo har han ikke krav på å benytte sykt-barn dag. Han kunne da søke velferdspermisjon, ta ut er feriedag osv. Arbeidsgiver kan selvfølgelig trekke han i lønn for et slikt fravær.

 

At mannen uansett måtte hatt fri for å ta seg av barn nr. to er ikke vesentlig. Han har ikke krav på fri med lønn for å ta seg av barn nr. 2. Skulle han vært hjemme med barn nr. 2 mått han også tatt ut en feriedag, bedt om fri uten lønn, byttet vakt etc.



Anonymous poster hash: 32b46...bd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...