Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Per måned: Hvor mye har du i faste utgifter sånn cirka? Hvor mye har du i nettoinntekt? Er du fornøyd? Jeg har ca. 12.000 kr i faste utgifter Strøm: Ca 800 kr Mobiltelefon: Ca 170 kr Boliglån: 4500 kr TV2 Sumo: 60 kr (spleiser med samboer) Internett: 212 kr (spleiser med samboer) Dagligvarer/mat: 6000 kr Spotify: 50 kr (spleiser med samboer) Treningssenter: 399 kr Nettoinntekt ca 10500 kr (har heldigvis en god slump oppsparte penger). Jeg er i svangerskapspermisjon, men til vanlig er jeg 100 % student og jobber deltid 20 %. Ikke fornøyd med inntekta, men har heldigvis lagt av en del penger mens jeg jobbet fast stilling i 7 år. Anonymous poster hash: 7eb49...bb0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Du spleiser med din samboer på spotify?! Dere betaler en 50 lapp hver? Han krever deg for 50,- for å bruke hans spotify når du har en så lav inntekt? Ikke ofte jeg sier det, men her bør du faktisk revurdere om dette forholdet er liv laga. Anonymous poster hash: 3bffc...cdd
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Du trenger overhode ikke trene på treningssenter og betale 5 000 i året for det, du har jo ikke råd til det! Jeg tjener nesten 600 000 i året og tar meg ikke råd til å betale så mye, betaler heller medlemskap i barnas idrettslag og trener sammen med dem (og flere voksne). Sparer tid og penger, siden vi trener samtidig og jeg slipper unna DYR treningsavgift på treningsstudio. Det ser forresten ut som du betaler BÅDE mat og huslån, hva betaler samboeren din? Og SPLEISE med 50 og 60 kroner, er dere gale? Hele forholdet deres har et preg av OCD hos begge. Anonymous poster hash: 41ab5...010
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #4 Skrevet 5. november 2014 En annen ting jeg undres over etter å ha lest en del her inne - hvorfor har alle så lavt huslån? Fire-fem tusen i måneden? Bor dere i brakker? Her kjøpte vi STORT hus til 2,5 million med mye egenkapital, og betaler 9700 i måneden, inkludert gunstig rente som jeg får via fagforbundet. Og vi bor på landet, derfor kan kjøpe så billige hus. De som bor i byene må vel ut med mye mer? Anonymous poster hash: 41ab5...010
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #5 Skrevet 5. november 2014 En annen ting jeg undres over etter å ha lest en del her inne - hvorfor har alle så lavt huslån? Fire-fem tusen i måneden? Bor dere i brakker? Her kjøpte vi STORT hus til 2,5 million med mye egenkapital, og betaler 9700 i måneden, inkludert gunstig rente som jeg får via fagforbundet. Og vi bor på landet, derfor kan kjøpe så billige hus. De som bor i byene må vel ut med mye mer? Anonymous poster hash: 41ab5...010 Jeg bor også på landet og betaler 3-4000,- i mnd på boliglånet. Kjøpte billig og gammelt hus. Lånt litt ekstra ila de 3 årene siden vi kjøpte og har nå boliglån på ca 750 000,-. Mannen min tjener over 500 000,- i året så det lille jeg drar inn går egentlig bare til familie kos. Deilig og bo billig og ha økonomi til at jeg er hjemme ekstra med den minste;-) Anonymous poster hash: b1aa7...f4a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #6 Skrevet 5. november 2014 En annen ting jeg undres over etter å ha lest en del her inne - hvorfor har alle så lavt huslån? Fire-fem tusen i måneden? Bor dere i brakker? Her kjøpte vi STORT hus til 2,5 million med mye egenkapital, og betaler 9700 i måneden, inkludert gunstig rente som jeg får via fagforbundet. Og vi bor på landet, derfor kan kjøpe så billige hus. De som bor i byene må vel ut med mye mer? Anonymous poster hash: 41ab5...010 Jeg bor i by, og som du tror så betaler vi mye mer. Vi bor i en av de største byene i landet (ikke oslo), i ny og fresh leilighet veldig sentralt og i et godt strøk med fire barn (fem soverom og to bad samt kjellerstue, tvstue og stue/kjøkken samt stor veranda og hage - så god plass), og markedsverdi er ca seks mill. Med noen mill og noe i egenkapital gir det renter og avdrag på ca 18000 brutto. Det krever gjerne to lønninger - noe husstanden vår også har :-) Anonymous poster hash: be4b9...f30
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #7 Skrevet 5. november 2014 Jeg har inn 19500kr mnd, dette er inkludert barnetrygd for to barn pluss hjelpestønad. Jeg betaler Husleie: 3600 Bhg og SFO: 5045 Forsikringer: 722 Internett: 269 Min tlf regning: 99 Mitt studielån: 789kr Samboeren betaler huslånet, bensin, bompenger, strøm, sin tlf regning, sitt studielån, veiavgift, også varierer det hvem som handler mat. Men vi har felles økonomi så alt som er til overs går til alle oss i familien Anonymous poster hash: 27c9b...7a4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #8 Skrevet 5. november 2014 Jeg har inn 19500kr mnd, dette er inkludert barnetrygd for to barn pluss hjelpestønad. Jeg betaler Husleie: 3600 Bhg og SFO: 5045 Forsikringer: 722 Internett: 269 Min tlf regning: 99 Mitt studielån: 789kr Samboeren betaler huslånet, bensin, bompenger, strøm, sin tlf regning, sitt studielån, veiavgift, også varierer det hvem som handler mat. Men vi har felles økonomi så alt som er til overs går til alle oss i familien Anonymous poster hash: 27c9b...7a4 Huslån på 12 200kr mnd Anonymous poster hash: 27c9b...7a4
Gjest lillehi Skrevet 5. november 2014 #9 Skrevet 5. november 2014 Husleie 7200 Strøm ca 1200 Forsikring 300 Telefon 500 Busskort 1000 Mat 1500-2000 Diverse 1000-1500 Utbetalt med alt ca 13200😃
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #10 Skrevet 5. november 2014 Sammenlagt har jeg og mannen min en inntekt på ca. 25 000 i mnd. Huslån: ca.6000kr/mnd Forsikring: ca.1200kr/mnd Internett: ca.300kr/mnd Telefon: ca. 300kr/mnd Tv: ca. ca. 450kr/mnd Bensin: ca. 2000kr/mnd Mat: ca. 5000kr/mnd Strøm: ca. 1000kr/mnd Legger også av til sparing(BSU), også har vi div. andre utgifter som ikke er månedlig, eks. tannlege, lege, medisiner, bilreprasjoner, hundemat/dyrlege, årsavgift, eindomsskatt, kommunale avgifter osv osv. Slik kjapt regnet over skal vi egentlig sitte igjen med greit i pluss vær måned, men kjenner det at jeg synes sjeldent at regningstavla er tom. Er ikke helt fornøyd med økonomien. Den tar ikke fra meg nattesøvnen, men skulle hatt mer å rutte med. Anonymous poster hash: 67981...a91
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #11 Skrevet 5. november 2014 Du spleiser med din samboer på spotify?! Dere betaler en 50 lapp hver? Han krever deg for 50,- for å bruke hans spotify når du har en så lav inntekt? Ikke ofte jeg sier det, men her bør du faktisk revurdere om dette forholdet er liv laga. Anonymous poster hash: 3bffc...cdd Nå synes jeg du er veldig forutinntatt. Hadde du visst hvor snill min samboer er, hadde du aldri kommet med den uttalelsen. Jeg og samboer spleiser på alt og det fungerer utmerket. Det handler ikke om at han krever meg for 50 kr, men at vi begge er enige om å spleise på alt. Vi drar lasset sammen og det fungerer ypperlig Vi har akkurat samme inntekt siden han har 60 % jobb og 40 % studier Anonymous poster hash: 7eb49...bb0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #12 Skrevet 5. november 2014 En annen ting jeg undres over etter å ha lest en del her inne - hvorfor har alle så lavt huslån? Fire-fem tusen i måneden? Bor dere i brakker? Her kjøpte vi STORT hus til 2,5 million med mye egenkapital, og betaler 9700 i måneden, inkludert gunstig rente som jeg får via fagforbundet. Og vi bor på landet, derfor kan kjøpe så billige hus. De som bor i byene må vel ut med mye mer? Anonymous poster hash: 41ab5...010 Jeg bor i by, og som du tror så betaler vi mye mer. Vi bor i en av de største byene i landet (ikke oslo), i ny og fresh leilighet veldig sentralt og i et godt strøk med fire barn (fem soverom og to bad samt kjellerstue, tvstue og stue/kjøkken samt stor veranda og hage - så god plass), og markedsverdi er ca seks mill. Med noen mill og noe i egenkapital gir det renter og avdrag på ca 18000 brutto. Det krever gjerne to lønninger - noe husstanden vår også har :-) Anonymous poster hash: be4b9...f30 Hehe, ingen brakke her i gården nei. Jeg kjøpte leilighet i 2009 sammen med søsteren min. Den kostet 2,3 millioner og har i dag 4500 kr per mnd på boliglånet. Leiligheten ble bygget i 2006 så den har god standard, er 64 kvm. Bor i en by med meget høye boligpriser, så hadde vi solgt leilighet i dag, ville vi nok glatt fått 3 millioner for den. Anonymous poster hash: 7eb49...bb0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #13 Skrevet 5. november 2014 Du spleiser med din samboer på spotify?! Dere betaler en 50 lapp hver? Han krever deg for 50,- for å bruke hans spotify når du har en så lav inntekt? Ikke ofte jeg sier det, men her bør du faktisk revurdere om dette forholdet er liv laga. Anonymous poster hash: 3bffc...cdd Nå synes jeg du er veldig forutinntatt. Hadde du visst hvor snill min samboer er, hadde du aldri kommet med den uttalelsen. Jeg og samboer spleiser på alt og det fungerer utmerket. Det handler ikke om at han krever meg for 50 kr, men at vi begge er enige om å spleise på alt. Vi drar lasset sammen og det fungerer ypperlig Vi har akkurat samme inntekt siden han har 60 % jobb og 40 % studier Anonymous poster hash: 7eb49...bb0 Da bruker dere 12 000 kr på mat? 6000 kr hver? Anonymous poster hash: e88a1...176
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #14 Skrevet 5. november 2014 Du trenger overhode ikke trene på treningssenter og betale 5 000 i året for det, du har jo ikke råd til det! Jeg tjener nesten 600 000 i året og tar meg ikke råd til å betale så mye, betaler heller medlemskap i barnas idrettslag og trener sammen med dem (og flere voksne). Sparer tid og penger, siden vi trener samtidig og jeg slipper unna DYR treningsavgift på treningsstudio. Det ser forresten ut som du betaler BÅDE mat og huslån, hva betaler samboeren din? Og SPLEISE med 50 og 60 kroner, er dere gale? Hele forholdet deres har et preg av OCD hos begge. Anonymous poster hash: 41ab5...010 Du tjener 600 000 kr i året og har ikke råd til å trene på treningssenter?? Jeg betaler 399 kr per måned for å trene og synes det er billig. Dette inkluderer også barnepass. Jeg og samboer bruker TOTALT 10-12000 kr på mat hver måned, ergo bruker jeg ca 5000 kr på mat per måned. Samboer eier ikke leiligheten, men betaler "husleie". OCD, hva mener du? Anonymous poster hash: 7eb49...bb0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #15 Skrevet 5. november 2014 En annen ting jeg undres over etter å ha lest en del her inne - hvorfor har alle så lavt huslån? Fire-fem tusen i måneden? Bor dere i brakker? Her kjøpte vi STORT hus til 2,5 million med mye egenkapital, og betaler 9700 i måneden, inkludert gunstig rente som jeg får via fagforbundet. Og vi bor på landet, derfor kan kjøpe så billige hus. De som bor i byene må vel ut med mye mer? Anonymous poster hash: 41ab5...010 Vi betaler 15 000 på lånet i måneden, og nesten 4000 i fellesutgifter. Bor langt fra råflott. Vi bor i Oslo, har ca. 100 kvm i en firemannsbolig fra 60-tallet. Betalte over 4 mill. for tre år siden, stort oppussingsbehov og mye etterslep på ytre vedlikehold. Har brukt nesten en million på oppgradering hittil, og mye gjenstår. Anonymous poster hash: afa29...b1a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #16 Skrevet 5. november 2014 Du spleiser med din samboer på spotify?! Dere betaler en 50 lapp hver? Han krever deg for 50,- for å bruke hans spotify når du har en så lav inntekt? Ikke ofte jeg sier det, men her bør du faktisk revurdere om dette forholdet er liv laga. Anonymous poster hash: 3bffc...cdd Nå synes jeg du er veldig forutinntatt. Hadde du visst hvor snill min samboer er, hadde du aldri kommet med den uttalelsen. Jeg og samboer spleiser på alt og det fungerer utmerket. Det handler ikke om at han krever meg for 50 kr, men at vi begge er enige om å spleise på alt. Vi drar lasset sammen og det fungerer ypperlig Vi har akkurat samme inntekt siden han har 60 % jobb og 40 % studier Anonymous poster hash: 7eb49...bb0 Da bruker dere 12 000 kr på mat? 6000 kr hver? Anonymous poster hash: e88a1...176 Korrekt, dagligvarer = totalt 10-12.000 kr per måned, vi er tre personer. Anonymous poster hash: 7eb49...bb0
*flux* Skrevet 5. november 2014 #17 Skrevet 5. november 2014 Vi har: 16000 på hus 4200 bil 3200 i studielån for oss begge 1250 for tv/Internett Ca 1000 i kommunale avgifter Ca 1000 i vann og kloakk 2700 i barnehage 700 drivstoff Ca 1000 i forsikring 1000 i trening til meg 4000 i lommepenger hver Resten går vel til mat og litt hus - vi renoverer et gammelt hus så nå går alle sparepenger og litt til lønn i huset Vi har i overkant av 55k inn i mnd.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #18 Skrevet 5. november 2014 Vi har: 16000 på hus 4200 bil 3200 i studielån for oss begge 1250 for tv/Internett Ca 1000 i kommunale avgifter Ca 1000 i vann og kloakk 2700 i barnehage 700 drivstoff Ca 1000 i forsikring 1000 i trening til meg 4000 i lommepenger hver Resten går vel til mat og litt hus - vi renoverer et gammelt hus så nå går alle sparepenger og litt til lønn i huset Vi har i overkant av 55k inn i mnd. Da har dere god inntekt Hva jobber dere med? Anonymous poster hash: 7eb49...bb0
*flux* Skrevet 5. november 2014 #19 Skrevet 5. november 2014 Jeg jobber i staten. Han er siviløkonom. Begge har mastergrad. Men vi tjener omtrent likt. Jeg har nå 538000 pluss 70000 i tillegg. Han Ca 590000 inkl overtid. Så vi er vel fornøyde. Begge i midten av 30åra så er vel egentlig ganske "normale"
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #20 Skrevet 5. november 2014 2 voksne og 2 barnehage unger: Huslån: 25000 Forsikring: ca 3100 Diesel for 2 biler: ca 2500 Kommunale avg inkl eiendomskatt: 1900 Mobil: 299 (betaler kun et abm siden jeg får dekt mobil og internett via jobben) Strøm: ca 1300 Barnehage: ca 4500 Mat: ca 6500 NRK lisens: husker ikke i farta hva det er i måned Avis abm: ca 220 Fagforening: ca 900 Div. post: 3000 Årsavg av kjøretøyene: 540 Inntekt: 10000kr for leie inntekt og rundt 56 000kr i netto inntekt. Vi har det veldig godt nå Men vi begge har opplevd tøffe tider. Anonymous poster hash: 17aef...3b8
Gjest Antarctica Skrevet 5. november 2014 #21 Skrevet 5. november 2014 Du spleiser med din samboer på spotify?! Dere betaler en 50 lapp hver? Han krever deg for 50,- for å bruke hans spotify når du har en så lav inntekt? Ikke ofte jeg sier det, men her bør du faktisk revurdere om dette forholdet er liv laga. Anonymous poster hash: 3bffc...cdd Nå synes jeg du er veldig forutinntatt. Hadde du visst hvor snill min samboer er, hadde du aldri kommet med den uttalelsen. Jeg og samboer spleiser på alt og det fungerer utmerket. Det handler ikke om at han krever meg for 50 kr, men at vi begge er enige om å spleise på alt. Vi drar lasset sammen og det fungerer ypperlig Vi har akkurat samme inntekt siden han har 60 % jobb og 40 % studier Anonymous poster hash: 7eb49...bb0 Men hvordan klarer du å komme opp i 6000 for mat og dagligvarer, hvis han betaler halvparten? Spiser dere to for 12000 i måneden?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #22 Skrevet 7. november 2014 Du spleiser med din samboer på spotify?! Dere betaler en 50 lapp hver? Han krever deg for 50,- for å bruke hans spotify når du har en så lav inntekt? Ikke ofte jeg sier det, men her bør du faktisk revurdere om dette forholdet er liv laga. Anonymous poster hash: 3bffc...cdd Nå synes jeg du er veldig forutinntatt. Hadde du visst hvor snill min samboer er, hadde du aldri kommet med den uttalelsen. Jeg og samboer spleiser på alt og det fungerer utmerket. Det handler ikke om at han krever meg for 50 kr, men at vi begge er enige om å spleise på alt. Vi drar lasset sammen og det fungerer ypperlig Vi har akkurat samme inntekt siden han har 60 % jobb og 40 % studier Anonymous poster hash: 7eb49...bb0 Men hvordan klarer du å komme opp i 6000 for mat og dagligvarer, hvis han betaler halvparten? Spiser dere to for 12000 i måneden? Jeg bruker 5000-6000 kr i måneden på dagligvarer, alt fra mat til bleier til baby, do- og tørkepapir m.m. Vet ikke hvor mye samboer bruker på dagligvarer, men det er nok ca det samme. Vi lager all mat fra grunnen og baserer kostholdet på kjøtt, fisk, fugl, nøtter, bær, frukt og grønnsaker, så dermed blir det litt dyrere. Brukes kokosmel og kokossukker som også er rimelig dyrt. Vi handler etter hvor det er salg, men ser ikke i prisen på mat når det kommer til bra produkter. Til gjengjeld kjøper vi stort sett kun nye klær når vi er på sommerferie og vi går aldri ut på byen, sjelden på restaurant. Anonymous poster hash: 7eb49...bb0
Gjest Antarctica Skrevet 8. november 2014 #23 Skrevet 8. november 2014 Du spleiser med din samboer på spotify?! Dere betaler en 50 lapp hver? Han krever deg for 50,- for å bruke hans spotify når du har en så lav inntekt? Ikke ofte jeg sier det, men her bør du faktisk revurdere om dette forholdet er liv laga. Anonymous poster hash: 3bffc...cdd Nå synes jeg du er veldig forutinntatt. Hadde du visst hvor snill min samboer er, hadde du aldri kommet med den uttalelsen. Jeg og samboer spleiser på alt og det fungerer utmerket. Det handler ikke om at han krever meg for 50 kr, men at vi begge er enige om å spleise på alt. Vi drar lasset sammen og det fungerer ypperlig Vi har akkurat samme inntekt siden han har 60 % jobb og 40 % studier Anonymous poster hash: 7eb49...bb0 Men hvordan klarer du å komme opp i 6000 for mat og dagligvarer, hvis han betaler halvparten? Spiser dere to for 12000 i måneden? Jeg bruker 5000-6000 kr i måneden på dagligvarer, alt fra mat til bleier til baby, do- og tørkepapir m.m. Vet ikke hvor mye samboer bruker på dagligvarer, men det er nok ca det samme. Vi lager all mat fra grunnen og baserer kostholdet på kjøtt, fisk, fugl, nøtter, bær, frukt og grønnsaker, så dermed blir det litt dyrere. Brukes kokosmel og kokossukker som også er rimelig dyrt. Vi handler etter hvor det er salg, men ser ikke i prisen på mat når det kommer til bra produkter. Til gjengjeld kjøper vi stort sett kun nye klær når vi er på sommerferie og vi går aldri ut på byen, sjelden på restaurant. Anonymous poster hash: 7eb49...bb0 Skjønner at du har en tanke bak kostholdet ditt. Men du registrerer jo selv at du ikke egentlig har økonomi til å ha den livsstilen der, hvis du bruker av sparepengene dine for å få daglige utgifter dekket.
Isola&Lille+julegave Skrevet 8. november 2014 #24 Skrevet 8. november 2014 Du spleiser med din samboer på spotify?! Dere betaler en 50 lapp hver? Han krever deg for 50,- for å bruke hans spotify når du har en så lav inntekt? Ikke ofte jeg sier det, men her bør du faktisk revurdere om dette forholdet er liv laga. Anonymous poster hash: 3bffc...cdd Nå synes jeg du er veldig forutinntatt. Hadde du visst hvor snill min samboer er, hadde du aldri kommet med den uttalelsen. Jeg og samboer spleiser på alt og det fungerer utmerket. Det handler ikke om at han krever meg for 50 kr, men at vi begge er enige om å spleise på alt. Vi drar lasset sammen og det fungerer ypperlig Vi har akkurat samme inntekt siden han har 60 % jobb og 40 % studier Anonymous poster hash: 7eb49...bb0 Da bruker dere 12 000 kr på mat? 6000 kr hver? Anonymous poster hash: e88a1...176 Korrekt, dagligvarer = totalt 10-12.000 kr per måned, vi er tre personer. Anonymous poster hash: 7eb49...bb0 Dere bruker enormt mye penger på mat! Vi er 1 voksen og 2 barn som spiser godt. Bruker 4000kr i mnd på mat. 5000kr hvis det er noe spesielt. Dere kan spare myyyye penger på mat! Spotify og treningssenter er en unødvendig utgift du ikke har råd til akkurat nå. Her bør du definitivt omprioritere!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2014 #25 Skrevet 8. november 2014 Nei, vi kan ikke spare penger på mat hvis vi skal fortsette med samme type mat. Da må vi i så tilfelle begynne å spise mindre/faste. Mat er vi lidenskapelig opptatt av og er meget viktig for oss og som sagt så blir det dyrere siden vi baserer all mat på kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, frukt, nøtter, egg. F.eks. så spiser vi fisk 5 ganger i uka. Den sunne baksten vår er dyrere siden det er dyrere med sunne ingredienser, f.eks. ingredienser som kjøpes på helsekostbutikken som økologisk vaniljepulver og kokossukker. Jeg vil heller bruke mye penger på mat og ha god helse enn og bruke mindre penger på mat og ha dårligere helse. Har aldri følt meg så bra som etter jeg totalrenoverte kostholdet, så dermed blir jeg og fortsette Dessuten har jeg lagt opp mye penger mens jeg jobbet fast i 7 år, får mye igjen på skatten hvert år, så ja, jeg har og tar meg råd til det Alle har ulike prioriteringer her i livet og man må bære finne det som fungerer for seg Vi er veldig fornøyd med sånn som vi har det Anonymous poster hash: 7eb49...bb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå