Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Hei! PPT har vært inne og observert mitt barn i fjerde klasse, de kunne ikke finne noe galt ved atferden til barnet. Skolen er uenig og vil henvise barnet til Bup siden de mener barnet har problemer. Jeg har vært i kontakt med PPT som sier vi kan henvise barnet dit på eget initiativ slik at SKOLEN får veiledning i forhold til å håndtere barnet og klassen generelt. Noen som har vært borti dette før? Anonymous poster hash: f765a...2a6
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 Skolen kan få veiledning både av PPT og av BUP. Da går det gjerne på hvordan skolen håndterer det enkelte barn eller en gruppe / klasse. Det psykososiale miljøet eller læringsklima i klassen er ofte fokus. Anonymous poster hash: e8064...b6f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #3 Skrevet 4. november 2014 Veldig bra! Det er slett ikke alltid det er barnet som "eier" problemene - noen ganger er det rett og slett skolens håndtering som er problemet, og som skaper problemene de sliter med. Men det er jo enklere for skolen og legge problemene over på barnet... Anonymous poster hash: f89fa...7bb
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #4 Skrevet 4. november 2014 Hva er det skolen mener er problemet da? For ppt kan veilede skolen, de også. Siden ppt allerede er inne i bildet så vil det mest antakelig komme raskere i gang. Men spørs helg på hva som er problemet. Anonymous poster hash: 18cd5...ce3
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 Høres på de som er mest med barnet og ser det sammen med andre barn. Anonymous poster hash: 8254b...6f1
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 Fastlegen henviser til BUP, spesialisthelsetjenesten. Ikke skolen, ikke PPT. Muligens kan en psykolog i PPT henvise til BUP, men det vet jeg ikke noe om. PPT er jo uansett i ditt tilfelle ikke intressert i det, de finner ikke noe galt. Foreldre tar kontakt med fastlegen som henviser, vil da legge vekt på skole og PPT sine innspill. Spørsmålet er jo hva du og faren til barnet ønsker. Ungen er jo evaluert av PPT som også delvis er helsepersonell. Mulig det er skolen som er problemet, og skal ha en psykiatrisk diagnose på en 10åring? Det er behovet i klassesituasjonen som er avgjørende for ekstra ressurser, ikke diagnoser. Vi hadde også problemer, hele prosessen stor påkjenning. PPT, BUP, psykolog, pedagoger og psykiater inne. Alle enige om frisk unge. Vi samarbeidet med skolen, og fulgte alle anbefalinger. De hørte aldri på oss, og gjør det enda ikke. Forbanna på skolen som satte igang det hele, og forbanna på oss som lot skolen herje med gutten vår. Anonymous poster hash: abf5b...b0a
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #7 Skrevet 4. november 2014 Fastlegen henviser til BUP, spesialisthelsetjenesten. Ikke skolen, ikke PPT. Muligens kan en psykolog i PPT henvise til BUP, men det vet jeg ikke noe om. PPT er jo uansett i ditt tilfelle ikke intressert i det, de finner ikke noe galt. Foreldre tar kontakt med fastlegen som henviser, vil da legge vekt på skole og PPT sine innspill. Spørsmålet er jo hva du og faren til barnet ønsker. Ungen er jo evaluert av PPT som også delvis er helsepersonell. Mulig det er skolen som er problemet, og skal ha en psykiatrisk diagnose på en 10åring? Det er behovet i klassesituasjonen som er avgjørende for ekstra ressurser, ikke diagnoser. Vi hadde også problemer, hele prosessen stor påkjenning. PPT, BUP, psykolog, pedagoger og psykiater inne. Alle enige om frisk unge. Vi samarbeidet med skolen, og fulgte alle anbefalinger. De hørte aldri på oss, og gjør det enda ikke. Forbanna på skolen som satte igang det hele, og forbanna på oss som lot skolen herje med gutten vår. Anonymous poster hash: abf5b...b0a Jeg jobber som psykolog i ppt og vi henviser, men gjennom fastlegen. Så uansett så må barnet evt henvises via fastlegen. Skolen kan ikke henvise noen til bup. Men jeg lurer også på hvorfor ppt ikke kan veilede skolen om de ser er behov for veiledning? Det virker unødvendig å henvise barnet til bup om ppt mener det er skolen som tenger hjelp? Anonymous poster hash: e8fe8...c60
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #8 Skrevet 4. november 2014 Fastlegen henviser til BUP, spesialisthelsetjenesten. Ikke skolen, ikke PPT. Muligens kan en psykolog i PPT henvise til BUP, men det vet jeg ikke noe om. PPT er jo uansett i ditt tilfelle ikke intressert i det, de finner ikke noe galt. Foreldre tar kontakt med fastlegen som henviser, vil da legge vekt på skole og PPT sine innspill. Spørsmålet er jo hva du og faren til barnet ønsker. Ungen er jo evaluert av PPT som også delvis er helsepersonell. Mulig det er skolen som er problemet, og skal ha en psykiatrisk diagnose på en 10åring? Det er behovet i klassesituasjonen som er avgjørende for ekstra ressurser, ikke diagnoser. Vi hadde også problemer, hele prosessen stor påkjenning. PPT, BUP, psykolog, pedagoger og psykiater inne. Alle enige om frisk unge. Vi samarbeidet med skolen, og fulgte alle anbefalinger. De hørte aldri på oss, og gjør det enda ikke. Forbanna på skolen som satte igang det hele, og forbanna på oss som lot skolen herje med gutten vår. Anonymous poster hash: abf5b...b0a Jeg jobber som psykolog i ppt og vi henviser, men gjennom fastlegen. Så uansett så må barnet evt henvises via fastlegen. Skolen kan ikke henvise noen til bup. Men jeg lurer også på hvorfor ppt ikke kan veilede skolen om de ser er behov for veiledning? Det virker unødvendig å henvise barnet til bup om ppt mener det er skolen som tenger hjelp? Anonymous poster hash: e8fe8...c60 Er ikke hi. PPT kom med råd og vink, ble vel ikke nødvendigvis etterfulgt. Vi ordnet henvisning til BUP gjennom fastlegen selv, da læreren/skolen foreslo dette. PPT var ikke involvert i det. PPT gjorde sin egen greie, med samme resultat som BUP. Normal! PPT var på skolen, BUP var mer om hjemme, og barnet som sådan. Det var veldig omstendelig, det var en påkjenning for oss, inkludert barnet, med observasjoner og samtaler, spørsmål etc. Uten at han helt forsto hvorfor. Vi var ikke kjent med gangen i dette, vi hadde et barn med visse utfordringer, vi ville hjelpe. Vi stolte på skolen. Ting er nå et tilbakelagt stadium, ting er mye bedre. Klassen har endret seg. Det kom inn ny lærer. Ting er bra. Anonymous poster hash: abf5b...b0a
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #9 Skrevet 4. november 2014 PPT var konsultativt inne for å observere så da foreligger ikke papirer, noe som er veldig kjekt for skolen. Klassemiljøet er ikke av det beste, og det samme gjelder nok klasseledelsen dessverre. Skolen mener PPT ikke kan hjelpe (mest sannsynlig fordi de ikke er enige) og vil derfor ha barnet til Bup. De sier barnet er urolig i timene, mangler impulskontroll er oppmerksomhetskrevende og de er bekymret for det faglige. Vi har forklart opp og ned og i mente at barnet har astma og at noe av atferden kan tillegges dette i tillegg til bivirkninger fra medisiner. Sykehuslegen kan bekrefte dette. Barnet hadde ikke problemer de to første skoleårene, men de startet ved skolebytte i tredje klasse. Barnet ble en del mobbet og det var en vanskelig klasse å få innpass i, så det var en del mistrivsel første halvår. Etter påske i tredje klasse falt alt på plass og ting gikk veldig bra vi fikk derfor litt sjokk når barnet startet opp på skolen i fjerde klasse og fikk diagnosen "problembarn". Har snakket med flere foreldre, og mange i klassen har nå barn som mistrives og "hater" skolen.....Lurer derfor på hva de (lærerne) holder på med der Det som vi synes er vanskelig er at barnet ikke har denne atferden de sier barnet har på skolen noe annet sted, hverken på trening, hjemme, med venner eller når vi /barnet er på besøk/har besøk. Det er kun på skolen de påstår dette skjer. Vi har snakket med noen av vennene til barnet (veldig varsomt) og de sier at barnet stort sett er snill og grei i timene. Frustrert HI Anonymous poster hash: f765a...2a6
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #10 Skrevet 4. november 2014 Bra tråd dette her. Jeg var MYE i kontakt med barneskolen. Jeg hadde en meget traumatisk fødsel med lillebror, mens storebror begynte på skolen. Han endret atferd ekstrem og hadde tydelige tegn til atferd etter trauma. Vi informerte skolen og ba om at kunne prate med en helsesøster. Mye "ikke-forståelse" fra skolen. Ting vi forteller osv. Skolen ber oss om tillåtelse till PPT. Vi gikk med på det. PPT mener at han ikke har noe der å gjøre. Men skolen nekter å godta det. Prosessen er ikke helt avsluttet. Interessant nok skal de nå kartlegge om han mestrer pensum fra 1-2 høyere trinn. Anonymous poster hash: 27d77...835
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #11 Skrevet 4. november 2014 Vi føler veldig det at de "vil" at det skal være noe med barnet, for da er det ikke deres ansvar/de som gjør noe galt. Vi vet at det er en del vansker i klassen, spesielt i forhold til atferd og klassemiljø. Det kan virke som de prøver å få "hjelp" gjennom barnet fra andre instanser til å håndtere de problemene klassen har. Når det er sagt så er det noen av barna i klassen som vi vet har store atferdsvansker hvor skolen også er "på" foreldrene til stadighet.... HI Anonymous poster hash: f765a...2a6
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #12 Skrevet 5. november 2014 Det er nok ikke en ukjent problemstilling, at lærere som er i fortvilte klassesituasjoner lett kan se problemene i klassen forankret i et eller to barn. Jeg hadde aldri igjen utsatt ungen min for en sånn utredning, det er temmelig inngripende. Jeg hadde kanskje tatt en prat med fastlegen, og fått en vurdering av om han ser på det som et problem med psykisk helse. PPT må jo her være rette instans, det er en kommunal tjeneste som kan jobbe sammen med skolen, om skolen og klassens problemer. BUP vil jo jobbe direkte med ditt barn. Om det ikke er sannsynlig at det er i ditt barn problemet ligger, da problemene kun kommer til uttrykk i en arena, og det er skolen, så er det jo mer sannsynlig at problemet ligger der. Jeg er langt fra overbevist om at en oppegående fastlege vil belemre spesiallisthelsetjenesten med psykisk friske barn. Det har jo noe med ressurssbruk. Det er mange nok som trenger det. Anonymous poster hash: abf5b...b0a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #13 Skrevet 5. november 2014 Det er nok ikke en ukjent problemstilling, at lærere som er i fortvilte klassesituasjoner lett kan se problemene i klassen forankret i et eller to barn. Jeg hadde aldri igjen utsatt ungen min for en sånn utredning, det er temmelig inngripende. Jeg hadde kanskje tatt en prat med fastlegen, og fått en vurdering av om han ser på det som et problem med psykisk helse. PPT må jo her være rette instans, det er en kommunal tjeneste som kan jobbe sammen med skolen, om skolen og klassens problemer. BUP vil jo jobbe direkte med ditt barn. Om det ikke er sannsynlig at det er i ditt barn problemet ligger, da problemene kun kommer til uttrykk i en arena, og det er skolen, så er det jo mer sannsynlig at problemet ligger der. Jeg er langt fra overbevist om at en oppegående fastlege vil belemre spesiallisthelsetjenesten med psykisk friske barn. Det har jo noe med ressurssbruk. Det er mange nok som trenger det. Anonymous poster hash: abf5b...b0a Tusen takk for et godt og beroligende svar. Skal ta en prat med fastlegen, og høre hva hun sier HI Anonymous poster hash: f765a...2a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå