Gå til innhold

Sykt barn dager når en er arbeidsledig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet reglene på dette med at far er hjemme med sykt barn når jeg er arbeidsledig?

Minstemor ble syk søndagskveld, jeg skulle på jobbintervju mandagsmorgen. Så for oss var det da helt naturlig at mannen ble hjemme med henne. I dag kom noen fra HR avdeligen på mannen sin jobb og sa at han hadde ikke rett til å bruke sykt barn dager når jeg ikke har jobb. Jeg måtte isåfall dokumentere at jeg hadde vært på jobbintervju akkurat igår. Han har ikke brukt sykt barn dag på snart 2 år, for jeg var først lenge sykemeldt før jeg ble arbeidsledig. Så det er ikke som om han misbruker de dagene.

Noen som vet om dette stemmer? Har ingen planer om at han skal ta ut sine 10 dager (+ sine 10 ekstra dager pga kronisk sykt barn) altså, men greit å vite hvis det kræsjer med sykt barn og jobbintervju en annen gang også.

Anonymous poster hash: 588fc...51e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke svaret på spørsmålet, men mannen din har da en utrolig lite velvillig arbeidsgiver må jeg si....

Anonymous poster hash: a5141...68c

Skrevet

Dette er det merkeligste jeg har hørt om , jeg har og vært arb.ledig og var barna syk og jeg hadde jobbintervju el så var pappa hjemme ingen sa noe på det.

Skrevet

Tull. Om du har jobb eller ikke har ikke noe å si. De sykt barn dagene har han uansett!

Anonymous poster hash: 5c9df...d3b
Skrevet

Jeg vet at man har sykt barn dager selv om den andre er i permisjon. Syns det hørtes rart ut fra arbeidsgiver uten å ha lest noe regler ang dette. På vårt skjema har vi sykt barn/sykt barnepasser og en tredje rubrikk hvor vi kan oppgi andre årsaker. Kanskje han fylte ut skjemaet feil?

Anonymous poster hash: 29de3...3f8

Skrevet (endret)

Hans nærmeste sjef så ikke problemet, så de har ordnet det på ett eller annet vis. Men HR avdelingen mente at han ikke hadde rett på sykt barn dager.

Er da jeg som er HI her.

Endret av Husbygger
Skrevet

Han har bare krav på fri om det er nødvendig at han er hjemme pga sykt barn. Normalt sett vil det ikke være det om han har en kone som er arbeidsledig og går hjemme. Jeg synes derfor ikke det er så rart at noen blir forundret om barna blir syke akkurat den dagen du ikke er tilgjengelig. Om dette er en bedrift der det har vært mange som har missbrukt ordningen tidligere kan det hende de må være spessielt strenge for å få sjerpet inn praksissen. Her var det jo heller ikke noe problem for dere å dokumentere at du var på jobbintevju. En kopi av brev eller mail om intevjuet er sikkert god nok dokumentasjon.

Anonymous poster hash: 2fd3c...22d
Skrevet

Så lenge du ikke har jobb regnes du som primæromsorgspersonen og da har ikke din mann rett på sykt barn dager. Unntak er hvis du kan dokumenterer din egen sykdom eller andre hendelser som hindrer deg fra å yte omsorg.

Anonymous poster hash: 21dc7...3a3

Skrevet

Så lenge du ikke har jobb regnes du som primæromsorgspersonen og da har ikke din mann rett på sykt barn dager. Unntak er hvis du kan dokumenterer din egen sykdom eller andre hendelser som hindrer deg fra å yte omsorg.

Anonymous poster hash: 21dc7...3a3

HI regnes ikke for å ha det daglige tilsynet med barnet dersom barnet går i barnehagen, noe jeg antar det gjør?

Anonymous poster hash: a5141...68c

Skrevet

Ta telefon til NAV og sjekk reglene .

Anonymous poster hash: 4bdbc...776
Skrevet

Hun går på skolen, men om det er skole eller barnehage spiller jo ingen rolle. Nå ordnet det seg jo heldigvis fordi hans nærmeste sjef vet at han ikke misbruker sånne ting. Men er jo greit å vite til en annen gang om jeg må få med meg dokumentasjon fra et intervju. Denne gangen fikk jeg ikke mail om intervjuet, fikk bare telefon fredags ettermiddag om jeg kunne komme på mandag. Hun var faktisk så dårlig at vi vurderte legevakten kl. 3 om natta og vi renner ikke ned lege eller legevakt med ungene.

Skrevet

Skal sjekke med NAV. Hvis jeg finner en person som kan svare på det, ikke alle som er like flinke i NAV systemet.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan hr viste at du er arbeidsledig hvis ikke de har oversikt over at mannen din ikke hatt tatt ut sykt barn dager på et par år... Rar arbeidsplass. Bra det ordnet seg!

Skrevet

Det merkelige er at i systemet deres står jeg oppgitt med tidligere arbeidsgiver som min nårværende arbeidsgiver. Men han har jo nevnt for de han er leder for at jeg ikke har jobb. Så jeg begynner nesten å lure på om det er noen der som har gått å "sladret" til HR. For det første han HR fyren hadde spurt om var om jeg hadde fått jobb.

Skrevet

Hahaha... Dummeste jeg har vært borti.

Klart han har krav på syktbarn dager når du ikke har mulighet til å være hjemme. Er ikke dermed sagt at mor alltid skal være hjemme når et barn er sykt.

Anonymous poster hash: 54bbc...1b3
Skrevet (endret)

Så lenge hi har dagpenger fra nav så er hun "i arbeid" og da plikter hun og stille på intervju kurs møter ol så da må far ta ut sykt barn om barnet er sykt den dagen slik er det!

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Høres veldig rart ut... Det blir jo det samme som at hvis begge er i jobb, så må den som tar sykt barn dag dokumentere at ikke den andre også gjør det?? Trodde hele systemet med egenmeldinger og sykt barn dager var basert på tillit.

Anonymous poster hash: e4e7e...a12
Gjest Frisk bris
Skrevet

Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger. Arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve dokumentasjon for at ektefellen eller samboer ikke kan ha tilsyn med det syke barnet, f.eks. sykmelding av den hjemmeværende ektefelle eller samboer, attest fra skole e.l., se § 9-7 med kommentarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...