Gå til innhold

Hva skjer om man spiser RÅTT kyllingkjøtt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at om man blir dårlig av noe man har spist skal det slå ut innen fire timer for da har det bevegd seg lenge nok i systemet.. Vet ikke om det stemmer men lever etter den om jeg spiser på ferie osv

Anonymous poster hash: 96815...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spist mat infisert med campylobacter, kan du få diaré, magesmerter og feber de første 2 til 5 dagene etter at du har blitt smittet. Blodig diaré, kvalme og oppkast kan også forekomme. Sykdommen varer som regel en ukes tid. Campylobacter kan være livstruende dersom du har nedsatt immunforsvar.

Anonymous poster hash: 6f798...a03

Skrevet

Ro ned hysteriet!

Kyllingkjøtt i Norge er nesten fritt for salmonella og risikoen for å bli smittet er minimal.

Det riktige er å kontakte mattilsynet og butikksjefen.

Anonymous poster hash: 01bf4...ee3

Skrevet

Ikke spis idoform hvertfall. Dersom dere skulle reagere er det best for kroppen å kvitte seg med svineriet.

Anonymous poster hash: b0f21...c96

Skrevet

Inkubasjonstiden er 48 timer. Vanlig matforgiftning kommer raskt. Det gjør ikke salmonella

Anonymous poster hash: 5fd74...e37

Skrevet

Ikke spis idoform hvertfall. Dersom dere skulle reagere er det best for kroppen å kvitte seg med svineriet.

Anonymous poster hash: b0f21...c96

Idoform er bare melkesyrebakterier, ikke anti-diare tabletter ;)

Anonymous poster hash: 115b5...d69

Skrevet

Inkubasjonstiden er 48 timer. Vanlig matforgiftning kommer raskt. Det gjør ikke salmonella

Anonymous poster hash: 5fd74...e37

Inkubasjonstiden kan variere. Men alle som har spist samme mat blir syke omtrent samtidig. :-)

Salmonella kan komme relativt raskt, jeg fikk første symptom etter ca 4 timer.

Men sjansen for salmonella i Norge er (heldigvis) svært lav. :-)

Anonymous poster hash: de497...944

Skrevet

https://sml.snl.no/matforgiftning

Kan jo bare google matforgiftning og inkubasjonstid om man lurer. Dette er uansett ett kjempebrudd på alle regler i en ferskvaredisk, der de faktisk må måle temp og signere på skjemaer for hver matvare de har tilberedt\varmet. Når mattilsynet går inn her og tar en sjekk vil de se at noen enten har signert uten å måle eller latt være å måle temp og det kan få temmelig kostbare konsekvenser (heldigvis). Så varsle dem umiddelbart og send bilde. Er du heldig så slipper både du og mini unna noe sykdom pga dette. Krysser fingrene for at det går bra :)

Anonymous poster hash: e9ef6...4d1
Skrevet

Du kan faktisk dø.

I beste fall veldig syk. Jeg fikk i meg rått kjøtt i USA for noen år siden og ble veldig syk. Lå flere dager på sykehus.

Anonymous poster hash: a35d2...1e8

I BESTE fall veldig syk?

Ikke la deg skremme. Du KAN få salmonella, men som regel gjør man ikke det. Dette var uansett i USA som har ekstremt fleksible regler på matfronten. I Norge er det mye strengere.

Som regel vil Salmonella gi deg en skikkelig matforgiftning, men det er jo litt uflaks om akkurat denne kyllingen hadde det. Uansett er det utrolig dårlig av butikken.

Anonymous poster hash: 3de12...4ab

Kylling i Norge har ikke Salmonella. De kan ha Campylobacter, men det er utenfor sesong nå. Men uansett, man skal være nøye med hygienen med kjøtt, og spesielt med kyllingkjøtt.  Slaktehygienen er mye dårligere enn med slakting av f.eks. storfe, av praktiske/tekniske årsaker. 

Anonymous poster hash: a63c6...661

Skrevet

https://sml.snl.no/matforgiftning

Kan jo bare google matforgiftning og inkubasjonstid om man lurer. Dette er uansett ett kjempebrudd på alle regler i en ferskvaredisk, der de faktisk må måle temp og signere på skjemaer for hver matvare de har tilberedt\varmet. Når mattilsynet går inn her og tar en sjekk vil de se at noen enten har signert uten å måle eller latt være å måle temp og det kan få temmelig kostbare konsekvenser (heldigvis). Så varsle dem umiddelbart og send bilde. Er du heldig så slipper både du og mini unna noe sykdom pga dette. Krysser fingrene for at det går bra :)

Anonymous poster hash: e9ef6...4d1

Ingen er syke enda i alle fall, og det blir jo mest sannsynlig ikke. Har gitt beskjed til mattilsynet, ikke fått noe svar derfra. Fikk svar fra Ica istad, de skulle ta det videre, fikk en kort beklagelse, og jeg skulle få videre svar etter at en i høyere makter hadde tatt tak i saken.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...