Gå til innhold

Hva skjer om man spiser RÅTT kyllingkjøtt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så forbanna at jeg holder på å sprekke..

Kjøpte sånne "kyllingpinner" på ICA som koster 5 kr stk. Gir en til min datter på vei ut av butikken, og smaker på en selv litt senere. Jeg syns konsistensen var litt rar, så jeg sjekker kjøttet, og det så rimelig rått ut.. Var ikke så lett å se i mørket på bussholdeplassen.  Tar ifra datteren den hun har som er halvspist, og kaster resten i søppla.. 

Når jeg kommer hjem, skjærer jeg en annen i to, og den ser slik ut.. 
Kjøttet er jo HELT rått???

Ringte butikken med en gang, og spurte om det var meningen at kjøttet på disse pinnene skulle være rått.. Så spør hun om jeg fikk fra varmeskapet eller fra det kalde. Det kalde sier jeg, så sier jeg at kjøttet er helt rått. "Kjøttet skal ikke være rått, det er stekt, men det skal varmes opp, fordi det er kaldt. Skal si ifra til kjøkkensjefen også beklager vi"

Men altså... Hvor farlig er det egentlig å spise rått kyllingkjøtt? Har jo lest så mye rart i avisene den siste tiden om akkurat kyllingkjøtt.. Blir jo helt nervøs nå.. 
Datteren på 2 fikk i seg en halv ca, og jeg tok 3 biter...

post-748543-0-93744000-1415118573_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og disse ligger altså i FERDIGMATdisken, sammen med ferdigstekte karbonader, kjøttkaker, omelett, kyllingvinger, kyllinglås, lappskaus, osv osv.. 
Jeg står jo å sier til datteren min " ja du skal få når vi har betalt" .  Hadde han bak disken visst at det var rått hadde han vel sagt ifra?

Skrevet

Som regel går det bra, men man kan få salmonella (eller var det legionella). Jeg hadde blitt dårlig i maten for jeg hadde blitt så kvalm og jeg hadde krevd pengene tilbake

Skrevet

Du kan faktisk dø.

I beste fall veldig syk. Jeg fikk i meg rått kjøtt i USA for noen år siden og ble veldig syk. Lå flere dager på sykehus.

Anonymous poster hash: a35d2...1e8

Skrevet

Som regel går det bra, men man kan få salmonella (eller var det legionella). Jeg hadde blitt dårlig i maten for jeg hadde blitt så kvalm og jeg hadde krevd pengene tilbake

det skal jeg selvfølgelig kreve ja..

Skrevet

Du kan faktisk dø.

I beste fall veldig syk. Jeg fikk i meg rått kjøtt i USA for noen år siden og ble veldig syk. Lå flere dager på sykehus.

I BESTE fall veldig syk? 

Skrevet

Om man får pengene tilbake eller ikke er vel det minste problemet:s man skal aldri spise rå kylling, og rå kylling skal aldri være i kontakt med andre matvarer:/ Jeg vet ikke hva sannsynligheten er for at hun blir syk, men hvis hun først blir syk vil det nok være mer enn bare litt magesjau.

Anonymous poster hash: f2d89...42d

Skrevet

Du kan faktisk dø.

I BESTE fall veldig syk?

Hvis alternativet er å dø er vel "i beste fall syk" bedre??

Du skjønte ikke det?

Anonymous poster hash: 8d996...6d2

Skrevet

Du kan faktisk dø.

I BESTE fall veldig syk?

Du skjønte ikke det?

Jo, men du formulerer deg jo veldig dumt. Du skriver jo omtrent at vi KOMMER til å dø, i beste fall bli kjempesyke

Skrevet

Du kan faktisk dø.

I BESTE fall veldig syk?

Ikke la deg skremme. Du KAN få salmonella, men som regel gjør man ikke det. Dette var uansett i USA som har ekstremt fleksible regler på matfronten. I Norge er det mye strengere.

Som regel vil Salmonella gi deg en skikkelig matforgiftning, men det er jo litt uflaks om akkurat denne kyllingen hadde det. Uansett er det utrolig dårlig av butikken.

Anonymous poster hash: 3de12...4ab

Skrevet

For det meste skjer det ingenting.

Men kylling er en kjøttype som fort bringer med seg sykdom, og når du inntar rått kjøtt risikerer du da å smittes av denne. Vanligvis type salmonella, e-coli-varianter osv.

Vær obs dersom jenta utvikler feber, diare eller andre sykdomstegn og vær kjapp til å koble det med kyllingen i kontakt med helsevesenet. Ellers går det helst bra.

Anonymous poster hash: b72c8...fda
Skrevet

For det meste skjer det ingenting.

Men kylling er en kjøttype som fort bringer med seg sykdom, og når du inntar rått kjøtt risikerer du da å smittes av denne. Vanligvis type salmonella, e-coli-varianter osv.

Vær obs dersom jenta utvikler feber, diare eller andre sykdomstegn og vær kjapp til å koble det med kyllingen i kontakt med helsevesenet. Ellers går det helst bra.

Anonymous poster hash: b72c8...fda

hmm oki. Har lyst til å gå tilbake og rasere hele butikken :P

Skrevet

Forhåpentligvis går dette helt fint.

Men kyllingkjøtt er noe av det som er farligst å spise rå pga bakterienivåene i kjøttet. I tillegg har en stor del av kyllingkjøtt bakterier som er resistente mot antibiotika, så man risikerer at man får disse i seg og også får antibiotikaresistens selv.

Jeg ville meldt dette til Mattilsynet også! Denne butikken trenger en ordentlig oppstrammer i rutinene!

Når det er sagt... generelt har norsk kylling langt mindre grad av de farligere bakteriene (som salmonella o.l.) enn det de har i utlandet, så mest trolig vil dette gå helt fint for dere.

Men vær obs på ubalanse i magefunksjon, og ved tegn på magesjau/mageforgiftning så kontakter du lege/legevakt.

Husk å melde dette til Mattilsynet også! Topp at du har bilder av maten i tillegg, da har du bevis.

Bra du er obs, men ikke krisemaksimer. Kan hende merker dere ikke noe. Får dere symptomer så raskt til legen så går det bra.

Glad jeg har sluttet å spise kylling... ;)

Anonymous poster hash: 7494b...bd4
Skrevet

Du kan få salmonella eller andre bakterier som gjør at du blir syk. Disse dør ved steking eller varmebehandling.

Jeg har kjøpt slike selv og de var ikke råe! Veldig merkelig av butikken.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt Idoform! Så får tarmen en fordel slik at det ikke blir overflod av dårlige bakterier i tarmen :)

Anonymous poster hash: 115b5...d69
Skrevet

Hvilken butikk var dette?

Anonymous poster hash: f7a23...211

Skrevet

Hvilken butikk var dette?

Anonymous poster hash: f7a23...211

ICA prinsdal.

Har sendt tips til VG, skal kontakte mattilsynet nå :P

Skrevet

Dere kan få salmonella ja, og det er ganske ille. MEN det skjer som regel i utlandet og sjeldent her i Norge. Jeg hadde uansett blitt rasende på butikken, og jeg tror også jeg ville ringt legevakten og hørt med dem angående mini. Kan jo hende dere kan få noe forebyggende for sikkerhetsskyld?

Skrevet

Hvor raskt får man evt symptomer da? Og hvor raskt må man kontakte lege? 
Jeg kan fint legge henne i kveld uten å bekymre meg?

Skrevet

Du kan faktisk dø.

I BESTE fall veldig syk?

Du skjønte ikke det?

Når du skriver "i beste fall blir du veldig syk" så betyr dwt at man garantert blir veldig syk og det er jo direkte feil. I beste fall merker datteren ingenting.
Skrevet

Ring legevakten du, så slipper du å bekymre deg!

Når det er sagt har jeg spist både rå kylling og svin før uten å merke noe til det.

Skrevet

Når det er sagt har jeg spist både rå kylling og svin før uten å merke noe til det.

Magen rumler... Men det gjør den ganske ofte uansett så :P 

Skrevet

Salmonella er så godt som fraværende i norsk kylling så det hadde jeg ikke bekymret meg for, så sant kjøttet er norsk da.

En bakterie som er mer vanlig å bli smittet av fra kylling er campylobacter, men den er ikke så veldig vanlig den heller. Og man er heller uheldig om man skulle bli smittet.

Symtomene på campylobacter er omtrent som ved salmonella.

http://www.matportalen.no/verktoy/tilsynsresultater/norge_og_norden_har_det_tryggeste_kyllingkjottet

Antibiotikaresistente bakterier kan også være er problem, men der vet man ikke sikkert om de kan smitte over til mennesker. http://www.nrk.no/norge/vil-ha-risikomerking-pa-kylling-1.11926535

Noe alvorlig skade vil det nok ikke utgjøre for datteren din , så tror jeg bare hadde sett det an og heller kontaktet lege om hun skulle vise tegn til å blir dårlig.

Anonymous poster hash: 05fa1...96a
Skrevet

Magen rumler... Men det gjør den ganske ofte uansett så :P

Stress kan få magen til å gjøre litt av hvert også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...