Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Har ingen å sammenligne med og vet egentlig ikke hvordan hun står ifht utvikling. Har prøvd å spørre de i bhg, men har ikke fått noen konkrete svar. Anonymous poster hash: 524f1...058
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 Min er bare 16 mnd da. Han går, løper, klatrer opp trapp, opp på krakk for å vaske hender, spiser selv, med skje; feks yoghurt eller gryte. Drikker av flasker med sugerør helst, men kan fra vanlig glass. Leser mye bøker. Skravler masse, men kanskje ca 20 ord? Klapper, nynner, prøver hoppe. Skrur på kork på smoothie posen feks. Tegner litt.. Tja. Noe spes du tenkte på? Anonymous poster hash: 30afa...922
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #3 Skrevet 4. november 2014 Det var sånne ting jeg tenkte på ja. Blir litt feil å sammenligne med en på 16 mnd, for hun har utviklet seg veldig mye siden da. Flere med barn på 20 mnd som kan fortelle hva barne ditt kan? Anonymous poster hash: 524f1...058
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #4 Skrevet 4. november 2014 Jenta mi på 20 mnd kan si navnet sitt, mange ord, (ikke hele setninger enda) drikker fra glass, dusjer (!) alene med tilsyn selvfølgelig. Jeg vasker håret og kropper og hun spyler. Hun blåser, synger, danser, går opp trapper, tegner, ta på og av støvler, og endel mer. Var det jeg kom på i farta Anonymous poster hash: 73180...121
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 Min er 20 mnd. Hun skravler hele tiden, men få gjenkjennelige ord. Kanskje ti. Hun løper og klatrer opp trapper, oppi sofaen og klarer også å klatre ned igjen. Hun spiser selv,men det blir en del søl. Og drikker fra glass. Veldig flink å leke alene. Noe mer konkret du lurte på? Vet at min ligger litt etter jevnaldrende, men ikke langt. Anonymous poster hash: 20950...103
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 Jenta mi på 20 mnd kan si navnet sitt, mange ord, (ikke hele setninger enda) drikker fra glass, dusjer (!) alene med tilsyn selvfølgelig. Jeg vasker håret og kropper og hun spyler. Hun blåser, synger, danser, går opp trapper, tegner, ta på og av støvler, og endel mer. Var det jeg kom på i farta Anonymous poster hash: 73180...121 ganske lik mi det da. Kan hun hoppe og gå ned trapper? Hi Anonymous poster hash: 524f1...058
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #7 Skrevet 4. november 2014 Jenta mi på 20 mnd kan si navnet sitt, mange ord, (ikke hele setninger enda) drikker fra glass, dusjer (!) alene med tilsyn selvfølgelig. Jeg vasker håret og kropper og hun spyler. Hun blåser, synger, danser, går opp trapper, tegner, ta på og av støvler, og endel mer. Var det jeg kom på i farta Anonymous poster hash: 73180...121 ganske lik mi det da. Kan hun hoppe og gå ned trapper? Hi Anonymous poster hash: 524f1...058 Hun kan hoppe, og går ned trappa når jeg leier henne Anonymous poster hash: 73180...121
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #8 Skrevet 4. november 2014 Vår jente på 20 mnd kan løpe, snu på 5øringen, klatre i ribbevegg, hoppe, ha gjemsel, telle til 5, sier rundt 100 ord, setninger med 3-4 ord sammen som "xx sitte her" "se mamma, pappa kommer" "der er min bil!" kan stable klosser, bygge legotårn/hus ting, har blyantgrep og elsker å tegne og male, løser puslespill, klarer å kle av seg pyjamas og bleie selv, vaske seg, greie håret, klatre ut og oppi sprinkelseng (ja, skal snart flytte henne i stor seng..) har rollespill med babydukke som skal sove/spise/lage middag til, hun kan perle med store perler, drikke av glass, spise med skje, gaffel (suppe og) helt selv. Hun flytter stoler for å komme opp på benker på kjøkken, henter seg ting hun trenger. Anonymous poster hash: 89b18...c6f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #9 Skrevet 4. november 2014 Han kan : Telle til 10 Si 40 ord Skrive navnet sitt Gå på do Hoppe Synge lille petter edderkopp kan gjøre tegnene til de fleste barnesanger klatrer klapper puzzler begynner lego kjører med biler og lager lyder kan engelske ord han er 20mnd i morgen Anonymous poster hash: 1bde2...b93
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #10 Skrevet 4. november 2014 Jeg husker nok ikke alt sånn i farta, men her er det jeg kommer på:- Skravler mye, kanskje 40 ord. Noen setninger a la "den er min", men få setninger enda. - Går opp og ned trapper, så lenge hun har noe å holde seg i med ene hånden (en hånd, rekkverk). Går ellers som en racer på alle fire. - Har god kordinasjon på hånd og munn, spiser fint om hun bare vil.- Drikker fra kopp uten problemer, med en hånd.- Er veldig stødig på beina. Fikk mye skryt i barnehagen på det, og også at hun var veldig flink på ujevne underlag, samt i bakker og opp og ned fjell ol. Er ekstrem rask når hun løper.- Bygger med klosser, og kan sette sammen duplo (liker best å ta dem fra hverandre da).- Organiserer og sorterer. Det skal dit og dit, det skal dit. Vet hvor alt er. Elsker å ta ut ting, legge det oppi igjen, legge det litt annerledes, og så tilbake sånn som det var. - Telle til 3, men er ikke særlig interessert.- Elsker å leke gjemsel. Kan finne på å stå ved døråpninger, rope på oss, og så "skremme" oss.- Leker ofte at hun er en hund. Kryper rundt på alle fire mens hun bjeffer (nei, vi har ikke hund). - Liker å tegne, treffer alltid papiret, og er nettopp begynt å forstå sirkel-prinsippet.- Er ekstremt flink med pinsettgrepet. Plukker opp alt hun ser som ikke hører hjemme på gulvene, og legger det der det skal (oftest i søpla). Dette er gjerne små lodotter eller hår. - Hun står litt på ett bein, kanskje to sekunder. - Tar av og på seg sko, all slags sko. Mine (gjerne høyhælte, det liker hun), sine, pappaens... - Er begynt å forstå hvordan hun skal ta på seg bukse, og nærmer seg koden for genser.- Er fargebevisst. Rosa er kulest, ingen tvil, grønn er fysj (på klær). Gul er favoritten når hun tegner.- Vasker hendene sine selv, grundig. Skyller, gnir, skyller, tørker. - Vasker sin egen kropp med klut, også bleieområdet (liker å gjøre det samtidig med meg).- Klatrer overalt hvor hun kommer til. Kommer seg opp på stuebordet, tvbenken, og selvfølgelig voksenstoler. Klatrer inn i bilen på egenhånd.- Klarer ofte å plystre når hun prøver.- Blåser på maten om den er varm.- Klarer å kneppe igjen reimene på sekken og beltene på tripptrappstolen sin. Nærmer seg å klare knapper på tøy, men de er litt harde for henne.- Synger litt, men ikke mye. I dag var det bæ bæ (bæ bæ lille lam), hun sang. - Danser litt, men er ikke videre interessert. - Dekker på bordet.- Slår hun seg, kommer hun bort med hånden, så vi kan blåse. Spiller ingen rolle hvor hun slo seg, det er hånden som gjelder.- Børster sitt eget hår, også gjennom floker (hun er forsiktig med flokene også).- Hun forstår nesten alt vi sier til henne. Hun sier takk i riktig settinger, og gir oss f.eks tallerkenen når hun er ferdig med å spise, for å fortelle oss at hun er ferdig. Hun forstår når vi sier at vi skal skifte bleie, bade, sove, på tur, til barnehagen, i bilen... Hun forstår når vi ber henne hente ting, sko, jakke, dukke, bamse, tallerken, kaste i søpla, feie... Hun forstår omtrent alt. Anonymous poster hash: 9f636...bcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå