Gå til innhold

Kjøpe ski til 3-åringen, trenger "proff-hjelp"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne kjøpe langrennski i bursdagsgave til min datter som blir tre år. Jeg skjønner at man skal beregne ut i fra vekt, men hvordan vet jeg hvor lange de skal være og hva slags staver man bør ha? Jeg går ikke på ski og kan ingenting om det haha.

Bør man kjøpe langrennsko i en størrelse større enn vanlig?

Alle tips tas i mot med stor takk! Har ikke mulighet for å dra i butikk.

Anonymous poster hash: 3ecb3...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.skiforbundet.no/barn-og-skiidrett/skiutstyr-for-barn/

Jeg ville droppet stavene i første omgang, ikke la henne få se dem i det hele tatt.

Det er anbefalt at barna lærer å gå på ski med korte ski og uten staver, da får de riktig teknikk i bena for å komme seg fremover og kan supplere med armer og staver etterhvert som balanse og teknikk er på plass. Gir du et lite barn staver lener det seg på stavene og staker seg etterhvert fremover på stavene uten å lære seg skiteknikk med bena. Da kan det bli veldig vanskelig å lære de riktig teknikk etterhvert som de blir større og ønsker mer fart når de skal fremover.

Mine barn har ikke brukt staver i det hele tatt første sesongen på ski, det fikk vi anbefalt på skiskolen. 

Anonymous poster hash: 9d4b3...0f2
Skrevet

Er det første skiene bør de være kortere enn anbefalt.

De skal være så lang at når du strekker armen over hodet tar skituppen på knekken i håndleddet.

Men altså ikke hos små barn.

Da ville jeg tatt ski som er lik høyden på barnet eller kortere.

Det er veldig dumt å skremme bort skigleden med for lange ski.

Stavene skal være slik at hun ikke må bøye seg ned for å stake om du skjønner.

Mål lengden til under armhulen og trekk fra litt.

Store staver er også hat :)

Sko er vanskelig.

Her måtte småen 3 størrelser opp i skisko i forhold til vintersko.

Kommer ann på type for og modell.

Men gå opp minst en str og bruk heller tynne ullsokker om de er små.

Kjøp smørefrie ski :)

Hva med å kjøpe brukt?

I den alderen blir det ofte ikke slitt.

Lykke til :)

Skrevet

Her er en artikkel om ski: 

http://artikkel.ut.no/ut/riktige-ski-til-barna-1.6979907

Barn skal vokse ut av ski - ikke inn i dem. For lange ski gjør det vanskelig.

Og dropp for guds skyld staver til en treåring. Staver kan innføres gradvis når barna er rundt 5.

Skistøvlene må være store nok til at de holder hele vintersesongen, men ikke så store at føttene svømmer i dem.

Kjøp vanlige skistøver om du har tenkt til å gå en del på ski. Ikke slike ski med bindinger som man bare fester utenpå vanlige vinterstøvler. 

Og kjøp smørefrie barneski! Det er enklest for alle og du slipper å ødelegge moroa på grunn av feilsmøring.

Hilsen meg i en aktiv langrennsfamilie. 

Anonymous poster hash: c07c0...965
Skrevet

Tuuusen takk! Dette hjalp veldig 😄 Har en rabattkode på xxl så det blir ikke noe veldig dyrt, men å kjøpe brukt er kanskje ikke så dumt det heller 😄 takk igjen!

Anonymous poster hash: cabe2...49a

Skrevet

La ungen prøve staver om hun ønsker det.

Her har vår brukt staver fra dag en.

Skrevet

La ungen prøve staver om hun ønsker det.

Her har vår brukt staver fra dag en.

Det kan du komme til å angre på den dagen ungen er 8-10 år og skal gå noen kilometer på ski, om de blir vant til å komme seg fremover ved å bruke stavene og armene blir de utrolig fort slitne. Det er mye bedre de lærer å bruke bena for å komme fremover med en gang, så slipper du å avlære feil teknikk og innlære riktig teknikk når de blir større. Jeg snakker av erfaring, ene sønnen vår sleit skikkelig når han begynte å gå lenger på ski og måtte en periode som 9-åring gå turer uten staver for å lære bruke bena riktig i skisporet....

Anonymous poster hash: 9d4b3...0f2

Skrevet

For så små blir det dessuten veldig mye å konsentrere seg om på en gang hvis de skal holde styr på både ski og staver. Hvis de går uten staver, blir det mindre å konsentrere seg om og man lærer lettere å skli på skia fremfor å bare gå og veive med stavene.

Snakker også av erfaring. Har aktiv langrennsjente som nå er 8.

Anonymous poster hash: c07c0...965
Skrevet

Stavene kan du egentlig bare glemme, men ihvertfall for mitt barn var det kjempeviktig å få staver (de ble sjelden brukt - er bare i veien - bedre å holde i hånda i starten.)

Vekt er ikke viktig. Lengden på barnet er viktig. De skal vokse ut av langrennsutstyret og ikke inn i det. Samme lengde på barnet som på skiene (men selvsagt - er barnet 115 høy, så kjøper du 120).

Det aller viktigste er å smøre skiene riktig! Har du ikke peiling overhode, bør du vurdere smørefrie, men som sagt det er ikke ideelt.

Kjøp gjerne ski av litt kvalitet (dvs ikke de billigste du finner) og det er viktig at støvlene er gode og varme og gjerne litt høye. Frost er det vi har valgt de siste årene, men det er fordi datteren vår ikke vil ha gule og svarte ski (fisher).

Anonymous poster hash: c9d6f...fc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...