Gå til innhold

Kan jeg spørre mannen min om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to særkullsbarn med forholdsvis spesielle mellomnavn som står i stil til hverandre. Disse navnene var det min eksmann som insisterte på, og blir ikke brukt til vanlig. Barna får likevel mye positiv oppmerksomhet for disse, og identifiserer seg veldig med de. Navnene knytter de på en måte litt sammen også.

Nå er jeg gravid med min nye mann, de to eldste er skolebarn, så det blir en del aldersforskjell mellom de. Vi har bestemt at barnet skal kalles opp etter en i hans nærmeste familie, men nå lurer jeg på om jeg også vil ha et mellomnavn til dette barnet, et navn som står i stil til mine to eldstw sitt mellomnavn. Men er det ok? Når det egentlig er min eksmann sin "greie"..? Jeg tenker jo litt på at de tre barna jo er søsken, burde de ikke alle ha denne "forbindelsen" selvom de ikke har samme far? Eller blir det for dumt? Hva hadde du følt vedr dette, både fra min i min nye mann sin side?

Anonymous poster hash: 69624...427

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg droppa

Anonymous poster hash: a02b1...058

Skrevet

Skader vel ikke å spørre? Om han ikke liker det, så må han da være i stand til å si det, og et enkelt spørsmål er jo ikke noe å bli sur for eller noe.

Anonymous poster hash: 834f5...89c
Skrevet

Dette hadde vært viktig for meg, så derfor hadde jeg i alle fall spurt min nye mann om det.

Men det er på ingen måte "lov å bli sur" om han faktisk ikke liker det.

Skrevet

Nei, dette synes jeg du skal droppe.

Anonymous poster hash: d6c3c...b8b

Skrevet

Spiller vel ingen rolle hvem som først kom med idéen? Du liker at barna dine har to fornavn hvorav det ene er litt spesielt. (Det er altså to fornavn, ikke et mellomnavn. Mellomnavn er gamle etternavn man tar med seg). Det er vel helt uproblematisk å foreslå det for mannen?

Anonymous poster hash: b0488...7f0

Skrevet

Spør i vei, kan vel ikke være noe problem det? Bare fint om tredje barnet får samme verdi på navnet, noe som signaliserer at dere ikke deler dem opp i "kull", selv om de ikke blir helsøsken.

Skrevet

Synes du kan spørre. Du kan jo bruke som argumentasjon at det blir noe likhet med søskens navn, trenger jo ikke gni inn spesielt at det er din eksmanns ide. Dessuten så har jo mannen din fått hovednavnet som er i daglig bruk, så han burde jo være fornøyd selvom du får et mellomnavn

Anonymous poster hash: e8b6a...a3c
Skrevet

Jeg synes det ville være naturlig å gi dette barnet også et slikt navn om navnene virklig er positive for de eldste.

Anonymous poster hash: 1e351...85f
Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Jeg innser at dette betyr mer for meg enn jeg hadde trodd, så jeg spør mannen om det, jeg. Han "får" tross alt første fornavn. Min mann vet veldig godt at det er min ex som insisterte på det andre fornavn, så jeg kan ikke ro meg unna den. Kjenner bare at jeg ville følt det feil om dette barnet ikke fikk et like spesielt navn nr to som de andre barna. Som sagt, de eldste får mye positiv oppmerksomhet for disse navnene og liker de veldig godt. Føler liksom at det vil knytte de tettere sammen. Men burde jeg spørre min ex om det er ok også?

HI

Skrevet

Selvfølgelig skal du IKKE spørre din eks!

Selv om det var hans idé i utgangspunktet betyr ikke det at han eier navnene (eller idéen).

Jeg synes du legger altfor mye i hvem som kom opp med idéen. Skulle nesten tro du jobber med patenter eller copyright?

Skrevet

Selvfølgelig kan du spør? Synes det er fullstendig logisk jeg :)

Anonymous poster hash: 545a5...bbe

Skrevet

Selvfølgelig skal du IKKE spørre din eks!

Selv om det var hans idé i utgangspunktet betyr ikke det at han eier navnene (eller idéen).

Jeg synes du legger altfor mye i hvem som kom opp med idéen. Skulle nesten tro du jobber med patenter eller copyright?

Veeel... Jeg er redd for å såre noen. Jrg er redd min nåværende mann blir såra over at jeg vil dette når han vet bakgrunnen for navnene. Han og min ex kommer ikke godt overens... Er redd han overtolker det, hvilket han har en tendens til å gjøre, og ikke forstår at dette KUN handler om båndet mellom søsknene. At dette barnet skal føle seg ekskludert fra søskenflokken eller noe. Det er jo ikke gitt at vi får enda et barn slik at dette barnet får helsøsken.

Og min ex? Egentlig så bryr jeg meg ikke så veldig om hva han måtte mene, men tenkte det var høflig eller noe..? Iom at det var han som insisterte på disse navnene.

Skrevet

Nå sier du jo ikke så mye om hvilke navn dette er. Er det eksempelvis utenlandske navn, eller navn fra et annet land der din eks mann har sitt opphav, da vil jeg si det er temmelig sær om ditt barn med en ny mann skal ta et navn fra din eks sitt hjemland. 

Hvor spesielle er disse navnene? Er det som at de begge er blitt gitt dyre navn som Falk eller Hauk, Ulv eller Bjørn så er det jo også litt rart om dette var din eks mann si greie, og ikke noe å gjøre med deg. 

Er det navn fra StarWars fordi eksen var en fan, så er det heller ikke di greie. 

Jeg hadde aldri villet risikere sjalusi eller sårhet hos min mann, noe som du åpenbart frykter, helt uten mål og mening. Du sier det vil knytte barna tettere sammen. Det er helt uvesentlig i å knytte barna sammen, spiller ingen rolle. 

For gudsskyld gi kommende barn to navn, men det har ingenting å si for båndet mellom søsken. Jeg har en mor og en far som enda er gift, jeg har en søster. Hun har et dobbelt navn, eller to fornavn. Jeg har bare et navn. Min mor har tilfeldigvis to, bruker bare et. Min far har bare et navn. Antall fornavn har absolut ingenting å si for tilhørighet i familien. Det finnes ikke relevant. 

Ønsker du å knytte barna sammen gjøres det med felleserfaringer og minner, det å ha et liv sammen. 

Anonymous poster hash: 6726d...44e
Skrevet

Jeg ser ikke helt for meg hva slags navn dette er.

Men syns du kan gjøre det :)

Skrevet

Har samme planer selv å kombinere ekstremt sjeldne navn sammen. Og vet mannen din at det er din eks manns ide med navna til deres to barn? Isåfall om han ikke vet det, så syns jeg det ikke skulle være noe problem å spørre om. Og skal det være "rettferdig" for det nye barnet, bør h*n også få et vakkert navn med kombinasjon:) Tenker helt likt deg selv, så skjønner deg godt, og det er viktig.

Anonymous poster hash: b8c9f...850
Skrevet

Jeg syns at man skal kunne spør mannen sin om alt man lurer på. Og så må man respektere svaret.

Men det var da veldig styr for noen navn? Er vel samme hvem som kommer på hva? Og eksen din har iallfall ingenting med hva dere kaller barnet deres.

Skrevet

Til de som lurer. De har ett vanlig navn som mange heter, og så har de ett navn hver som henholdsvis kun fem og ingen andre i Norge har. Navnene har en spesiell kombinasjon med det første navnet, en slags kode på en måte, i mangel på bedre forklaring. Det er ikke oppkalling eller slikt, men mellomnavnene har også en dypere mening for meg og min exmann. Jeg vil selvfølgelig ikke bruke et mellomnavn som knyttes til min ex, men jrg ønsker å gi et mellomnavn med samme "kode". Min mann vet selvfølgelig historien bak mine barns mellomnavn, og vet det er min ex sin idé.

Beklager at jeg ikke kan forklare bedre, men vil ikke risikere at noen kjenner meg igjen...

Jeg skal uansett ta dette opp med mannen:)

HI

Skrevet

Jeg har barn med to forskjellige fedre og for meg var det viktig at navnene deres skulle passe sammen. De har begge bibelske navn som klinger godt i hop. Det var aldri noe problem for mannen min å gi yngste et navn som passet sammen med eldste sitt, og jeg forstår godt at du synes det blir rart om deres yngste skiller seg ut fra søsknene sine. Det skader ikke å spørre, og jeg tror det går helt fint dersom du legger vekt på søskensamholdet og ikke idéen til xen din. ;)

Anonymous poster hash: 92108...ee4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...