Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #1 Skrevet 3. november 2014 Kun 7 uker på vei og har de siste to ukene ikke fungert.. Kvalm 24/7 og får så vidt i meg bittelitt mat og drikke, men det kommer fort i retur igjen. Noen tips på noe som kan hjelpe meg?? Anonymous poster hash: c2306...07a
Merete_ Skrevet 3. november 2014 #2 Skrevet 3. november 2014 Har desverre ikke noe direkte tips Men prøv deg litt frem med forskjellige matvarer sunt/usunt, spiller ingen rolle!! Kanskje noe klarer å holde seg nede. Ellers ville jeg gått til legen kanskje? Er ikke bra viss du ikke får i deg næring.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #3 Skrevet 3. november 2014 Sjokolademelk er veldig godt når man spyr. Det gir noe næring, men viktigst av alt, det er fryktelig godt og mildt å kaste opp igjen. Ellers har jeg ingen tips, annet enn at du må be om sykemelding dersom formen blir for slapp grunnet energimangel. Jeg tror det dessverre ikke er noen kur som faktisk hjelper. Etter snart to svangerskap med oppkast i 40 uker i begge (er bare i uke 38 nå, men ser ikke ut som formen endres de siste ukene), så har jeg godtatt at min kropp bare er slik. Men det som hjelper er å prøve å ta livet med ro, og spise det som frister når noe frister. Det være seg pizzarester til frokost, eller skinkepålegg stekt i smør (som var det eneste som fristet i går. Og jeg liker vanligvis ikke smør). Og trøst deg med at etter all sannsynlighet så går det snart snart over for deg. De aller aller fleste blir bra etter 12 uker. Og hvis du ikke blir bedre, så kan du faktisk vende deg til det meste. Kroppen vår er utrolig slik. Jeg håper du blir god snart! :-) Anonymous poster hash: d6d08...56a
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #4 Skrevet 3. november 2014 Og uke 5-7/8 pleier vel å være de verste i forhold til oppkast for de fleste. Tror jeg har lest noe om at det skyldes alt som skjer med barnet på denne tida (uten at jeg aner om det stemmer). Så det kan veldig godt være at du er forbi det verste nå snart. :-) Anonymous poster hash: d6d08...56a
Iselilja Skrevet 3. november 2014 #5 Skrevet 3. november 2014 (endret) Det eneste rådet jeg har er isbiter. På det verste hadde jeg som mål å få i meg én isbit daglig. Var ikke hver dag jeg klarte det. Isbiten løser seg sakte opp, så man svelger veldig lite av gangen. For meg hjalp det litt, og jeg kastet ikke opp hver gang jeg hadde spist en. Du har min dypeste medfølelse! Det blir ofte bedre etterhvert. Endret 3. november 2014 av Iselilja
Gidder ikke! Skrevet 3. november 2014 #6 Skrevet 3. november 2014 Da jeg var så kvalm at jeg ikke kom meg ut av senga og måtte gjøre noe viktig, var postafen redningen. Måtte bla gjennomføre eksamen og hadde ikke sjans uten. Mener ikke at man skal ta det hele tiden, men det var ihvertfall redningen for meg. Tok det i samråd med lege. Da kvalmen fortsatte, om enn ikke så ille, holdt jeg den litt i sjakk med love hearts av alle ting.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #7 Skrevet 3. november 2014 BLÆÆÆH. Stemmer det at kvalmen er verst i fra uke 5-8??? Jeg er seks uker på vei, finnes ikke kvalm og er kjempe bekymret! Hiv gjerne over litt kvalme til meg hi Anonymous poster hash: b59a7...ade
Iselilja Skrevet 3. november 2014 #8 Skrevet 3. november 2014 BLÆÆÆH. Stemmer det at kvalmen er verst i fra uke 5-8??? Jeg er seks uker på vei, finnes ikke kvalm og er kjempe bekymret! Hiv gjerne over litt kvalme til meg hi Anonymous poster hash: b59a7...ade Unnskyld, men nå blir jeg nesten litt provosert (selv om jeg skjønner at du ikke mener det vondt). Har slitt med hyperemesis i flere svangerskap, og du aner ikke hvor godt du har det som slipper! Det er virkelig ikke noe å trakte etter når du er så kvalm at du nesten ikke skjønner hvordan du skal overleve, spyr galle, går inn og ut av bevissthet og ser ut som et vandrende skjelett (eller ville ha gjort det, om du var i stand til å vandre). Ikke alle blir kvalme, nyt at du er heldig. Håper det varer svangerskapet ut, at du også slipper andre plager og kan gå rundt som en strålende og frisk gravid!
klishe89 Skrevet 3. november 2014 #9 Skrevet 3. november 2014 Her var kvalmen verst uke 7-12. Spis mariekjeks i sengen før du står opp Prøv å spise sunt fordi det hjelper på kvalmen selv om det er vanskelig å spise Drikk eplemost blandet med farris bris Salte kjeks Iskald saft Frisk luft Sov masse Ro ned tempoet når kvalmen melder seg Drikk masse vann - gjerne ha en flaske lett tilgjengeli
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #10 Skrevet 3. november 2014 Sug på drops eller kjærlighet på pinne. Bringebær smaken eller sitron hjelp meg mest Anonymous poster hash: 41060...099
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #11 Skrevet 3. november 2014 BLÆÆÆH. Stemmer det at kvalmen er verst i fra uke 5-8??? Jeg er seks uker på vei, finnes ikke kvalm og er kjempe bekymret! Hiv gjerne over litt kvalme til meg hi Anonymous poster hash: b59a7...ade Unnskyld, men nå blir jeg nesten litt provosert (selv om jeg skjønner at du ikke mener det vondt). Har slitt med hyperemesis i flere svangerskap, og du aner ikke hvor godt du har det som slipper! Det er virkelig ikke noe å trakte etter når du er så kvalm at du nesten ikke skjønner hvordan du skal overleve, spyr galle, går inn og ut av bevissthet og ser ut som et vandrende skjelett (eller ville ha gjort det, om du var i stand til å vandre). Ikke alle blir kvalme, nyt at du er heldig. Håper det varer svangerskapet ut, at du også slipper andre plager og kan gå rundt som en strålende og frisk gravid! det var ikke meningen å støte deg, men grunnen til at jeg er bekymret er fordi jeg mistet i MA for ikke mange mnd siden og da var det kvalmen jeg mistet som gjorde at jeg mistenkte at noe var gale. Derfor er jeg bekymret! Anonymous poster hash: b59a7...ade
Iselilja Skrevet 3. november 2014 #12 Skrevet 3. november 2014 BLÆÆÆH. Stemmer det at kvalmen er verst i fra uke 5-8??? Jeg er seks uker på vei, finnes ikke kvalm og er kjempe bekymret! Hiv gjerne over litt kvalme til meg hi Anonymous poster hash: b59a7...ade Unnskyld, men nå blir jeg nesten litt provosert (selv om jeg skjønner at du ikke mener det vondt). Har slitt med hyperemesis i flere svangerskap, og du aner ikke hvor godt du har det som slipper! Det er virkelig ikke noe å trakte etter når du er så kvalm at du nesten ikke skjønner hvordan du skal overleve, spyr galle, går inn og ut av bevissthet og ser ut som et vandrende skjelett (eller ville ha gjort det, om du var i stand til å vandre). Ikke alle blir kvalme, nyt at du er heldig. Håper det varer svangerskapet ut, at du også slipper andre plager og kan gå rundt som en strålende og frisk gravid! det var ikke meningen å støte deg, men grunnen til at jeg er bekymret er fordi jeg mistet i MA for ikke mange mnd siden og da var det kvalmen jeg mistet som gjorde at jeg mistenkte at noe var gale. Derfor er jeg bekymret! Anonymous poster hash: b59a7...ade Da skjønner jeg at du er bekymret, men har du i vært kvalm i dette svangerskapet? Hvis ikke har du jo ikke mistet et svangerskapstegn. Og du har fortsatt god tid til å bli kvalm :/ Håper du slipper, og at alt er vel med den lille!
sug lut Skrevet 3. november 2014 #13 Skrevet 3. november 2014 Spis pasjonsfrukt. Det er supersyrlig og demper kvalmen.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #14 Skrevet 3. november 2014 BLÆÆÆH. Stemmer det at kvalmen er verst i fra uke 5-8??? Jeg er seks uker på vei, finnes ikke kvalm og er kjempe bekymret! Hiv gjerne over litt kvalme til meg hi Anonymous poster hash: b59a7...ade Unnskyld, men nå blir jeg nesten litt provosert (selv om jeg skjønner at du ikke mener det vondt). Har slitt med hyperemesis i flere svangerskap, og du aner ikke hvor godt du har det som slipper! Det er virkelig ikke noe å trakte etter når du er så kvalm at du nesten ikke skjønner hvordan du skal overleve, spyr galle, går inn og ut av bevissthet og ser ut som et vandrende skjelett (eller ville ha gjort det, om du var i stand til å vandre). Ikke alle blir kvalme, nyt at du er heldig. Håper det varer svangerskapet ut, at du også slipper andre plager og kan gå rundt som en strålende og frisk gravid! Jeg blir provosert over at du ikke kan forstå at de som sliter og mister faktisk glatt ligger langflat bare for å vite at de faktisk er gravide. Anonymous poster hash: e7985...6f4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #15 Skrevet 3. november 2014 Sånne armbånd de selger på apoteket hjalp litt på meg. Men da det ble skikkelig ikke fikk jeg resept på afipran, det hjelper Anonymous poster hash: 6cb70...3cb
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #16 Skrevet 3. november 2014 Ikke for å skremme deg, men jeg er 36 uker på vei nå og har vært kvalm nesten helt fram til nå, først de siste ukene det har blitt bedre. Anonymous poster hash: 6cb70...3cb
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #17 Skrevet 3. november 2014 Veldig mange blir aldri kvalme Anonymous poster hash: 6cb70...3cb
Iselilja Skrevet 3. november 2014 #18 Skrevet 3. november 2014 BLÆÆÆH. Stemmer det at kvalmen er verst i fra uke 5-8??? Jeg er seks uker på vei, finnes ikke kvalm og er kjempe bekymret! Hiv gjerne over litt kvalme til meg hi Anonymous poster hash: b59a7...ade Unnskyld, men nå blir jeg nesten litt provosert (selv om jeg skjønner at du ikke mener det vondt). Har slitt med hyperemesis i flere svangerskap, og du aner ikke hvor godt du har det som slipper! Det er virkelig ikke noe å trakte etter når du er så kvalm at du nesten ikke skjønner hvordan du skal overleve, spyr galle, går inn og ut av bevissthet og ser ut som et vandrende skjelett (eller ville ha gjort det, om du var i stand til å vandre). Ikke alle blir kvalme, nyt at du er heldig. Håper det varer svangerskapet ut, at du også slipper andre plager og kan gå rundt som en strålende og frisk gravid! Jeg blir provosert over at du ikke kan forstå at de som sliter og mister faktisk glatt ligger langflat bare for å vite at de faktisk er gravide. Anonymous poster hash: e7985...6f4 Den bekymringen har jeg ingen problemer med å forstå! Har vært der selv, og vet hvor vondt det gjør. Men nå skrev hun ikke at hun hadde mistet før i et senere innlegg, og det er også helt normalt å slippe kvalmen, for noen heldiggriser
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #19 Skrevet 3. november 2014 Jeg spiser litt før jeg står opp av sengen, da slipper jeg unna oppkast, og er lite kvalm. Finner jeg på å stå opp og SÅ spise blir hele dagen ødelagt av kvalme og oppkast. Ingefærte har også hjulpet litt, tar en halv kopp når jeg står opp. Anonymous poster hash: 0a2f9...a3c
MammantilNurket Skrevet 3. november 2014 #20 Skrevet 3. november 2014 Frokost på sengen: ristet loff og tynn te.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #21 Skrevet 3. november 2014 Frokost på sengen: ristet loff og tynn te. Tar du cava'en før eller etter teen? Anonymous poster hash: 7e122...21a
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #22 Skrevet 3. november 2014 Einaste som hjalp på meg var isbetar. Akupressurband hjalp ein smuule og. Anonymous poster hash: c9e56...7fe
MTF Skrevet 4. november 2014 #23 Skrevet 4. november 2014 (endret) For meg hjalp ingenting egentlig, men jeg ble litt bedre med kvalmestillende medisiner. Da klarte jeg å holde på noe og dermed ikke tære på egne fettreserver. Jeg ble innlagt da jeg ble helt uttørket etter å ha kastet opp alt av både tørt og vått i 14 dager. Klarte ikke å suge på en isbit engang uten at det kom rett i retur Hjalp å få intravenøst væske, salter og næring. Er noe med at man blir dårlig av å miste den balansen helt. Da jeg var på sykehuset fikk jeg kvalmestillinde, afipran. Fortsatte på disse og fikk også Postafen på resept. I uke 16 gikk den ekstreme kvalmen over og jeg kunne begynne å spise normalt igjen. Etter jeg kom hjem fra sykehuset, før kvalmen hadde gitt seg, var det jeg klarte å få i meg en sitron- og limesaft (bitter og litt syrlig), sitrondrops og ristet lyst brød med tomat. Levde vel på det endel uker I tillegg var det viktig med så mye søvn som mulig og rett og slett å holde seg i ro, helst i en mørkt litt kjølig rom. Jeg var selvsagt 100% sykemeldt da jeg hadde det sånn, elelrs hadde det jo ikke fungert. Jeg kastet opp i en liten evighet hver gang jeg tok meg en dusj pga anstrengelsene. Dette var med baby nr en, så da var det jo bare å ta hensyn til meg selv, og hadde heldigvis god hjelp i min mann og mamma som kom og laget mat til meg. Jeg klarte ikke å bruke shampo/balsam og såper med parfyme, så alt sånt ble forbudt i den perioden, lukter var grusomt og gjorde kvalmen verre. Med nr to var vi forberedt, så jeg tok kontakt med legen min med en gang jeg fikk positiv test slik at jeg fikk kvalmestillende på resept. Da unngikk jeg innleggelse, men det var like før. Jeg klarte å holde på litt væske, drakk farris. Spiste Ritz-kjeks og sjokolade(! jepp :-D) for å døyve det verste, men det kom stort sett opp igjen. Prøvde sea-bans, ingefær og diverse andre kjerringråd, men det funket ikke. Måtte bare ta tiden til hjelp og ta det mest mulig med ro (ikke alltid like enkelt med en to-åring fra før). Var 100% sykemeldt frem til uke 20. Etter det var jeg 80% sykemeldt (både pga kvalmen og bekkenløsning). Kastet opp til den dagen jeg fødte med nr to. Mine råd er derfor å høre med legen din ang kvalmestillende, om det kan være aktuelt for deg. Prøv deg frem med matvarer og drikke du klarer å holde på og for all del, ta det med ro og sov så mye du kan. Endret 4. november 2014 av MTF
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #24 Skrevet 4. november 2014 BLÆÆÆH. Stemmer det at kvalmen er verst i fra uke 5-8??? Jeg er seks uker på vei, finnes ikke kvalm og er kjempe bekymret! Hiv gjerne over litt kvalme til meg hi Anonymous poster hash: b59a7...ade Unnskyld, men nå blir jeg nesten litt provosert (selv om jeg skjønner at du ikke mener det vondt). Har slitt med hyperemesis i flere svangerskap, og du aner ikke hvor godt du har det som slipper! Det er virkelig ikke noe å trakte etter når du er så kvalm at du nesten ikke skjønner hvordan du skal overleve, spyr galle, går inn og ut av bevissthet og ser ut som et vandrende skjelett (eller ville ha gjort det, om du var i stand til å vandre). Ikke alle blir kvalme, nyt at du er heldig. Håper det varer svangerskapet ut, at du også slipper andre plager og kan gå rundt som en strålende og frisk gravid! det var ikke meningen å støte deg, men grunnen til at jeg er bekymret er fordi jeg mistet i MA for ikke mange mnd siden og da var det kvalmen jeg mistet som gjorde at jeg mistenkte at noe var gale. Derfor er jeg bekymret! Anonymous poster hash: b59a7...ade Da skjønner jeg at du er bekymret, men har du i vært kvalm i dette svangerskapet? Hvis ikke har du jo ikke mistet et svangerskapstegn. Og du har fortsatt god tid til å bli kvalm :/ Håper du slipper, og at alt er vel med den lille! ikke direkte kvalm nei men ganske uggen ja, og når puppene føles mindre ømme og de nattlige dobesøkene avtar, samt at man har brunlig utflod, da blir man selvsagt bekymret! Jeg vet at det er ganske tidlig enda, mye kan endre seg og jeg håper virkelig det! Men som sagt, det var ikke meningen å støte deg og andre som sliter med ekstrem svangerskapskvalme, unner selvsagt ingen dette Anonymous poster hash: b59a7...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå