Gå til innhold

Hvorfor er du plaget med forstoppelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du hvorfor? Finnes det alltid en grunn?

Hva kan det være når vi har utelukket cøliaki og matallergi?

Jeg prøver å finne årsaken til at datteren min får forstoppelse igjen og igjen.😕

Anonymous poster hash: f3aca...2bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun også sjekket for melkeprotein - ikke bare laktose?

Dessverre fremdeles en del leger som sier at noen tåler melk hvis man ikke får utslag på laktosetesten. Man kan likevel ha allergi mot melkeprotein.

Ellers ville jeg ha gitt henne gode tarmbakterier en lengre periode for å bygge opp igjen tarmbakteriefloraen i magen. Dette har utrolig mye å si for magefunksjonen. På helsekosten har de gode produkter som også er aldersbestemte, gode merker er f.eks. BioCare og Udo's Choice.

Jeg hadde det som din datter da jeg var lita. Ble testet for laktose og fikk vite at jeg tålte melk, og derfor måtte jeg fortsette å drikke melk. Jeg blånektet å spise ost da jeg var lita, og nå vet jeg jo at ost inneholder mer melkeproteiner... Først som godt voksen fikk jeg omsider påvist at jeg ikke tåler melkeproteiner og da må unngå alt av melkeprodukter. Jeg er under en annen utredning nå og en lege sjekket da for laktose, og det fikk jeg faktisk utslag på, noe jeg aldri før har gjort.

Nå sliter jeg pga. at jeg må spise hvete og gluten for å teste ut om jeg ev. også har cøliaki. Magen reagerte umiddelbart med å bli treeeeg. Så om jeg har cøliaki eller hveteallergi eller ikke, spiller ingen rolle, jeg må også i fremtiden holde meg unna gluten. Har gått på tilnærmet glutenfritt kosthold i årevis og da har magen fungert (bortsett fra når jeg ikke har vært konsekvent).

Anonymous poster hash: ba028...fe6
Skrevet

Hun har vært på prikktesting og har tatt blodprøver.
Jeg spurte ikke om de testet for melkeprotein eller laktose, det burde jeg nok gjort.

Skrevet

Hun har vært på prikktesting og har tatt blodprøver.

Jeg spurte ikke om de testet for melkeprotein eller laktose, det burde jeg nok gjort.

Spør dem om det er gjort, da er du sikker.

Ellers vet jeg at det er noen få som får vite at de ikke har cøliaki fordi de ikke har "riktig" vevstype (eller hva det er). Men heller ikke det er en absolutt sannhet. Det finnes nemlig en liten prosent som kan ha negative tester på disse prøvene og likevel ha cøliaki. Vi har noen i familien som har opplevd dette, fikk først vite at det ikke var cøliaki, men når det ble testet igjen og sett bort fra de testene så viste det seg at det var cøliaki likevel. Jeg husker dessverre ikke riktige medisinske benevnelser for dette.

Håper dere finner ut av det for din datters del!

Men prøv også en periode med gode tarmbakterier på henne.

Anonymous poster hash: ba028...fe6

Skrevet

Fordi jeg bare spiser drittmat som pizza osv.

Anonymous poster hash: c04f6...7c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...