Gå til innhold

mislykket inseminering, veien videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå vært igjennom 3 mislykkede insemineringer i danmark; en helt naturlig syklus, en med kun ovitrelle og en med pergo + ovitrelle. På sistnevnte ble det tatt ultralyd og sjekket at eggløsningen var ok - den hadde da i følge legen nettopp vært da de inseminerte. Jeg har ikke sjekket eggløsning på de to første insemineringene, da det i utgangspunktet ikke var noen grunn til å tro at ting ikke var "på stell". Jeg har nemlig en datter fra før, som satt på første forsøk på naturmetoden.

Jeg har imidlertid en sterilisert mann, men vi har foreløpig valgt å ta det privat i danmark i stedet for å styre med offentlig helsevesen. Men etter tre mislykka kjenner jeg at jeg er utprega demotivert, i tillegg til at det jo er mye styr både med reising og økonomi. Ut over det med eggløsning har jeg ikke sjekket noe som helst ved meg selv, da det som sagt ikke var noen grunn til å tro at noe skulle være galt med meg.

Jeg har nå bestilt time til fastlege for å høre hvilke muligheter som finnes i norge - men det er en hake i forhold til å bli godkjent. Mannen min er nemlig passert 60 (vi har en forholdsvis vesentlig aldersforskjell, så jeg er godt under aldersgrensene for damer). Vi har begge barn fra før, jeg har ei i tidlig skolealder og han har en tenåring og en i tidlig tyveår. Vi har ingen felles, og han steriliserte seg før vi ble sammen. Å sy sammen utstyret hans er såvidt vi har skjønt ikke særlig aktuelt når det både er såpass lenge siden han steriliserte seg og han er såpass gammel - sjansen for at det vil være vellykket er svært liten.

Så spørsmålene står i kø... er det noe håp for at feilen hos meg er lett å fikse (tette eggledere er det eneste jeg kan komme på - men hva er sjansen for at begge to har grodd sammen de siste sju årene?)? Jeg var forresten i gang med en utredning i forkant av at jeg ble gravid med datteren min, på grunn av mye småblødninger både i noen dager før og enda flere dager etter mens - den gangen ble det nevnt mulighet for at jeg kunne ha vev som blødde andre steder enn i livmor (er det det som er endometriose eller hva det heter?), men det ble ikke gjort noe eller utredet ferdig ettersom vi bestemte oss for å prøve og jeg så ble gravid på første forsøk. Den gangen ble det imidlertid sagt at det ikke var noen grunn til å tro at jeg ikke skulle bli gravid, men jeg vet ikke egentlig eksakt hva de sjekket. Kan en sånn endometriose eller hva det nå måtte være forverre seg med årene sånn at det nå kan påvirke fruktbarheten min?

Eller kan det hende at det bare rett og slett er ren uflaks at jeg ikke har blitt gravid? At den godt kan sitte på neste forsøk om jeg tar en runde til med pergo, ovitrelle og inseminering? (ja, jeg vet, det er vel ingen her som er synske. Men solskinnshistorier mottas med takk!)

Og ikke minst, hvor sannsynlig er det at vi blir godkjent for fertilitetsbehandling i norge når mannen min er såpass gammel? Han er ikke noen gammel nisse altså, men ung til sinns og blir lett tatt for å være 10-15 år yngre av de som ikke vet hvor gammel han er. Trener, jobber og holder seg godt fysisk. Men når det står sånne ting som "individuelle vurderinger" og sånn så tenker jeg at enten er det sånn at de godtar noen få "gamlinger" hvis det er tungtveiende grunner for det, eller så har de skrevet det bare for å ha en klausul for å luke ut fossilene...

Og hvis-om-at vi nå faktisk blir godkjent, ser jeg at de fleste sykehusene i norge ikke inseminerer med donorsæd. Foretar de inseminering med sæd hentet ut fra partner når den må "taes med tvang", eller er det da uansett kun IVF som er aktuelt for oss i norge?

Jaja, jeg vet godt at de fleste av disse spørsmålene er helt umulige for folk her å svare på, men alle (gode) erfaringer med noen av spørsmålene mottas med stor takk. Jeg var virkelig ikke forberedt på å havne i denne situasjonen... :(

Anonymous poster hash: f4a59...964
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne jo sendt Mail til en eller flere private fertilitetsklinikker i Norge?

En laparoskopi ville kanskje avdekket om det var en grunn til at du ikke blir gravid. Likevel er ikke tre inseminasjoner så veldig mye, heller.

Vil tro IVF kan være et alternativ.

Lykke til

Anonymous poster hash: e6276...2ea

Skrevet

Takk :) nei, tre insemineringer er jo ikke all verden... og vi gir det nok et forsøk til mens vi venter på legetime. Men når ultralyd viste at timingen var perfekt sist, så er det lett å tenke at det må jo være noe galt et sted når det allikevel ikke gikk... Utålmodig sikkert :P

Skrevet

Sjekk nettsidene til Fertilitetssenteret. Lurer på om jeg leste der ( da de lå under Aleris), at aldersgrensen for menn var 63 år. 44 eller 45 for kvinner.

Anonymous poster hash: 5d973...f85

Skrevet

Sjekk nettsidene til Fertilitetssenteret. Lurer på om jeg leste der ( da de lå under Aleris), at aldersgrensen for menn var 63 år. 44 eller 45 for kvinner.

Anonymous poster hash: 5d973...f85

"Mannen må være innen rimelig aldersmessig avstand fra kvinnen og ikke eldre enn fylte 60 år."

Heh :P ikke akkurat oppløftende. mannen fylte nettopp 61... Jaja, får håpe det offentlige er et par år snillere.

Skrevet

Dere vil ikke få behandling i det offentlige pga hans alder. Muligens hos de private, sjekk evt med IVF-klinikken på Majorstuen.

I Danmark kan et alternativ være å gå videre til en lavstimulert IVF i naturlig syklus. Jeg har gjort det, og anbefaler det. Gikk på IVF-medisiner, men bare i to uker (fra mensstart til eggløsning), fikk ut mange egg, det ble satt inn befruktet egg som førte til graviditet og vi hadde da flere fryseegg slik at vi slapp en full runde ved neste barneønske.

Anonymous poster hash: ecfbc...43a
Skrevet

Dere vil ikke få behandling i det offentlige pga hans alder. Muligens hos de private, sjekk evt med IVF-klinikken på Majorstuen.

I Danmark kan et alternativ være å gå videre til en lavstimulert IVF i naturlig syklus. Jeg har gjort det, og anbefaler det. Gikk på IVF-medisiner, men bare i to uker (fra mensstart til eggløsning), fikk ut mange egg, det ble satt inn befruktet egg som førte til graviditet og vi hadde da flere fryseegg slik at vi slapp en full runde ved neste barneønske.

Æsj... jeg klorer meg litt fast i at "individuell vurdering og psykososiale forhold" kan bety at mannen min slipper igjennom nåløyet, men realistisk sett er han vel strengt tatt fossil i denne sammenhengen :P

Er det lov til å spørre ca hva du betalte for en sånn IVF-behandling i danmark? Såvidt jeg kan se er det ganske betydelige summer for IVF... Synd at det skal stå på økonomi, men vi har en ganske normal økonomi som ikke helt er åpen for mange titusener i slengen liksom :( Og må du være lenge i danmark i forbindelse med inngrepet? Er det sånn at du rekker å planlegge dato i  forkant, eller må du dra på sparket når du får positiv eggløsningstest da også?

Skrevet

Endometriose kan i aller høyeste grad påvirke fertiliteten din! De kan operere deg og fjerne endometriosevev, cyste og sammenvoksninger, og da har du bedre sjanser i tiden etterpå.

Ville faktisk reist til serum klinikken i Hallas. Der får du individuell utredning og behandling, grundigere enn noe annet jeg har hørt om. I tillegg har de en ekstremt høy suksessrate.

Lykke til!!

Skrevet

Endometriose kan i aller høyeste grad påvirke fertiliteten din! De kan operere deg og fjerne endometriosevev, cyste og sammenvoksninger, og da har du bedre sjanser i tiden etterpå.

Ville faktisk reist til serum klinikken i Hallas. Der får du individuell utredning og behandling, grundigere enn noe annet jeg har hørt om. I tillegg har de en ekstremt høy suksessrate.

Lykke til!!

Takk for tips :-) skjønner jeg må lese meg opp på dette med endometriose.. men vil det offentlige i norge hjelpe meg med utredning/behandling av det dersom de mener mannen min er for gammel til å bli far, eller må vi koste på det også privat? Blir snart sånn at jeg like gjerne kan flytte til danmark :-P

Vi bor i et fantastisk flott land, for all del, men den loven som forbyr fertilitetsbehandling av single kan noen ta og stappe der sola ikke skinner for min del 😛

Skrevet

Lykke til!!

Et muligens dumt spørsmål til forresten: ville ikke legen sett det under inseminering og ultralyd av eggstokkene dersom det var endometriosevev der?

Skrevet

Lykke til!!

Et muligens dumt spørsmål til forresten: ville ikke legen sett det under inseminering og ultralyd av eggstokkene dersom det var endometriosevev der?

Ikke nødvendigvis. Mener det kun er laparoskopi som kan gi diagnose.

Skrevet

Det offentlige vil utrede og evt operere deg for endometriose ved behov, uavhengig av din manns alder. Anbefaler deg å ta kontakt med en dyktig gynekolog, gjerne en av disse som har litt erfaring med samarbeid med danske klinikker også (så kan du beholde vedkommende om du fortsetter behandling i Danmark etter hvert).

Endometriose kan i blant ses med ultralyd, men slett ikke alltid. Oftest vil de gå inn laparoskopisk (kikkhullsoperasjon) og se etter, samt evt fjerne det de finner av endometriose. Forholdsvis greit inngrep, men noe ventetid må påregnes.

En annen ting som kan være greit å sjekke i løpet av ventetiden, er egglederne dine. Noen kvinner få tette eggledere, da må det IVF til. Dette sjekkes ved en gjennomskylling av egglederne samtidig som de tar røntgen for å se at saltvannet de skyller renner gjennom. Gjøres ved mange sykehus, men ventetiden varierer en hel del. Min anbefaling er å få en generell henvisning til røntgen av eggledere og så ringe rundt og høre angående ventetiden. Da jeg tok det var det enormt lang venting i Oslo, mens jeg kunne få det kjapt i Sarpsborg og på Hønefoss.

Skrevet

Det offentlige vil utrede og evt operere deg for endometriose ved behov, uavhengig av din manns alder. Anbefaler deg å ta kontakt med en dyktig gynekolog, gjerne en av disse som har litt erfaring med samarbeid med danske klinikker også (så kan du beholde vedkommende om du fortsetter behandling i Danmark etter hvert).

Endometriose kan i blant ses med ultralyd, men slett ikke alltid. Oftest vil de gå inn laparoskopisk (kikkhullsoperasjon) og se etter, samt evt fjerne det de finner av endometriose. Forholdsvis greit inngrep, men noe ventetid må påregnes.

En annen ting som kan være greit å sjekke i løpet av ventetiden, er egglederne dine. Noen kvinner få tette eggledere, da må det IVF til. Dette sjekkes ved en gjennomskylling av egglederne samtidig som de tar røntgen for å se at saltvannet de skyller renner gjennom. Gjøres ved mange sykehus, men ventetiden varierer en hel del. Min anbefaling er å få en generell henvisning til røntgen av eggledere og så ringe rundt og høre angående ventetiden. Da jeg tok det var det enormt lang venting i Oslo, mens jeg kunne få det kjapt i Sarpsborg og på Hønefoss.

Takk for svar ☺

Har vært i kontakt med fastlegen som sendte henvisning til medicus for utredning. Så håper jeg bare de utreder og/eller behandler en eventuell endometriose selv om jeg ikke kan få ivf i norge. Hvis det lar seg fikse kan det vel kanskje hende at det holder med inseminering etterpå også?

Bestemte oss forresten for å ta en siste runde i danmark mens jeg venter på medicus. Viste seg at jeg har et strå igjen der, og da er det vel teit å ikke bruke det opp mens vi venter 😛

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...