Gå til innhold

Hun er litt sein, ikke sant? Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta til en bekjent..... hun er 2 år og snakker ikke. Rett og slett. Hun kan si "mamma" og "se". Det er de eneste ordene. Hun kan heller ikke ta enkle beskjeder, som hvis jeg sier "hvor er ballen?" eller "kan du hente boka?" så blir hun bare stående og skjønner ingenting.

Når min var på samme alder snakket han i setninger....  Ikke avansert, men type "bilen kjører der", "spise mat nå", "kua spise gress" osv.... og jeg har gutt... de pleier jo være treigere en jentene...

Anonymous poster hash: 792fc...1b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Senere enn gjennomsnittet ja, men ikke noe unormalt. Noen venter også lenge med å snakke, også snakker de plutselig i hele setninger.

Anonymous poster hash: 24968...24f
Skrevet

Er hun akkurat blitt 2 år, eller er huun 2,8år?

Som regel løsner det rett iver to-årsalderen med språket.

Men noen er tidigere mens andre er seine.

Min siste sa kun mamma og pappa og nei da han ble to år.
Nå når han er 2,5år så snakker han som en foss med 3,4 og 5 ord i steningene.

Skrevet

Senere enn gjennomsnittet ja, men ikke noe unormalt. Noen venter også lenge med å snakke, også snakker de plutselig i hele setninger.

hmmm ok.... håper jo hun kommer seg... men blir litt bekymra... hun har vært sein hele veien. Gikk ikke før hun var 20 mnd, og kunne ikke sitte selv før hun var året.... lurer på om hun får veldig lite stimuli hjemme :(

HI

Skrevet

Ikke så lenge siden hun ble 2 år nei. Ja, de er vel forskjellige. Synes bare hun henger så veldig etter på mye :( Og når jeg tenker på hvordan min var på samme alder er det jo som natt og dag...

Skrevet

Ikke så lenge siden hun ble 2 år nei. Ja, de er vel forskjellige. Synes bare hun henger så veldig etter på mye :( Og når jeg tenker på hvordan min var på samme alder er det jo som natt og dag...

At barn er veldig forskjellige er også helt normalt.

Skrevet

Jo, hvis man sammenligner kan det falle ut begge veier, men kam kan vanskelig sammenligne utvikling.

Jeg har tre barn, og det er først da tredjemann kom at jeg har lært meg å tie om velmenende råd og synsing rundt ditt og datt på andres barn..For man ser først når man har flere barn hvor enormt ulike de kan være.

Skrevet

Jo, hvis man sammenligner kan det falle ut begge veier, men kam kan vanskelig sammenligne utvikling.

Jeg har tre barn, og det er først da tredjemann kom at jeg har lært meg å tie om velmenende råd og synsing rundt ditt og datt på andres barn..For man ser først når man har flere barn hvor enormt ulike de kan være.

Ja, du har sikkert rett. Bare jeg som blir litt bekymret da hun har hengt etter så mye hele tiden og jeg vet at foreldrene ikke er de mest resurssterke. Men er vel som du sier, at det kommer etterhvert ;)

HI

Skrevet

BTW så er alle mine 3 gutter vidt forskjellige, hvor den ene var ekstremt tidlig med alt av utviklig, så det var jo lite sammenligningsgrunnlag...Men det fant jeg ikke ut før jeg fikk gutt nummer 2, som tok noe tidlig, mens noe litt seinere.. Så kom tredje gutten, og jammen var han treg på ting.

Men helt innenfor normalen.

Som nevnt snakket bare mamma pappa, nei, da han var to, men nå babler han som en foss.

Krøyp da han var 10mndr, tok de første skritt da han var 10mndr, men begynte ikke å gå før han var 17mndr.

Så forskjellene kan være store og sammenligne barn immellom blir jo litt feil.

Skrevet

Barn er forskjellige og det samme er utviklingen.

Det er ingen grunn til å sammenligne ditt barn med dette andre barnet.

Anonymous poster hash: 97e93...30c

Skrevet

Det vet jeg. Og jeg sammenligner ikke for morro skyld. Jeg er faktisk bekymret fordi jeg føler hun ligger så etter i utvikling, og jeg bekymrer meg for om hun egentlig får den stimulansen hun bør hjemme. 

HI

Skrevet

Det vet jeg. Og jeg sammenligner ikke for morro skyld. Jeg er faktisk bekymret fordi jeg føler hun ligger så etter i utvikling, og jeg bekymrer meg for om hun egentlig får den stimulansen hun bør hjemme.

HI

Syns ikke du trenger å bekymre deg for språk før hun evt runder tre år og fremdeles ikke sier stort. Men du kan jo følge med litt og evt tipse barnehagen etter hvert.

Anonymous poster hash: 1c9b8...5c4

Skrevet

Ja, hun er sen, og ja, jeg hadde også blitt bekymret. Ikke så mye over at barnet ikke kunne si så mange ord, men at det later til at hun ikke forstår hva som blir sagt heller. Hadde det vært mitt barn hadde jeg krevd oppfølgning pga dette fordi jeg hadde lurt på om barnet f.eks. hørte dårlig eller om jeg gjorde noe feil. Om barnet da i tillegg var sen på alt motorisk, hadde jeg antagelig bekymret meg for om det var noe mer "alvorlig" som lå bak.

Jeg blir stadig litt forundret over måten en del svarer på her inne. Nå har jeg selv fire svært ulike barn, så jeg er helt med på argumentet med at alle barn er ulike, men jeg synes likevel det er svært uvanlig at en 2-åring ikke forstår enkle beskjeder og knapt sier mer enn 2 ord. Jeg regner med at helsestasjonen følger med da?

Anonymous poster hash: f5abd...913
Skrevet

Går hun i barnehage?

Sønnen min begynte i barnehagen to månender før han fyllte 2 år å han vel kun mamma og pappa.

Han viste tydlig at han skjønte mye mer enn han klarte å fortelle da.

Spurte vi hvor ballen var så hentet han den,men som sagt så snakket han ikke.

Etter han begynte i barnehagen så gikk det veldig fort oppover når det gjaldt snakkingen.

Nå er han 3 år å er like flink å snakke som andre 3 åringer.

Anonymous poster hash: 5c4e0...15d
Skrevet

Det virker som du legger litt ekstra merke til dette pga at du føler hun ikke får nok stimuli hjemme. (+ at du sammenligner med din egen sønn, men det bør du helst ikke gjøre. Din sønn kunne også ha vært sen i utviklingen uten at det var din feil på noen måte) Men. Det er veldig synd hvis det er tilfelle, at barnet ikke får nok stimuli. Men du kan jo trøste deg med det at helsesektoren vil fange opp dette hvis barnet er veldig sent ute,

og de vil på kontroller se når det er noe som ikke stemmer. Hvis det ikke er noe nevneverdig som "feiler" ungen så vil de nok se rett på foreldrene tror jeg. Og spør dem ift aktivisering av barnet.

Anonymous poster hash: 2b80d...11b

Skrevet

Det er forresten en på avdelingen til småen som er 3 år å han sier bare noen få ord også.

Sier sønnen min hadet til han så får han ingen svar,men barnet vinker til sønnen min.

Når sønnen min snakker med han sånn ellers også så får han aldri svar selv om de alltid leker ilag.

Noen barn er bare senare enn andre.

Anonymous poster hash: 5c4e0...15d
Skrevet

Sen og sen.... ingen er like språkmessig og noen er bare seinere enn andre. Kan jo nevne min egen sønn, som er er nr 4 i flokken her. Først nå som 2 1/2 åring så har han begynt med å sette sammen 3 til 4 ord, men har skjønt alt hva vi har sagt hele tiden. Henger kanskje litt etter på alle områder ( gikk når han var 17 mndr bl.a), men kommer seg raskt nå :)

Som 2 åring, sa han kun mamma, pappa, is, bil, mjau o.l, mens ene broren snakket lange setninger på samme alder.

Skrevet

Vår gutt sa noe særlig når han var 2 år, unntatt mamma og pappa. Språket løsnet først når han var 2,5-3 år.

Så det er ikke nødvendig noe i veien med jentungen. Selvfølgelig, dersom hun er sen med absolutt alt, kan det være et tegn på at noe ikke er helt som det skal. Men det kan også være at hun er litt treg men innenfor normalen. Det er ikke uhørt at barn ikke går før de er 20 mndr eller setter seg før nærmere 1 år.

Anonymous poster hash: 41db9...7b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...