Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #1 Skrevet 2. november 2014 Vi lurer på om vi skal prøve å søke. Vår grunn er at fars mor er kreftsyk og bor i utlandet. Mest sannsynlig vil hun om ikke så lenge begynne å nærme seg slutten. Far vil da måtte pendle fravog til for å være sammen med henne den siste tiden. Er dette god nok grunn til å prøve å søke om overføring? Tror dere vi kunne søkt om at far får noen uker og overfører resten til meg? Anonymous poster hash: 14ca5...915
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #2 Skrevet 2. november 2014 For å få overført må det være umulig for far (av grunner NAV godkjenner) å ta ut perm både fullt og gradert helt til barnet er 3 år og permisjonsrett faller bort. Anonymous poster hash: b5d64...846
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #3 Skrevet 2. november 2014 Pappaperm kan tas ut til barnet er 3 år. Dere vil neppe få overført permisjonen til deg. Anonymous poster hash: cd08d...e46
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #4 Skrevet 2. november 2014 Om man ikke har barnepass og far ikke kan ta permisjon - satt på spissen operert på sykehus i flere mnd, men vil etter all sannsynlighet fint kunne ta permisjon om 1 år men er nå på sunnås..... Får mor da ikke permisjonen fordi far trolig kan ta perm om 1 eller 2 år? Anonymous poster hash: 1e01a...767
Guttemamma75 Skrevet 2. november 2014 #5 Skrevet 2. november 2014 Mor kan få fedrekvoten dersom: - far ikke har opptjent rett til foreldrepenger - mor er alene om omsorgen for barnet - far er så syk at han ikke kan ta seg av barnet...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #6 Skrevet 2. november 2014 To i barselgruppa mi, vi fødte i fjor, fikk hele fedrekvotene, kun fordo fedrene er student og de selv jobber. Fordi de kom til å tape økonomisk på det, fedrene hadde fått permisjon men med mindre utbetalt enn som student. Og begge fedrene studerer nå på siste året, så er ikke sånn at de ikke kan ta ut permisjon på 3 år. Ei anna jeg kjenner ga hele kvoten sin (bortsett fra den obligatoriske til moren selvsagt) til faren kun fordi hun var lei av lang permisjon og fikk ikke ammet uansett, dette var fjerde barnet. De har samme arbeidsgiver så kanskje det har noe å si, ble like lang permisjon fra arbeidsgiver uansett. Anonymous poster hash: 1c8c2...862
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #7 Skrevet 2. november 2014 To i barselgruppa mi, vi fødte i fjor, fikk hele fedrekvotene, kun fordo fedrene er student og de selv jobber. Fordi de kom til å tape økonomisk på det, fedrene hadde fått permisjon men med mindre utbetalt enn som student. Og begge fedrene studerer nå på siste året, så er ikke sånn at de ikke kan ta ut permisjon på 3 år. Ei anna jeg kjenner ga hele kvoten sin (bortsett fra den obligatoriske til moren selvsagt) til faren kun fordi hun var lei av lang permisjon og fikk ikke ammet uansett, dette var fjerde barnet. De har samme arbeidsgiver så kanskje det har noe å si, ble like lang permisjon fra arbeidsgiver uansett. Anonymous poster hash: 1c8c2...862 Med "enn som student" mente jeg at de fikk mer kr siden de ikke tok ut permisjonen. Anonymous poster hash: 1c8c2...862
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #8 Skrevet 2. november 2014 Du kan ikke få overført fedrekvoten til deg på det grunnlaget. Det far må gjøre er å søke om fedrekvoten, og i tillegg søke om utsettelse av den, evt. gradert uttak. Anonymous poster hash: 39ab6...954
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #9 Skrevet 2. november 2014 Jeg fikk overført fedrekvoten fordi far ikke har opptjent rettigheter i folketrygden.. Anonymous poster hash: 6bb58...05c
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #10 Skrevet 2. november 2014 For å få overført må det være umulig for far (av grunner NAV godkjenner) å ta ut perm både fullt og gradert helt til barnet er 3 år og permisjonsrett faller bort. Anonymous poster hash: b5d64...846 Dette er direkte feil. Har selv fått overført permisjon 2 ganger. I 2009 og 2014. I begge tilfeller var det sannsynlig at far kunne hatt permisjon da barna var både 2 og 3 år. I 2009 pga at far hadde store smerter i ryggen. I tillegg kunne plutselig far gå i bakken pga at bein og armer "dovnet" bort. Han var under utredning på dette tidspunkt og vi hadde ikke barnehageplass. Han kunne ikke være alene med barnet og derfor fikk jeg permisjon. I 2014 pga søvnforstyrrelse. Utredning for narkolepsi ved permisjonsstart. Siden far kan sovne og dessuten er "rørete" flere timer etter oppvåkning fikk jeg permisjon. Når det er sagt så er det lite trolig at far får innvilga permisjon i dette tilfellet, men det er lov å søke Anonymous poster hash: aef46...70a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #12 Skrevet 2. november 2014 For å få overført må det være umulig for far (av grunner NAV godkjenner) å ta ut perm både fullt og gradert helt til barnet er 3 år og permisjonsrett faller bort. Anonymous poster hash: b5d64...846 Dette er direkte feil. Har selv fått overført permisjon 2 ganger. I 2009 og 2014. I begge tilfeller var det sannsynlig at far kunne hatt permisjon da barna var både 2 og 3 år. I 2009 pga at far hadde store smerter i ryggen. I tillegg kunne plutselig far gå i bakken pga at bein og armer "dovnet" bort. Han var under utredning på dette tidspunkt og vi hadde ikke barnehageplass. Han kunne ikke være alene med barnet og derfor fikk jeg permisjon. I 2014 pga søvnforstyrrelse. Utredning for narkolepsi ved permisjonsstart. Siden far kan sovne og dessuten er "rørete" flere timer etter oppvåkning fikk jeg permisjon. Når det er sagt så er det lite trolig at far får innvilga permisjon i dette tilfellet, men det er lov å søke Anonymous poster hash: aef46...70a Var det samme sykdom i begge tilfellene for din mann? Var han i jobb? Anonymous poster hash: 1e01a...767
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #13 Skrevet 2. november 2014 For å få overført må det være umulig for far (av grunner NAV godkjenner) å ta ut perm både fullt og gradert helt til barnet er 3 år og permisjonsrett faller bort. Anonymous poster hash: b5d64...846 Dette er direkte feil. Har selv fått overført permisjon 2 ganger. I 2009 og 2014. I begge tilfeller var det sannsynlig at far kunne hatt permisjon da barna var både 2 og 3 år. I 2009 pga at far hadde store smerter i ryggen. I tillegg kunne plutselig far gå i bakken pga at bein og armer "dovnet" bort. Han var under utredning på dette tidspunkt og vi hadde ikke barnehageplass. Han kunne ikke være alene med barnet og derfor fikk jeg permisjon. I 2014 pga søvnforstyrrelse. Utredning for narkolepsi ved permisjonsstart. Siden far kan sovne og dessuten er "rørete" flere timer etter oppvåkning fikk jeg permisjon. Når det er sagt så er det lite trolig at far får innvilga permisjon i dette tilfellet, men det er lov å søke Anonymous poster hash: aef46...70a Var det samme sykdom i begge tilfellene for din mann? Var han i jobb? Anonymous poster hash: 1e01a...767 Dette er jo snakk om sykdom hod far, hvor man ikke kan forutse de neste årene. Derfor fikk dere overført. HI vil nok ikke få det. Anonymous poster hash: 61352...473
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #14 Skrevet 2. november 2014 Ei anna jeg kjenner ga hele kvoten sin (bortsett fra den obligatoriske til moren selvsagt) til faren kun fordi hun var lei av lang permisjon og fikk ikke ammet uansett, dette var fjerde barnet. De har samme arbeidsgiver så kanskje det har noe å si, ble like lang permisjon fra arbeidsgiver uansett. Anonymous poster hash: 1c8c2...862 Altså... Den delen som ikke er 'obligatorisk' for mor er ikke hennes å gi vekk. Alt som ikke er øremerket respektive mor og far er felleskvote, og dette kan bli enig seg imellom hvordan man fordeler. Det å si at moren 'gav kvoten SIN til far' i dette tilfeller blir bare feil rett og slett. Anonymous poster hash: 77a43...08f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #15 Skrevet 2. november 2014 For å få overført må det være umulig for far (av grunner NAV godkjenner) å ta ut perm både fullt og gradert helt til barnet er 3 år og permisjonsrett faller bort. Anonymous poster hash: b5d64...846 Dette er direkte feil. Har selv fått overført permisjon 2 ganger. I 2009 og 2014. I begge tilfeller var det sannsynlig at far kunne hatt permisjon da barna var både 2 og 3 år. I 2009 pga at far hadde store smerter i ryggen. I tillegg kunne plutselig far gå i bakken pga at bein og armer "dovnet" bort. Han var under utredning på dette tidspunkt og vi hadde ikke barnehageplass. Han kunne ikke være alene med barnet og derfor fikk jeg permisjon. I 2014 pga søvnforstyrrelse. Utredning for narkolepsi ved permisjonsstart. Siden far kan sovne og dessuten er "rørete" flere timer etter oppvåkning fikk jeg permisjon. Når det er sagt så er det lite trolig at far får innvilga permisjon i dette tilfellet, men det er lov å søke Anonymous poster hash: aef46...70a Var det samme sykdom i begge tilfellene for din mann? Var han i jobb? Anonymous poster hash: 1e01a...767 Nei, ikke samme sykdom. Han ble bedre i ryggen/kroppen og kom i jobb igjen, men han kan fremdeles "klappe sammen". Kan ha vært forløp til diagnosen han har fått nå (narkolepsi). For etter å ha vært i jobb i 2 år ble han gradvis veldig syk. Han er fremdeles sykmeldt pga narkolepsi. Han går nå på medisiner og fungerer greit med dem, men han må omskoleres og det er ikke sikkert han noensinne kan jobbe 100 prosent. Jævlig sykdom. Helt forferdelig! Anonymous poster hash: aef46...70a
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #16 Skrevet 3. november 2014 To i barselgruppa mi, vi fødte i fjor, fikk hele fedrekvotene, kun fordo fedrene er student og de selv jobber. Fordi de kom til å tape økonomisk på det, fedrene hadde fått permisjon men med mindre utbetalt enn som student. Og begge fedrene studerer nå på siste året, så er ikke sånn at de ikke kan ta ut permisjon på 3 år. Ei anna jeg kjenner ga hele kvoten sin (bortsett fra den obligatoriske til moren selvsagt) til faren kun fordi hun var lei av lang permisjon og fikk ikke ammet uansett, dette var fjerde barnet. De har samme arbeidsgiver så kanskje det har noe å si, ble like lang permisjon fra arbeidsgiver uansett. Anonymous poster hash: 1c8c2...862 Om fedrene ikke hadde jobbet nok med arbeidsinntekt i tillegg til studiene hadde de ikke rett på fedrekvoten. Anonymous poster hash: dd0cf...66c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå