Gå til innhold

Moderat angst - medisinering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan dele erfaringer. Jeg har lett/moderat angst. Ikke sterke anfall, men ofte panikkfølelse og fysiske utslag (kvalme/magetrøbbel/høyt blodtrykk/svimmelhet osv) rundt folkemengder. Til dels også på jobb, men kan fint jobbe altså. Legen har foreslått angstdempende i lave doser, men jeg er skeptisk. Tror egentlig skepsisen skyldes at det er en barriere og at da er det virkelig sånn at jeg er syk.

Men samtidig, er det veldig dumt å la være?

Jeg har dialog med lege, så det jeg er nysgjerrig på er personlige erfaringer fra andre i samme situasjon. Noen som vil fortelle hvordan de opplevde å begynne på medisiner?

Anonymous poster hash: 3919a...1ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sliti med angst i mange år som da har variert over årene. Jeg husker jeg fikk angstdempende fra legen min, og de tablettene ble jeg bare mer urolig av, fikk ikke puste da jeg skulle sove og samtidig følte meg bare rett og slett ruset som varte i nesten 2 dager etterpå...veldig rare følelser... Sluttet med de etterhvert da jeg følte de ikke var til hjelp slik de burde vært og orket ikke tenke mer på medisiner.. Bare sørget for å jobbe mye med angsten.

Men det kan jo være en ide og prøve ut de tablettene du får av legen og se hva du selv synes? :)

Skrevet

Har erfaring med både Cipralex og Efexor.

Begge deler har fungert helt ypperlig for meg.

Anonymous poster hash: a21bf...a36

Skrevet

Jeg har sliti med angst i mange år som da har variert over årene. Jeg husker jeg fikk angstdempende fra legen min, og de tablettene ble jeg bare mer urolig av, fikk ikke puste da jeg skulle sove og samtidig følte meg bare rett og slett ruset som varte i nesten 2 dager etterpå...veldig rare følelser... Sluttet med de etterhvert da jeg følte de ikke var til hjelp slik de burde vært og orket ikke tenke mer på medisiner.. Bare sørget for å jobbe mye med angsten.

Men det kan jo være en ide og prøve ut de tablettene du får av legen og se hva du selv synes? :)

Takk for svar:)

Du har nok rett i at det er best å prøve, det er bare så skummelt med medisiner og er så redd for å bli annerledes om du skjønner. Hadde jeg hatt sterke angstanfall ofte ville det vært en enklere avgjørelse selv om jeg selvfølgelig ikke skulle ønske det var sånn.

Skrevet

Jeg tror faktisk det var Cipralex hun nevnte. Det er ikke noe dramatisk endring i humør/sinn eller noe? Jeg tror kanskje jeg blander litt sammen antidepressiva og angstdempende.

Skrevet

Det er strengt tatt ofte antidepressiva man får når man medisineres for angst... Angstdempende er ofte beroligende tabletter som er vanedannende.

Har prøvd 10 forskjellige medisiner, og ingen av de hjalp for meg. Noen ble jeg verre av, andre gabare ikke effekt i det hele tatt.

Men folk reaagerer forskjellig, så mine dårlige erfaringer bør ikke hindre deg i å prøve. Virker det så er det flott, og hvis ikke kan du jo bare slutte på de.

Skrevet

Jeg tror faktisk det var Cipralex hun nevnte. Det er ikke noe dramatisk endring i humør/sinn eller noe? Jeg tror kanskje jeg blander litt sammen antidepressiva og angstdempende.

Jeg merket i hvert fall ingenting. De hjalp meg opp av et dypt mørke.

Etter hvert synes jeg de sluttet å fungere, pluss at jeg hadde fått litt angst. Gikk over til Efexor, og jeg merker betydelig bedring!! Nå føler jeg meg som et ganske normalt menneske. Har egentlig ikke ledd høyt på 4 år. Den siste uka har jeg ledd skikkelig to ganger! Helt utrolig til meg å være.

Skrevet

Håper noen kan dele erfaringer. Jeg har lett/moderat angst. Ikke sterke anfall, men ofte panikkfølelse og fysiske utslag (kvalme/magetrøbbel/høyt blodtrykk/svimmelhet osv) rundt folkemengder. Til dels også på jobb, men kan fint jobbe altså. Legen har foreslått angstdempende i lave doser, men jeg er skeptisk. Tror egentlig skepsisen skyldes at det er en barriere og at da er det virkelig sånn at jeg er syk.

Men samtidig, er det veldig dumt å la være?

Jeg har dialog med lege, så det jeg er nysgjerrig på er personlige erfaringer fra andre i samme situasjon. Noen som vil fortelle hvordan de opplevde å begynne på medisiner?

Jeg bruker Seroquel. Funker veldig fint og jeg styrer dosen selv (i samråd med lege selvfølgelig) :)

Anonymous poster hash: 870bf...1bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...