Gå til innhold

Et tenkt tilfelle, ang abort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg rakk å bli skikkelig nervøs nå, for mensen var flere dager forsinket, men i dag kom den! *puste lettet ut*.

Jeg har fire barn, hvorav to krever mer enn normalt. Bare tanken på flere barn gjør at jeg går helt i kjelleren, og vi har derfor valgt hormonspiral som, i følge gynekologen, er like sikkert som sterilisering. Og den virker jo også. Men i disse dagene hvor min lit ustabile syklus gjorde at jeg var en del dager over, har jeg rukket å tenke litt (og bestille time til sterilisering).

Hva hadde skjedd dersom jeg ble gravid og ikke fant ut av det før det var gått f.eks. 12-13 uker? Det er jo over abortgrensen. Jeg ville ikke overlevd å gå gravid og fått et barn til. Hvilke alternativer har man egentlig da? Jeg ville heller ikke maktet å fullføre svangerskapet og adoptert barnet bort, såpass kjenner jeg meg selv.

Nå er jo bare dette helt hypotetisk, men jeg lurte litt på det rett og slett.

Anonymous poster hash: 9e80d...8b3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne søkt om senabort. Får man ikke det innvilget må man bære frem og føde barnet. Da har man to alternativer: Beholde barnet eller adoptere det bort.

Anonymous poster hash: 7fa43...ce9
Skrevet

Du kunne søkt om senabort. Får man ikke det innvilget må man bære frem og føde barnet. Da har man to alternativer: Beholde barnet eller adoptere det bort.

Hva må til for å få noe sånt innvilget da? Jeg vet at fosterskader kan være en grunn, men er det grunn nok at man ikke føler at man makter flere barn?

HI

Skrevet

"Svangerskapsavbrudd kan skje etter tolvte svangerskapsuke blant annet dersom svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnen, eller kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon. Det samme kan skje dersom det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom på grunn av arvelige anlegg, eller at barnet kan få sykdom eller skadelig påvirkning under svangerskapet.

Svangerskapsavbrudd kan også skje etter tolvte svangerskapsuke dersom svangerskapet er et resultat av seksualforbrytelser. Dersom den gravide kvinnen er alvorlig sinnslidende eller er i betydelig grad psykisk utviklingshemmet kan også svangerskapsavbrudd etter tolvte svangerskapsuke skje. Svangerskapsavbrudd etter tolvte uke kan bare skje på sykehus. Inngrep som utføres før utgangen av tolvte svangerskapsuke i annen institusjon som fylkesmannen har godkjent. Det er kun leger som kan utføre svangerskapsavbrudd.

Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Dersom man tror at fosteret er levedyktig kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis"

https://snl.no/lov_om_svangerskapsavbrudd%2Fabortloven

Skrevet

Man kan vel strengt tatt reise til privatklinikk til utlandet og ta abort om man virkelig ønsker det?

Anonymous poster hash: 66f27...62b
Skrevet

Man kan vel strengt tatt reise til privatklinikk til utlandet og ta abort om man virkelig ønsker det?

Anonymous poster hash: 66f27...62b

Ja, jeg tenkte på det. Det går an altså?

Nå har jeg jo ingen planer om å sette meg i en slik situasjon altså, jeg bare begynte å tenke på det.

HI

Skrevet

Takker for alle innspill og informasjon. Nå har jeg altså ingen planer om å bli gravid, og skjønner ikke helt hvordan jeg i så fall ikke skulle skjønt noe før uke 12 så dårlig som jeg har vært med de andre barna, men jeg har likevel jevnlig mareritt om dette. Altså at jeg blir gravid, men oppdager det "for sent". Kanskje dette vil stoppe marerittene mine.

HI

Skrevet

Jeg klarer virkelig ikke flere barn og var nervøs hele tiden da jeg hadde hormonspiral ( 5 år) så jeg steriliserte med i fjor. Deilig og kan senke skuldrene og slippe den belastningen. Har to barn og var veldig dårlig begge ganger + har hatt 3 operasjoner i underlivet i etterkant.

Greit at hormonspiral er nesten like sikkert som sterilisering, men det er kun om den sitter som den skal. Man skal sjekke 1 gang i året hos legen at den faktisk sitter rett + sjekke selv.

Den kan falle ut, flytte på seg, vokse inn i veggen i underlivet og begynne vandringen andre steder osv osv. Jeg klarte ikke tanken på det. Jeg kunne kjenne den under hver mensen også og måtte klippe av trådene helt siden mannen stakk seg på dem og da kunne jeg ikke sjekke noen tråder selv for om den fortsatt var der.

Forstår godt at du er nervøs for å bli gravid når du virkelig ikke vil ha flere.

Anonymous poster hash: bd1f9...2f3
Skrevet

Jeg klarer virkelig ikke flere barn og var nervøs hele tiden da jeg hadde hormonspiral ( 5 år) så jeg steriliserte med i fjor. Deilig og kan senke skuldrene og slippe den belastningen. Har to barn og var veldig dårlig begge ganger + har hatt 3 operasjoner i underlivet i etterkant.

Greit at hormonspiral er nesten like sikkert som sterilisering, men det er kun om den sitter som den skal. Man skal sjekke 1 gang i året hos legen at den faktisk sitter rett + sjekke selv.

Den kan falle ut, flytte på seg, vokse inn i veggen i underlivet og begynne vandringen andre steder osv osv. Jeg klarte ikke tanken på det. Jeg kunne kjenne den under hver mensen også og måtte klippe av trådene helt siden mannen stakk seg på dem og da kunne jeg ikke sjekke noen tråder selv for om den fortsatt var der.

Forstår godt at du er nervøs for å bli gravid når du virkelig ikke vil ha flere.

Ja, jeg hadde virkelig gått i kjelleren da! Jeg er så til de grader ferdig med å få barn at jeg til og med synes synd på gravide og de med babyer enda jeg vet at de sikkert er lykkelig for det. Jeg spurte gynekolog om sterilisering da jeg skulle finne prevensjon etter siste barnet, men han frarådet det siden jeg har så store blødninger og var så ung. Da ville hormonspiral være bedre mente han. Nå må jeg enten bytte spiral i år eller sterilisere meg, og jeg bestilte nå time til sterilisering, men gruer meg veldig. Har skikkelig legeskrekk...

HI

Skrevet

Hvis du har store blødninger, så ville jeg ha gått for å fjerne livmoren...! Har selv gjort det og en ny verden åpnet seg. Slippe å blø igjennom alt en har. Men blei også sterilisert i forbindelse med KS :)

Skrevet

Ja, jeg hadde virkelig gått i kjelleren da! Jeg er så til de grader ferdig med å få barn at jeg til og med synes synd på gravide og de med babyer enda jeg vet at de sikkert er lykkelig for det. Jeg spurte gynekolog om sterilisering da jeg skulle finne prevensjon etter siste barnet, men han frarådet det siden jeg har så store blødninger og var så ung. Da ville hormonspiral være bedre mente han. Nå må jeg enten bytte spiral i år eller sterilisere meg, og jeg bestilte nå time til sterilisering, men gruer meg veldig. Har skikkelig legeskrekk...

HI

Jeg blør også mye og har mye vondt rundt mensen, men bruker menskopp og tar smertestillende. Tar faktisk heller det enn å gå rundt å være redd for å bli gravid.

Blir det for ille skal jeg få brent av slimhinnene i livmoren. Det skal hjelpe på.

Skrevet

Hvis du har store blødninger, så ville jeg ha gått for å fjerne livmoren...! Har selv gjort det og en ny verden åpnet seg. Slippe å blø igjennom alt en har. Men blei også sterilisert i forbindelse med KS :)

Ikke for å kuppe tråden til Hi, men jeg lurer på noe angående det.

Kom du i overgangsalderen når du fjernet livmoren eller slipper du det om du beholder eggstokkene?

Skrevet

Slipper å kommer i overgangsalderen siden jeg beholdt eggstokkene. Og tok faktisk en bl.prøver for noen uker siden, og er laaaangt unna overgangsalder ennå, i følge legen :) Fjernet livmoren i 2013. Og ikke hatt noen plager i etterkant.

Skrevet

Men, kommer man ikke i tidlig overgangsalder eller noe sånt da? Og er ikke det et veldig omfattende og stort inngrep?

HI

Skrevet

*Ikke overgangsalder. Tok med kikhullskirurgi og litt vondt var det jo i etterkant, men dog ikke grusomt :) Brukte vel smertestillende mens jeg lå på sykehuset og kom meg raskt etter dette. Men måtte være obs på å ikke løfte tungt i noen uker.

Skrevet

Slipper å kommer i overgangsalderen siden jeg beholdt eggstokkene. Og tok faktisk en bl.prøver for noen uker siden, og er laaaangt unna overgangsalder ennå, i følge legen :) Fjernet livmoren i 2013. Og ikke hatt noen plager i etterkant.

Høres bra ut. Noe å tenke på om man først skal brenne av slimhinnen kan man kanskje heller fjerne livmoren.

Legen som snakket om å brenne av slimhinnene mine. 

Skrevet

*Ikke overgangsalder. Tok med kikhullskirurgi og litt vondt var det jo i etterkant, men dog ikke grusomt :) Brukte vel smertestillende mens jeg lå på sykehuset og kom meg raskt etter dette. Men måtte være obs på å ikke løfte tungt i noen uker.

Vet du hvordan man går fram for å få dette gjort? Det høres jo helt fantastisk ut å slippe blødninger og angst for graviditet helt. Og jeg regner ikke med at det er så mye vondere enn lette rier uansett? For jeg har voldsomme menssmerter uansett (ikke nå med spiral), og er ganske vant med sterke smerter i magen dessverre.

Ble du kvitt andre mens-plager også? Som pms, kviser og lignende?

HI

Skrevet (endret)

Senabort etter uke 12 før uke 18 må søkes og da er det en nemd på sykehuset som bestemmer dette etter at du har vært i samtale med en sosionom på sykehuset, det stilles mange spm om deg og din situasjon personlig, det blir og stilt spm om hva du har gjort ila tiden før du fant ut av graviditeten alkohol røyk etc alt dette legges til grunn og avgjørelsen tas fort av nemden som består av 4 leger uavhengig av hverandre samt overlegen på sykehuset. Du må Gjøre det på sykehus de er profesjonelle og stiller ingen ubehagelige spm.

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Vet du hvordan man går fram for å få dette gjort? Det høres jo helt fantastisk ut å slippe blødninger og angst for graviditet helt. Og jeg regner ikke med at det er så mye vondere enn lette rier uansett? For jeg har voldsomme menssmerter uansett (ikke nå med spiral), og er ganske vant med sterke smerter i magen dessverre.

HI

Nei ikke noe spes vondt :) Kviser blei jeg helt kvitt ja, men PMS? Hmmm jeg kan være ei ugle noen dager i forkant av når jeg egentlig skulle ha hatt mens. Hehe... Men lønner seg å sjekke ut fritt sykehusvalg og se hvor det er kortest ventetid på slike operasjoner.

Fikk legen min til å skrive henvisning til det nærmeste sykehuset som hadde kortest ventetid. Her i Østfold er det helt håpløst og jeg tok dette i Tønsberg. Fra jeg var på konsultasjon hos lege på sykehuset der borte, så gikk det kasnkje 1 mnd føre jeg hadde operasjonsdagen i posten :)

Skrevet

HI

Nei ikke noe spes vondt :) Kviser blei jeg helt kvitt ja, men PMS? Hmmm jeg kan være ei ugle noen dager i forkant av når jeg egentlig skulle ha hatt mens. Hehe... Men lønner seg å sjekke ut fritt sykehusvalg og se hvor det er kortest ventetid på slike operasjoner.

Fikk legen min til å skrive henvisning til det nærmeste sykehuset som hadde kortest ventetid. Her i Østfold er det helt håpløst og jeg tok dette i Tønsberg. Fra jeg var på konsultasjon hos lege på sykehuset der borte, så gikk det kasnkje 1 mnd føre jeg hadde operasjonsdagen i posten :)

Var det fastlegen som henviste deg, eller gynekolog? Og kom legen med noen innvendinger? Det er jo tross alt litt uvanlig å ville operere ut hele livmoren vil jeg tro? Koster det noe?

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, jeg setter veldig stor pris på det!

HI

Skrevet

Var fastlegen ja :)

Kom ikke med noen innvendinger i det heletatt og når man kommer til konsultasjon på gyn i forkant av operasjon, så får man den berømte "staven" inn for å sjekke forholdene og hvilken metode som best kan benyttes på deg :)

Betalte 307,- i egenandel på konsultsjon og selve operasjonen var gratis. Mulig jeg fikk en regning for materiell, men den var knapt noen kr :)

Her fikk jeg ikke operert ut hele livmoren, siden endel av den var infiltrert i urinblæren pga arrdannelser etter 4 ks :/

Skrevet

Var fastlegen ja :)

Kom ikke med noen innvendinger i det heletatt og når man kommer til konsultasjon på gyn i forkant av operasjon, så får man den berømte "staven" inn for å sjekke forholdene og hvilken metode som best kan benyttes på deg :)

Betalte 307,- i egenandel på konsultsjon og selve operasjonen var gratis. Mulig jeg fikk en regning for materiell, men den var knapt noen kr :)

Her fikk jeg ikke operert ut hele livmoren, siden endel av den var infiltrert i urinblæren pga arrdannelser etter 4 ks :/

Så utrolig snill du er som tar deg tid til å svare! Da tror jeg jammen at jeg skal bestille en legetime i morgen. Nå har jeg veldig problem med kviser, hodebunn og lav sexlyst, noe gynekologen mener skyldes hormonspiralen, samtidig tør jeg ikke ha noe mindre sikker prevensjon + at jeg blør vanvittig mye og har sterke smerter uten den. Føler jeg har landet litt i valget mellom pest og kolera. Å fjerne livmoren har egentlig aldri falt meg inn, men det skal jeg helt klart undersøke mer om og snakke med legen om. Tusen takk for innspill!

HI

Skrevet

Bare hyggelig :D Håper det løser seg for deg! Det er utrolig deilig å slippe disse blødningene og aldri mer engste seg for å bli gravid :P Fire unger mere enn nok her også, og ikke minst aldern min.

Skrevet

Bare hyggelig :D Håper det løser seg for deg! Det er utrolig deilig å slippe disse blødningene og aldri mer engste seg for å bli gravid :P Fire unger mere enn nok her også, og ikke minst aldern min.

Ja, det høres vidunderlig ut! :) Nå er ikke jeg så gammel, bare 32 år, men jeg var tidlig ute med å få barn. Nok er nok da, nå vil jeg ikke ha flere! ;)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...