Gå til innhold

Hjelp, baby med forstoppelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Babyen min på 4 uker har ikke bæsjet siden mandag. Han gråter konstant og ser han har vondt og knyter magen hele tiden, han mar MASSE luft i magen, men gråter bare mer hver gang han promper. Han har hatt det slik i noen dager nå, men i går kveld og i natt fram til nå så har jeg fått såå vondt av han. Vi har prøvd med både maltextrakt og sviske saft uten noen hell . Har du noen tips og råd? Hilsen Desperat Førstegangs mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette vekker vonde minner 😕

Vi hadde det slik uke etter uke (og dessverre måneder) med gutten vår.

Ammer du eller får han mme?

Jeg ammet, og da fikk jeg beskjed om at det var helt normalt at det kunne gå 1 uke mellom hver bæsjebleie. Et tips er allikevel å massere med vaselin rundt endetarmsåpningen (ikke inni!).

Og å massere magen 2 ganger om dagen (med klokka), det vil hjelpe på både luft og bæsj, og virker forebyggende hvis man husker å gjøre det hver dag.

Ang svisker og malt, så syns jeg ikke at det hjalp for gutten min. Det kan faktisk ha motsatt effekt og gi MER luft i magen bare så du er klar over det 😉 Jeg syns derimot sukkervann hjalp ganske godt. Både lindret og fikk luften/bæsjen ut. Har du prøvd det? 😊

Skrevet

Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve å masere han litt :) ja jeg ammer, føler han er så full i magen at han ikke får i seg nok melk. Stakkar lille gutten min, er ikke lett å være liten å ikke får gi beskjed :-(

Skrevet

Brystbarn blir ikke forstoppet.

Det kan jo hende det er luftsmerter/kolikk han sliter med? Jeg bysset, vugget og gynget oss gjennom det verste. Slitsomt, men det går over. Hold ut!

Anonymous poster hash: 6f1cc...1c6

Skrevet

Gratulerer med baby :)

Jeg har god erfaring med å gi sukkervann. Massasje og et bad kan også være fint. Du kan også legge babyen på rygg og gjøre forsiktige "syklebevegelser" med føttene.

Hvis det ikke gir seg ville jeg snakket med helsestasjonen og ev.en manuellterapeut.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve å masere han litt :) ja jeg ammer, føler han er så full i magen at han ikke får i seg nok melk. Stakkar lille gutten min, er ikke lett å være liten å ikke får gi beskjed :-(

Ja det gjør så forferdelig vondt i hjertet å se de ha det slik 😕 Men så lenge man prøver så godt man kan, bærer og gir trøst, så føler de seg trygge ❤️

Det er typisk at de spiser litt mindre når de har vondt. Jeg måtte til tider slenge puppen over stellebordet og amme der, for det var den eneste plassen han roet seg 🙊

Kan det hende du har for mye formelk/kraftig utdrivning? Da kan det hjelpe å håndmelke litt først, og amme fra samme bryst 2 ganger på rad 😉

Skrevet

Så lenge han kun får morsmelk kan han gå "ukesvis" uten at det er noen fare. Tror "rekorden" for sønnen min var 15 dager...men skjønner det er slitsom for dere, så masse sympati herfra.

Anonymous poster hash: 2a1fc...894
Skrevet

Jeg hadde en gutt som jeg fullammet, men han slet med å bæsje frem til han var 3,5 mnd. Han hadde tydelig ubehag og var helt salig når han fikk det til - en sjelden gang. Vi fikk råd fra barnelege å forsiktig "pirre" endetarmsåpningen med et innsmurt termometer. Da fikk han som regel bæsjet. Da stod spruten, stakkar, noen ganger flere meter ut i rommet....

Dette fungerte for vårt barn, så mulig du kan prøve det?

Anonymous poster hash: 401cd...f9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...