Gå til innhold

Irettesette 3-4 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser ofte her inne at flere skriver at barna må rydde opp etter seg før de sover, må hilse høflig osv. Jeg lurer på hva slags konsekvenser gir du barna hvis de ikke hører?

Jeg har en sønn på 3 og et halvt år. Ikke spesielt glad i å rydde eller høre på meg når jeg ber han gjøre noe. Jeg føler jeg "truer" om timeout hver gang jeg vil han skal gjøre noe. Det er blir så ukoselig. Vil gjøre ha litt råd og tips for å kunne gjøre det på en bedre måte. Dette er min skyld, er jeg sliten så ender jeg bare opp med å gjøre de tingene jeg ber han gjøre selv for å bli ferdig.

Anonymous poster hash: 2558b...61c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da datteren min var 2 år måtte hun begynne å lære seg å rydde. Vi ryddet sammen og gjorde det til en felles aktivitet. Så ble det slik at hun ryddet sitt og jeg ryddet mitt. I barnehagen lærer de seg også til å rydde. Nå er hun 4 år og svært sjelden at jeg må mase eller presse henne til å rydde. Rydder hun ikke så samler jeg lekene i en plastpose og setter de bort. Det vet hun for jeg gjorde det en gang og det var lite populært.

Jeg tvinger henne ikke til å hilse, men å si "takk" når hun får noe må hun pent gjøre og det gjør hun.

Anonymous poster hash: 95ccc...a3b
Skrevet

Trusler fungerer dårlig, bedre å motivere og evt hjelpe barnet. Det nytter hvertfall ikke å si "rydd rommet ditt" for så å forlate rommet. De må ha hjelp til å holde fokus. Her hjelper det å si "klarer du rydde 10 ting?". Da blir det noe morsomt i stedet for pes :)

Skrevet

Det er enklest hvis det skal skje noe gøy etterpå, for da skjer jo ikke det før det som skal gjøres er gjort. Ellers, hvis det er noe jeg kan gjennomføre, så gjennomføres det med tvang hvis han nekter (som tannpuss, påkledning o.l.).

Utenom det så gjør han sjelden det jeg ber ham om, i allefall første gangen jeg sier det. Er litt rådvill selv egentlig...

Rydding før legging har vi ikke innført, ettersom han gjør det han kan for å dra ut tiden før legging. Sliter nok med å få ham til å bli ferdig med kveldsmaten i rimelig tid.

Når det gjelder å si ting så har vi ikke tvunget ham eller truet med noe, bare prøvd å vise at han kommer lenger med å spørre pent, takke osv, og selvfølgelig gjort det samme selv. Det ser ut til å fungere, men det tar litt tid. Hilse pent får han slippe, han er veldig sjenert og mest opptatt av å gjemme seg bak meg.

Anonymous poster hash: fbc50...99d
Skrevet

Jeg rydder alltid sammen med barna, men tolererer ikke unnasluntring. Dersom treåringen tuller eller stikker seg unna henter jeg henne og gir henne helt konkrete beskjeder feks "putt disse klossene oppi denne boksen". Det er lettere å forholde seg til enn en generell rydde-beskjed. Jeg står over henne og passer på at hun gjør det hun skal. Pleier å ordne seg da.

Han som snart er 5 er mye flinkere. Da er det bare å si at han får se barnetv når det er ryddet.

Anonymous poster hash: bca32...1e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...