Gå til innhold

Snakker alle 4-åringer rent og flytende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir 4 om et par uker.

Han snakker enda ikke helt rent.. Vanlig?

Altså han klusser litt med hvilket ord som skal hvor, sliter med uttale og forstår ikke sammenhenger.

Anonymous poster hash: c22b5...f79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt :)

Anonymous poster hash: 8d508...d7e

Skrevet

Min snakker ikke rent. Han har god forståelse, og veldig godt ordforråd, men bytter ofte om på konsonanter, og klarer ikke å uttale bokstaven r. Snakket knapt i det hele tatt før han var tre, så det går riktig vei i alle fall :)

Anonymous poster hash: aa96b...73f

Skrevet

Min fyller 4 år i dag og snakker ikke rent. Snakket ikke noe særlig før han fylte 3 år, men så løsnet det. Nå snakker han veldig mye, men uklart og tuller med forbokstaver, må tenke litt på hva han skal si og bytter litt om på ord i setninger. Ikke alle skjønner hva han sier f.eks når han blir ivrig. Men er blitt veldig flink, fra nå av skjer det jo bare mer utvikling.

Er nå. henvist til logoped pga språket.

Anonymous poster hash: 14265...9c0

Skrevet

Min jente er 4 og hun snakker ikke helt rent.

Hun lesper litt, og har noen rare ord.

Hun fyns valper er søte, ikke syns.

Hun sier gangsinstasjon = bensinstasjon

Fram til 3-3,5 år klarte hun ikke si g eller k, det ble D og tå.

Dette måtte vi øve på, men ellers kom alt av seg selv til slutt.

Skrevet

Mine snakket helt rent før de fylte fire, men så var begge veldig tidlige med å snakke også.

Tenker at dette går mye på mengdetrening. Mine hadde jo snakket i to år da de ble fire, det er jo dobbelt så lenge som en som begynner å snakke når han er tre. Ville ikke blitt bekymret ennå i hvert fall.

Anonymous poster hash: 396ff...6fd

Skrevet

Min gjør det, gjort siden hun var 2,5. Veldig tidlig ute med språket.

Anonymous poster hash: 0144f...ff4

Skrevet

Mine snakket helt rent før de fylte fire, men så var begge veldig tidlige med å snakke også.

Tenker at dette går mye på mengdetrening. Mine hadde jo snakket i to år da de ble fire, det er jo dobbelt så lenge som en som begynner å snakke når han er tre. Ville ikke blitt bekymret ennå i hvert fall.

Anonymous poster hash: 396ff...6fd

Skikkelig glupt svar ...

Mine har 'snakket' siden de ble født. Er ikke sånn at ungene er stumme til de er to og så begynner de plutselig å snakke.

De utvikler seg forskjellig.

Har tre barn hvorav to snakket reint tidlig mens den mellomste ikke gjorde det...

Anonymous poster hash: fdda0...1f1

Skrevet

Her snakker fireåringen flytende og masse. Hun begynte å snakke tidlig og har språk med et veldig stort ordforråd, men det er ikke rent. Hun sliter fortsatt med noen av plosivene, mest med k og g.

Anonymous poster hash: 62e61...6a9

Skrevet

Min yngste gjorde det, men ikke eldste. Virker som det er de fleste 4 åringer som ikke snakker rent.

Anonymous poster hash: 9a2ce...a6e

Skrevet

Men 4-åring snakket veldig tidlig, og har et veldig stort ordforråd! I tillegg er hun tospråklig..

Men, hun snakker ikke rent! Det som er tydelig er at hun ikke klarer å si r

Skrevet

Helt vanlig, men det kan jo være greit å sjekke hørsel så man hvertfall kan utelukke at det er problemer der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...