Gå til innhold

Uenighet ang oppdragelsen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe av det verste jeg vet er dårlige tapere, og jeg sier barna mine ikke får lov å bli sure når de taper. Mens sambo mener det er bra de har konkurranseinstinkt. Hva synes dere? Jeg følger tap og vinn med samme sinn, og sambo mener da jeg aldri kunne blitt god i idrett eller noe sånt med den innstillingen. Hva synes dere? Bare jeg som blir irritert over dårlige tapere?

Anonymous poster hash: 2d8ab...99f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konkurransen innstinkt er bra, men alt med måte. Spill skal være morsomt også.

Min kamerat veit ikke hva det vil si å spille fotball, kort eller annet spill på gøy og det er veldig negativt.

Anonymous poster hash: 8fdaa...af4

Skrevet

Det er naturlig å bli glad når man vinner og trist eller sur når man taper. Ser ikke helt poenget med å skulle lære barna å undertrykke naturlige følelser.

Anonymous poster hash: ac663...ca5

Skrevet

Det blir helt feil å mine øyne å si til barnet at han ikke får lov å bli sur pga tap!

Er da helt naturlig å bli sur/lei seg om du taper en fotballkamp eller lignende!

Anonymous poster hash: 5f56f...1ec
Skrevet

Heilt normalt å bli sur/irritert over å tape, men er sjølvsagt grenser for kor voldsomt ein kan ta det ut.

Skrevet

Du kan ikke endre på følelsene til barna dine.. Men, det er klart om de begynner å kaste ludobrikker rundt omkring, fordi at de tapte. Så synes jeg man skal lære de å håndtere det på en bedre måte. 

Men, man skal ikke begynne å undertrykke følelsene til folk det blir feil ! Noen bryr seg ikke om de taper, andre gjør det.. Og det kan høres ut som om du har barn som bryr seg om de vinner eller taper. 

Så da må du akseptere at de reagerer på det. Også kan du/dere lære de å håndtere følelsene sine på en balansert måte. 

Det tenker jeg om den saken hvertfall.. 

Skrevet

Lei seg er en ting men å bli sur/sint!! Jeg ser for meg at de som tenåringer kaster playstation kontrollen i veggen og sånt...hørt at sambo gjorde det som ung. I mine øyne er det helt uakseptabel oppførsel og prøve å lære dem allerede nå at det ikke er noe vits i å bli sint/sur men heller prøve på nytt...

Skrevet

Mulig det irriterer meg ekstra siden jeg og sambo er så forskjellige på det området. Sambo er ekstremt dårlig taper og vil for alt i verden ikke at barna skal bli likedan.

Skrevet

Konkurranseinstinkt er ingen negativ ting, men alt med måte. Jeg mener det har lite å gjøre med surhetsgraden når man taper. 

Jeg har lite konkurranseinnstinkt, men er ikke noe glad i å tape. Rett og slett fordi jeg føler meg dårligere enn de andre. Mannen min er omvendt, enormt konkurranseinstinkt (for mye), men taper og vinner med samme sinn. Taper han, vil han gjerne prøve igjen, og igjen, helt til han vinner. Han bryr seg ingenting om å tape, men vil gjerne prøve til han får det til. 

Jeg synes det er en u-ting å bli sur når man taper. Men man kan ikke akkurat noe for det. Det ligger nok naturlig i de fleste av oss.. . Hvem VIL vel være den dårligste?

Anonymous poster hash: 672fb...921
Skrevet

Dårlige tapere er noe av det verste jeg vet, så vi har heldigvis vært strenge på det området. 

Jeg ser ikke på konkurranseinstinkt som noe positivt heller da, så mulig jeg bare er på bærtur.

(Blir heller aldri sint eller lei meg om jeg taper et spill, det høres jo helt idiotisk ut)

Skrevet

Jeg mener at man ikke kan forandre hva man evt føler ved vinn/tap, MEN man kan lære seg ordentlige måter og håndtere følelser på. Jenta mi var fryktelig dårlig taper! Men da fikk hun faktisk ikke være med å f.eks spille.. Nå blir hun sur, lirer av seg en søren på, nå tapte jeg😡 el men henter seg inn og er med videre. Raskere glemt og nye muligheter for å vinne neste gang😉

Anonymous poster hash: 114c6...7eb

Skrevet

Dårlige tapere er noe av det verste jeg vet, så vi har heldigvis vært strenge på det området.

Jeg ser ikke på konkurranseinstinkt som noe positivt heller da, så mulig jeg bare er på bærtur.

(Blir heller aldri sint eller lei meg om jeg taper et spill, det høres jo helt idiotisk ut)

Hehe så godt å høre at vi ihvertfall er 2 som er på bærtur da 😂

Men du og barnefar har samme oppfatning? Dere er isåfall heldige!

Skrevet

Jeg ser ikke helt motsetningen skal jeg være helt ærlig. Går fint an å opprettholde et sunt konkurranseinstinkt samtidig som man lærer seg å tape på en ordentlig måte. For meg vil det si at man ikke skylder på andre fordi man gjør det dårlig og så videre. 

Anonymous poster hash: 15ff7...275
Skrevet

Det er viktig å lære barn å yte sitt beste. Det er ikke noe galt å spille eller konkurrere for å vinne. Dårligere tapere og dårligere vinnere er imidlertid utrolig usjarmerende. Jeg kan ikke se at et sunt konkurranseinstinkt utelukker evnen til å vinne eller tape med verdighet.

Skrevet

Hehe så godt å høre at vi ihvertfall er 2 som er på bærtur da

Men du og barnefar har samme oppfatning? Dere er isåfall heldige!

Haha, ja, det er bra det :D

Ja, vi er av samme oppfatning. Jeg har en far som er en ekstremt dårlig taper og tar alt personlig, og mannen har en mor av samme ulla. Da ble det viktig med fokus på at det er spillet i seg selv som er morsomt, ikke hvorvidt man vinner eller ei.

Dårlige vinnere er like ekkelt også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...