jessie95 Skrevet 1. november 2014 #1 Skrevet 1. november 2014 Hei alle sammen. Har virkelig vært innom alle baby sidene på nett de siste dagene tror jeg men blir ikke klokere. Jeg og samboeren min skal snart begynne og planlegge barn, blir rundt april neste år tenker jeg. Jeg er da 20år og han er 22 år og vi føler oss begge veldig klare.Det jeg lurer på er: - Jeg er student, hva har jeg rett på? ( skjønner ikke halvparten av tingene som står på nett) Vi tjener rundt 24 tusen tilsammen i måneden - Hva trenger man til en baby? - dette er nok et litt personlig spørsmål, men hvor mye penger brukte dere sånn drøyt på utstyr og ble det trangt i busjettet? . Og sist men ikke minst, er det noen på min alder her som er gravide jeg kan prate med? Tusen takk på forhånd for svar
Frufluffy Skrevet 1. november 2014 #2 Skrevet 1. november 2014 Ring Lånekassen tenker jeg. Har du krav på stipend før du får barn så kan du ha krav på fødselsstipend, tror du da må melde deg opp til videre studier. Har du inntekt vil du i tillegg ha krav på foreldrepenger fra NAV . Da skal du ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før fødsel. Og ha en minimums årsinntekt på ca 40000
KaliMa Skrevet 3. november 2014 #3 Skrevet 3. november 2014 (endret) Står en del her; http://www.studenttorget.no/index.php?show=4524&artikkelid=6488 blant annet dette: Her er noe av det du må forholde deg til: Som student kan du ta permisjon fra studiene tre uker før fødselen, og opptil 44 uker til sammen. I denne perioden har du rett på fødselsstipend fra Lånekassen. Stipendet tilsvarer det du normalt får som student, noe som i dag vil være 9 785 kroner i måneden. Bortsett fra de ni ukene som er forbeholdt mor, kan foreldrene fordele permisjonstiden som de selv ønsker. Alle fødende har rett på engangsbeløpet som er 38 750 kr. Man bør vite at dersom man som mor tar imot engangsbeløpet, får ikke far permisjon. Han kan dog ta fra mors permisjonsuker. Man får også ordinær barnetrygd, som er et fast beløp per barn. Satsen er i dag på 970 kroner i måneden. Er du enslig mor har du rett på støtte på inntil ett barn mer enn du har, dermed blir beløpet 1940 kroner i måneden Jeg har forstått det sånn at det er gode ordninger for studenter som får barn. Jeg vil tro det vil lønne seg å motta permisjonspenger fra lånekassen i stedet for nav, om det også er slik at du mottar engangsbeløpet (men aner jo ikke hva du evt vil få i permisjonspenger basert på det du har tjent) Det trenger slett ikke være så dyrt med en baby, det er vel heller når barnet blir litt større at konstnadene også øker. Når barnet begynner i bhg skal det ha mye klær og utstyr som de vokser fort ut av og som derfor må skiftes ofte. Men man kan være fornuftig, handle mye på salg om man er litt føre var og handler litt før sesongen begynner. Barnehagepriser i seg selv tror jeg det er rimelige og gode løsninger på når man er student (det pleier å være egne barnehager i forbindelse med høyskoler og universitet) Jeg hadde fryktelig dårlig råd og var midt i oppstart av bedrift med sånn ca null i lønn når jeg ble gravid. Hormonell og gravid gråt jeg bitre tårer om hvor kjipt det var å ikke kunne kjøpe masse kult og søtt babytøy og stæsj. Men jaggu fikk jeg ikke til å shoppe ganske greit likevel, når jeg godtok å arve både vogn og barnestol. Ved å være litt kritisk til hva man virkelig har bruk for trenger man ikke bruke så mye. Jeg klarte meg for eksempel helt utmerket uten ammepute (noe jeg virkelig trodde jeg MÅTTE ha), når det gjelder seng så kan man jo vurdere hvor vidt man faktisk trenger en liten vugge da ungen kun ligger i den en kort stund (tror dattera mi var 3-4 måneder når vi måtte skifte til sprinkelsenga). Mat på glass, smoothie på pose og slikt blir fort dyrt. En smoothie og ett glass middagsmat blir fort 35kr om dagen, noe som tilsvarer over en tusenlapp i måneden. Du sparer mye på å amme og lage barnemat selv. Vi begynte med babystyrt mattilvenning når tuppa var 4 mnd, da fikk hun smake på mat hun fikk holde og spise selv (ikke most). I begynnelsen var det mest smaking, når hun var 6 mnd gikk jeg over til å gi henne en del most mat også, men i all hovedsak har hun spist 90% av måltidene selv. (mye gris, men billig, godt for motorikken og har hos oss resultert i en ettåring som elsker mat og spiser ALT). Hos oss blir spagettien kastet veggimellom Endret 3. november 2014 av KaliMa
Frufluffy Skrevet 3. november 2014 #4 Skrevet 3. november 2014 Enig i det som skrives om bla mat. Du trenger ikke kjøpe alt til baby med en gang og du får mye fint brukt på finn ol. Mener du får stipend fra Lånekassen uavhengig om du motar foreldrepenger fra NAV, men det kan jo være noen begrensninger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå