Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #1 Skrevet 1. november 2014 Jeg har for første gang deltatt som bisitter ved de lokale lønnsforhandlingene på min jobb, et stor statlig bedrift, og har fått innsikt i hvordan prosessen foregår. Noe av det mest interessante var at de ulike fagforeningene går sammen om å finne ut hvilke av arbeidsgivers krav som gjelder uorganiserte. I forhandlingenes siste runder plukkes det lønnstrinn fra de uorganiserte, slik at de sitter igjen med nesten ingen ting. Bare et tips til dere som ikke har "råd" til kontingenten eller som velger å være uorganisert av andre årsaker - dere kan tape mange penger på det, i hvert fall i det offentlige! Anonymous poster hash: 2dfd9...1e8
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #2 Skrevet 1. november 2014 Viser bare hvor korrupte fagorganisasjonene er. Anonymous poster hash: 8708c...929
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #3 Skrevet 1. november 2014 Skulle bare mangle! Skulle de som ikke gidder organisere seg være gratispasasjerer? Anonymous poster hash: bad4b...de4
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #4 Skrevet 1. november 2014 Hvorfor er de korrupte? Det er da fagorganisasjonene som har forhandlet fram pengene det forhandles om? De uorganiserte har da ikke gjort noen verdens ting. Anonymous poster hash: 2dfd9...1e8
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #5 Skrevet 1. november 2014 Viser bare hvor korrupte fagorganisasjonene er.Anonymous poster hash: 8708c...929 Det er jo bare naturlig. De jobber jo for sine medlemmer, ikke for alle andre. Anonymous poster hash: 8490c...5c4
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #6 Skrevet 1. november 2014 Og arbeidsgiver godtar dette i stor grad. Ergo er de uorganiserte virkelig alene - ikke engang arbidsgiver passer på dem. Skjønner dere som er uorganiserte virkelig dette? Eller tror dere er så spesielt dyktige at dere ikke trenger noen som kan tale deres sak? Anonymous poster hash: 2dfd9...1e8
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #7 Skrevet 1. november 2014 Herregud så feil dere tar! Fagforeningen forhandler for sine medlemmer i lokale lønnsforhandlinger, alle har lov å sende inn krav i de lokale forhandlingene men da må du Evt forhandle for deg selv. Fagforeningene er viktige i dagens samfunn , noen må være vaktbikkje. Er du villig til å jobbe opptil 9,5 Flere ganger for det passer arbeidsgiver? Å si at foreninger er korrupte er er tull. . Anonymous poster hash: c6cdf...054
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #8 Skrevet 1. november 2014 Hvem har forhandlet frem 5 ferieuke et du villig til å gi den fra deg? Anonymous poster hash: c6cdf...054
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #9 Skrevet 1. november 2014 dette kommer jo veldig an på bransje, bedrift osv.. jeg har vært uorganisert lenge.. og dette fordi jeg har ønsket å forhandle min egen lønn!! Jeg harårlig bedt om samtale med sjefen, lagt frem min sak, vist til økt ansvar, endrede arbeidsoppgaver, ansiennitet osv, og lagt frem et lønnskrav! stort sett hvert år har jeg fått en bedre avtale enn mine kollegaer.. Anonymous poster hash: 0d02c...1bf
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #10 Skrevet 1. november 2014 Forhandler fagorganisasjonen en lønnsøkning på 5000 - 6000 hvert år? For det er hva kontigenten koster. På 20 år blir det 120 000. Det skjer ikke i min bransje i alle fall. Anonymous poster hash: 742c6...353
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #11 Skrevet 1. november 2014 Nå var dette snakk om staten/det offentlige. Her kan vanligvis ingen forhandle sin egen lønn. Ca 2/3 av kontingenten får du skattefradrag for, så det koste ranet mindre. Og veldig mange får igjen kontingenten og vel så det, i form av lønn og andre goder som organisasjonene forhandler fram. En del goder får riktignok alle ansatte nyte godt av, men dere uorganiserte bør rette en takk til de dere snylter på. Anonymous poster hash: 2dfd9...1e8
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #12 Skrevet 1. november 2014 Ranet = langt Anonymous poster hash: 2dfd9...1e8
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #13 Skrevet 1. november 2014 Forhandler fagorganisasjonen en lønnsøkning på 5000 - 6000 hvert år? For det er hva kontigenten koster. På 20 år blir det 120 000. Det skjer ikke i min bransje i alle fall. Anonymous poster hash: 742c6...353 Jeg vet jo ikke hvilken bransje du jobber i, men LO har som helhet jobbet fremm et lønnsoppgjør stort sett på mellom 3% og 6% de siste årene. Er du lavtlønnet med en inntekt på 300.000,- gir det mellom 9 og 18 tusen ekstra i året. For dem med høyere lønn gir det mer. Anonymous poster hash: 8490c...5c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå