Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #1 Skrevet 31. oktober 2014 Vår tuppe på 3 år sluttet med bleie i sommer, hadde noen uhell men det løsnet etterhvert. Så startet hun på bhg igjen og i en periode bæsjet hun konsekvent i trusa. Hun bæsjer omtrent til samme tidspunkt hver dag. Så hadde vi en periode med lite uhell, men nå er det slik at jeg vurder bleie i bhg. Hun tisser eller bæsjer seg ut HVER dag og gjerne i utetøyet. Nå har vi hatt problemer med uhell i 3 månder. Vi har pratet med de i bhg flere ganger men det virker ikke som de klarer å følge opp, eller har ingen løsninger. Hun har svært få eller ingen uhel hjemme eller hos venner og familie. Da sier hun i fra selv når hun må på do. Vi føler vi har prøvd det meste, alt i fra ignorering, belønning til å prate om det. Er takknmelig for gode ideer eller innspil Anonymous poster hash: 83785...f4c
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #2 Skrevet 31. oktober 2014 Tisser og bæsjer hun seg ut flere ganger om dagen eller er det bare en gang til fast tid? Jeg tenker at det må være noe mer som ligger bak som dere må finne ut av først. Anonymous poster hash: 64b10...362
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #3 Skrevet 31. oktober 2014 Det kan hende at hun har det så gøy i leken og er redd for å gå glipp av noe ved å gå på do.... Be bhg minne henne på hver dag, og si at hun må gå på do. Anonymous poster hash: 9cf35...045
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #4 Skrevet 31. oktober 2014 Når det skjer ute kan det være at hu ikke finner voksne fort nok og at hu ikke klarer å gå inn på do aleine? Vår eldste brukte bleie et halvt år ekstra når de var ute i bhg, fordi hu ikke klarte å finne voksne fort nok. Hu ble veldig lei seg når hu hadde uhell og ville selv ha på bleie igjen. Dermed valgt vi løsningen med at det ble tatt på bleie når de gikk ut. Anonymous poster hash: 948f5...54f
Dajm Skrevet 31. oktober 2014 #5 Skrevet 31. oktober 2014 TS her det er stort sett en gang om dagen hun har uhell, av og til to. Jeg å får intrykk av at det skjer når hun er ute og ikke finner en voksen fort nok. Men hun er jo bare 3 år, det bør vell være en voksen i nærheten til enhver tid? De i bhg sier de minner henne på det, men at hun ofte ikke vil. Også har hun et uhell rett etterpå...Hvordan kan vi finne ut hva som ligger bak?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #6 Skrevet 31. oktober 2014 Her sluttet vi også hjemme. Tørr i 14 dager, men bhg klarte ikke følge opp "Nei, i dag har de vært på grupper, da er det andre voksne enn de vanlige på avd, nei nå er det sykdom, nei han sier ikke fra selv" osv osv. Jeg tror mange norske barn slutter senere med bleier nå fordi barnehagene ikke er mange nok/orker/klarer å følge opp dette. Anonymous poster hash: fb5c8...482
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #7 Skrevet 31. oktober 2014 TS her det er stort sett en gang om dagen hun har uhell, av og til to. Jeg å får intrykk av at det skjer når hun er ute og ikke finner en voksen fort nok. Men hun er jo bare 3 år, det bør vell være en voksen i nærheten til enhver tid? De i bhg sier de minner henne på det, men at hun ofte ikke vil. Også har hun et uhell rett etterpå... Hvordan kan vi finne ut hva som ligger bak? Barnehagen må ikke spørre - de må si hun skal på do, spesielt før de går ut må hun gå på do. Anonymous poster hash: 9cf35...045
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #8 Skrevet 31. oktober 2014 Har samme problem med min 4 åring, eller han bæsjer ikke på seg da, men tisser på seg nesten hver dag i barnehagen. Slutta med bleie i fjor høst, men behold ute bleie i barnehagen frem til våren. Slutta med natt bleie i sommer. Null uhell hjemme og på fritiden generelt, Ikke en gang ett eneste natt uhell. Men nesten hver ettermiddag tisser han på seg, og stort sett når de er ute og da sier han ikke i fra. Har prøvd å spør hvorfor, han sier han glemmer, at kansje vennene blir henta mens han er på do. Osv massevis av grunner i grunn. Barnehagen mener det er helt normalt , men jeg synes det er rart det kun er i barnehagen han har uhell. Aner ikke hvordan jeg skal få en slutt på det. Prøvd belønning, prøvd å true med å ta på bleie ( da gikk det bra i 2 uker), Ta han i dusjen når vi kommer hjem hver gang han har tissa seg ut han hater å dusje. Har dessverre ingen råd å gi deg. Men føler med deg Anonymous poster hash: 171e6...66a
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #9 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg jobber i bhg, og ser særlig nå når høsten er her at barna sier i fra for sent. De er vant med bare bukse, og nå når dressene er på tisser de seg ut når vi står i garderoben. Vi tar endel på do ekstra ganger, men har uhell allikevel. Anonymous poster hash: 1586a...e01
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #10 Skrevet 1. november 2014 Vi hadde samme problem i vår bhg, bortsett fra at de bare bestemte å ta på bleier igjen uten å spørre oss. Ble 1 års helvete etterpå for å få gutten ut av bleier igjen. De har så lite ressurser og tid i bhg at de ofte ikke har mulighet til å følge opp. Hos oss, fikk jeg beskjed om at de ikke ville ta seg av det dersom gutten ikke sa ifra selv. De hadde for mye med de andre barna. Jeg var ellers veldig fornøyd med bhgen vår, men akkurat på det punktet var vi ikke enig. Anonymous poster hash: 38df5...aaa
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #11 Skrevet 1. november 2014 Men det er nettopp det som er problemet med ressursene da, og der politikerene bør ta ansvar for å få mer bemanning inn i bhg. Når vi er ute på ettermiddagen, som foreldrene ønsker, er vi to voksne på avdelingen. Si vi har 16 barn ute, og 1 skal på do. Da må en voksen gå inn med dette barnet , og det er 1 voksen igjen ute på de 15 barna, det sier seg selv at det er enkelte situasjoner det ikke passer å løpe i det sekundet barnet må på do. Og selv om barnet hat få uhell hjemme, så er der ikke helt sammenlignbart med bhg rett og slett fordi du som mor skjelden har ansvar for en haug med andre barn i det du driver med dotrening på ditt barn. Dokø er også en problemstilling, gjerne flere som skal på do, og med dress, regntøy og andre tunge klær tar det desverre for lang tid for de minste. Kanskje dagmamma er et alternativ hvis det plager deg at vi jobber rompa av oss og ikke alltid reker alt... Anonymous poster hash: 4b1ee...930
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #12 Skrevet 1. november 2014 Dessuten er det mest vanlig at barna som slutter med bleie og ikke har uhell heller ikke har uhell i bhg, av en gruppe på 18 barn er det gjerne en eller 2 som har uhell jevnt over året. Klart barnehagen jobber med dette. Tror dere virkelig at vi ikke følger barnet på do fordi vi ikke gidder? I hvilken verden er det mindre jobb og mindre tidkrevende å skifte på et barn fra innerst til ytterst og gjerne lete etter låneklær når det mangler skift hos barnet, enn å bare følge det på do? Barnets mestring og velvære er viktig for oss, for noen barn er det å gå på do i barnehagen en større utfordring, mens et er da ikke fordi bhg ikke gidder? Anonymous poster hash: 4b1ee...930
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #13 Skrevet 1. november 2014 Dessuten er det mest vanlig at barna som slutter med bleie og ikke har uhell heller ikke har uhell i bhg, av en gruppe på 18 barn er det gjerne en eller 2 som har uhell jevnt over året. Klart barnehagen jobber med dette. Tror dere virkelig at vi ikke følger barnet på do fordi vi ikke gidder? I hvilken verden er det mindre jobb og mindre tidkrevende å skifte på et barn fra innerst til ytterst og gjerne lete etter låneklær når det mangler skift hos barnet, enn å bare følge det på do? Barnets mestring og velvære er viktig for oss, for noen barn er det å gå på do i barnehagen en større utfordring, mens et er da ikke fordi bhg ikke gidder?Anonymous poster hash: 4b1ee...930 Jeg er helt på at det ikke er fordi (de fleste) ansatte i bhg ikke gidder. Men som noen sier, det er ikke mange nok voksne, og hverdagsrytmen gjør det vanskelig å gjennomføre bleieavenning dersom barnet ikke fikser det selv. Hvis jeg sammenligner med min kusine som sender sønnen sin på bhg i utlandet (40kr/dagen pluss statssubsidier, mao ikke en super dyr bhg). Der er barna delt på alder med en baby avd., en avd. 18-36 mndr og 3-5 år (pre-school fra 5 år i det landet). Barna som går i 18-36 mndr gruppen får målrettet bleieavvenning fra de begynner i denne gruppen. De har lave toiletter med åpne bås i et stort rom, og alle går samtidig. De minste har potte. Vaskene er også små og lave. Den gruppen har dessuten minst like høy voksentetthet som babygruppen. Sammenligner jeg med vår bhg, der gruppen var 0-3 år, med maks 3 voksne på 12 barn (gjerne færre på morgenen, i lunsjpausen og på ettermiddagen), og der det bare var 1 voksen do, så skjønner man at det er krevende å følge opp barna som sliter med å si ifra. Særlig når de som er under 1 år trenger nokså konstant en voksen med seg. Anonymous poster hash: 38df5...aaa
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #14 Skrevet 1. november 2014 Noen barn er litt umotiverte og umodne. Noen klarer eller ikke ha full kontroll på blæra. Sånn er det bare! Aksepter at ditt barn sliter litt der, det går over. Du kan ikke kreve at barnet skal sitte en halvtime på do i Bhg bare fordi du ikke ønsker å vaske klær. Men forstår dere som sliter med dette altså. I den barnehagen jeg jobber i er det 50 barn. Av disse er det 4-5 som må overvåkes hver dag. De går på do før og etter måltider, før utetid og minst en gang i utetid. Likevel skjer det uhell daglig nå på høsten med minst 1-2 av de. Det er forskjellige grunner bak hvert barn. Det kan være akkurat dette deres barn er annerledes på, resten av livet kommer mest sannsynlig å gå på skinner Anonymous poster hash: 840f7...d8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå