Gå til innhold

Vin og amming, trenger råd 😀

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg ta to glass vin ikveld hvis jeg ikke skal amme før 04/05 inatt. Har en baby på snart 9 mnd som ikke våkner for mat før det.

Anonymous poster hash: 75300...fd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det hadde jeg gjort! Men det er selvsagt individuelt hvor mye alkohol kroppen tåler :)

Skrevet

Jeg mener at du helt fint kan gjøre det, og jeg gjorde det selv. Det som ble vanskelig var den ene natta hun våknet klokka 00.30 og var utrøstelig. Mannen fikk "lurt" henne med en flaske til slutt, men det var vondt å måtte nekte henne puppen fordi jeg hadde drukket vin.

Når det er sagt, vet jeg om flere som mener at det går fint å amme på et glass vin. Ihvettfall når barnet er så stort.

Anonymous poster hash: b1462...696

Skrevet

Det å drikke når man ammer er IKKE det samme som når man er gravid!! Dette mener jeg du trygt kan gjøre!

Anonymous poster hash: 09baa...193

Skrevet

Det har jeg også gjort. Altså tatt et glass vin etter kveldsammingen og så ammet på natten. Men jeg har ikke drukket så mye at jeg har blitt beruset, uavhengig om babyen får nattamming - for vi har samsovet.

Men et glass er helt uproblematisk mener jeg - babyen på 9 mnd drikker jo morsmelken som da har alkoholpromillen du har i blodet. Du får ca 0,5 promille etter ett glass, og forbrenner ca 0,15/time. Så etter 3 timer er vinglasset ute av kroppen. Drikker du 2 glass på styrten og ammer tvert etter vil du kanskje ha 1 promille - det er samme alkoholnivå finnes i surmelk..

Problemet med vin kan jo være å stoppe etter ett eller to glass - dersom du blir tipsy er du nok ikke så egnet til omsorgsrollen!

Skrevet

Det har jeg også gjort. Altså tatt et glass vin etter kveldsammingen og så ammet på natten. Men jeg har ikke drukket så mye at jeg har blitt beruset, uavhengig om babyen får nattamming - for vi har samsovet.

Men et glass er helt uproblematisk mener jeg - babyen på 9 mnd drikker jo morsmelken som da har alkoholpromillen du har i blodet. Du får ca 0,5 promille etter ett glass, og forbrenner ca 0,15/time. Så etter 3 timer er vinglasset ute av kroppen. Drikker du 2 glass på styrten og ammer tvert etter vil du kanskje ha 1 promille - det er samme alkoholnivå finnes i surmelk..

Problemet med vin kan jo være å stoppe etter ett eller to glass - dersom du blir tipsy er du nok ikke så egnet til omsorgsrollen!

'dersom du blir tipsy er du nok ikke så egnet til omsorgsrollen!' ????

så de som en sjelden gang drikker seg littegranne tipsy er ikke egnet til å ha barn..

(og nei, jeg snakker selvfølgelig ikke om å drikke seg full for så å amme rett etterpå, legge seg full sammen med baby i senga, eller være full hvis man er eneste voksne i nærheten av barna..)

Anonymous poster hash: 1e931...0b7

Skrevet

'dersom du blir tipsy er du nok ikke så egnet til omsorgsrollen!' ????

så de som en sjelden gang drikker seg littegranne tipsy er ikke egnet til å ha barn..

(og nei, jeg snakker selvfølgelig ikke om å drikke seg full for så å amme rett etterpå, legge seg full sammen med baby i senga, eller være full hvis man er eneste voksne i nærheten av barna..)

Anonymous poster hash: 1e931...0b7

Jeg er lite egnet til omsorgsrollen med feks samsoving mens jeg er 'tipsy' :) Misforstå meg rett, jeg tar gjerne litt vin mens jeg har ammende småbarn.

Men drikker jeg mer enn et/to glass vin (så jeg kjenner det) lar jeg far eller barnevakt ta babyen den natten.

Skrevet

Det kan du helt fint gjøre:) De offisielle anbefalingene sier 1-2 glass og vente tre timer. De svenske sier 1-2 glass og at man ikke må vente. Årsaken til at det er frarådet å drikke ofte er at alkohol hemmer utdrivningsrefleksen, og selvfølgelig at mor blir brisen. Om noen er uenig, legg gjerne ved (troverdig) informasjon før dere går bananas:)

Anonymous poster hash: 82bde...fcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...