Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #1 Skrevet 31. oktober 2014 Dere som har fått påvist dette,slo det ut på blodprøven? Om det slår ut.på blodprøve, har man da cøliaki eller må.man teste andre ting også? Anonymous poster hash: 30fab...bf6
HvittHus Skrevet 31. oktober 2014 #2 Skrevet 31. oktober 2014 I følge cøliakiforbundet er det kun biopsi som kan gi diagnosen cøliaki. Mannen min hadde neg blodprøve, men positiv biopsi. For voksne er det kun gastroskopi med positiv biopsi som er godkjent for at man skal få grunnstønad fra NAV. For barn er det litt andre regler.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #3 Skrevet 31. oktober 2014 Om begge blodprøvene er positive har du cøliaki. Men jeg tror faktisk nav krever at du tar den prøven oppe i tarmen for å få grunnstønad? Du kan ha cøliali selv om testen er negativ, da vil det antagelig vises når du testes ytterligere. Om du ikke spiser gluten i perioden før testen friskner tarmen og prøvene slår ikke ut. Derfor skal du aldri slutte med gluten før prøvene er tatt. Anonymous poster hash: 71268...b11
081013 Skrevet 31. oktober 2014 #4 Skrevet 31. oktober 2014 Så blodprøve kan.være positiv men biopsi negativ og da har man ikke cøliaki altså.
081013 Skrevet 31. oktober 2014 #5 Skrevet 31. oktober 2014 Anonym 17.32. Så svaret ditt etter eg postet mitt andre spm. Takk for svar
HvittHus Skrevet 31. oktober 2014 #6 Skrevet 31. oktober 2014 Så blodprøve kan.være positiv men biopsi negativ og da har man ikke cøliaki altså. Har du ikke positiv biopsi får du ikke diagnosen cøliaki.
081013 Skrevet 31. oktober 2014 #7 Skrevet 31. oktober 2014 Får man stønad om.man får.diagnosen altså. Hva utgjør den?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #8 Skrevet 31. oktober 2014 Det er to blodprøver som kan tas. Sønnen min ble testet med en gentest som må slå ut positivt for at det skal være mulig at de har cøliaki. Hvis den er positiv, betyr det bare at de har genet, ikke nødvendigvis at de har cøliaki, så de må testes mer for å finne ut om de faktisk har cøliaki. Hos sønnen min var den negativ, så er usikker på akkurat hva de tester videre, om de da tar den andre blodprøven eller om det er biopsi med en gang. Anonymous poster hash: c9992...eaf
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #9 Skrevet 31. oktober 2014 Jeg har cøliaki, fikk den i en alder av 24 år. Har nok hatt det lenge, men ikke hatt symptomer utenom blødning i tarmen da uten at jeg visste det. Ble innlagt med alvorlig anemi pga denne blødningen. Måtte ta gastroskopi med biopsi for å få diagnosen stilt og støtte fra nav. Legen på sykehuset ordnet alt for meg ang. nav også. Nå fikk eldste datteren min på 5 år dette før sommeren. Hun hadde så store verdier på blodprøvene som slo ut at hun slapp gastroskopi. Så er ulike regler for barn. Sendte bare inn legeerkæring fra sykehuset på dette og nå får hun også støtte fra nav. Jeg vet at mellomste jenta mi også har genet for cøliaki, men det betyr på ingen måte at hun noen gang kommer til å få cøliaki, selv om sjansen er større enn hos andre. Selv om hun har genet har jeg ikke testet henne videre. Dersom hun får symptomer på cøliaki gjør jeg selvfølgelig det. Minste jenta har jeg ikke tatt genstest av heller siden hun er under året. Anonymous poster hash: c2489...e25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå