Gå til innhold

Burde ikke skole/sfo ha dobbeltskjekket med oss her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en litt ubehagelig overraskelse i dag, da 1 klassingen hadde fortalt de på skole/sfo at han hadde blitt hentet/skulle gå hjem...(litt usikker på hvordan han hadde lagt det fram) og så hadde han dratt hkem. Heldigvis var pappaen hjemme, noe han vanligvis ikke er på den tiden. Da hadde han kommet til stengt dør, uten mulighet for å si i fra. Første gang han har gått så langt alene før. Veien er jo trygg, men jeg har ikke helt turd å slippe ham alene enda.

Skjønner jo at han sikkert har vært overbevisende, men burde de ikke ha dobbeltskjekket med oss først om det faktisk stemte, siden ingen hadde sett oss foreldre eller hørt om dette fra oss?

Jeg ringte jo for å få det oppklart, og ba drm om å ringe neste gang. Gutten har også fått en "skjennepreken" om å ikke gå uten at det er gjort avtale med oss.

Jeg er nok litt hønemor, og vil ikke virke hysterisk, men dette var litt ubehagelig siden han fort kunne ha kommet til stengt dør.

Anonymous poster hash: 170aa...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, de burde det. 

Anonymous poster hash: d43c9...0db
Skrevet

Jeg har ikke barn på SFO men har hentet noen tantebarn, og jeg tror det vanlige bare er en liste barnet selv krysser seg ut av og at det ikke er noen kontroll utover dette. Det overrasker meg derfor ikke avgang bare kunne gå hjem..

Anonymous poster hash: 1d26b...3c1

Skrevet

Her har det vært slik frem til nå at når vi har hentet på sfo, då har den voksne vi har møtt, sagt over walkietalkie til de andre om at barnet er hentet, og så har de som har hatt listene haket av. Ikke barna som gjør dette selv.

Skrevet

Jeg har ikke barn på SFO men har hentet noen tantebarn, og jeg tror det vanlige bare er en liste barnet selv krysser seg ut av og at det ikke er noen kontroll utover dette. Det overrasker meg derfor ikke avgang bare kunne gå hjem..

Det er voksne som skal krysse inn og ut, ikke barn. I alle fall gjelder det på den SFO guttungen går og på de SFO jeg har hentet barn.

Anonymous poster hash: ac33f...74c

Skrevet

Gjelder dette 1.klassinger og?? :o

Anonymous poster hash: e23fd...6bc

Skrevet

De er/skal være kjempestrenge på det! Her hos oss har vi skriftlig avtale ang hvem som kan hente og når. Hvis vi skal låne med oss ekstra barn hjem må barnets foreldre gi beskjed. Spesielt førsteklassinger!

Anonymous poster hash: 0bdbf...f5e
Skrevet

Ja trodde de var strenge på dette her også. Vi har også skrevet hvem som kan hente foruten oss. Han har tydeligvis vært veldig overbevisende. Nå gikk det jo bra heldigvis, og forhåpentligvis har de fått seg en oppvekker. (Vi også,for hadde aldri trodd han kunne finne på dette)

Skrevet

Det er voksne som skal krysse inn og ut, ikke barn. I alle fall gjelder det på den SFO guttungen går og på de SFO jeg har hentet barn.

Anonymous poster hash: ac33f...74c

Nå er det noen år siden jeg hentet på SFO, så ting kan ha endret seg, og fint er det. Jeg ble i hvertfall overrasket den gangen....

Skrevet

Her er også regelverket strengt, men de ansatte har ingen kontroll på om det følges. Det hender rett som det er at de sender hjem gale barn, nekter noen å gå hjem selv om  det re avtalt eller generelt bare ikke aner hvilke baren de egentlig skal ha ansvaret for.

Anonymous poster hash: 59e70...96e
Skrevet

Herregud, det kan da ikke være SÅ vanskelig å organisere klare og greie hverdagsrutiner på en SFO vel??

Det er jo ikke astrofysikk heller....... :P

Anonymous poster hash: fe8f7...ff6
Skrevet

Vi må på begynnelsen av året levere liste om hvem som kan hente eller om de får gå selv og evt tidspunkt. Ved forandringer skal de ha beskjed. De er stort sett flinke til å ringe hvis det er uklarheter.

Så hvis ikke dere har sagt at detter greit at han får gå hjem selv, så skulle de ha kontaktet dere før de lot han gå.

Skrevet

Det skal ikke skje uten beskjed fra foreldrene. Hos oss er det slik at vi må si i fra. Det er også slik at dersom andre skal hente, så må man si i fra det også.

Anonymous poster hash: 6c428...655
Skrevet

Jo jeg mener SFO burde sjekket dette. Men som du sier selv, det har aldri skjedd før og du er overrasket over at han kunne finne på noe slikt for så å gå hjem alene. Regner med de ansatte regner han for en ærlig sjel og lot tvilen komme gutten til gode. Greit å si ifra om slikt så det ikke gjentar seg.

Skrevet

Ved mitt barn sin SFO må foreldrene selv gi beskjed dersom barnet skal gå hjem alene. De har en rutine der at aller blir hentet, og ikke får gå fra SFO før noe annet er gitt neskjed om.

Noen har avtale om at barnet skal gå hjem hver dag å til angitte kl. Slett.

Dette blir det holdt styring på i en bok/liste og med fargelapper på barnas navn.

Synes flere av svarene her var urovekkende at SFO ikke har slik kontroll.

Anonymous poster hash: 7f442...5e1

Skrevet

Når er barn gir en slik beskjed skal det alltid ringes til foreldre for å dobbeltsjekke at avtalen stemmer, med mindre han har melding med hjemmefra.

Hilsen Sfo-ansatt

Anonymous poster hash: 68cca...ec3

Skrevet

Hos oss har de fine systemer på hvordan de skal ha kontroll, men de har nok på ingen måte full kontroll. Vi har levert lister over hvem som kan hente uten at de får noe nærmere beskjed. Det henger krysselister fremme, hvor barna skal krysse seg ut og inn, der skriver vi på hvis barna skal gå hjem selv eller man kan ha skriftlige, faste avtaler. Jeg har ikke hørt om at de har sendt hjem barn som ikke skal gå selv, eller at de har nektet noen som har en avtale om å gå, men jeg kan aldri tenke meg de har oversikt over hvem som henter barna eller om noen krysser ut seg selv.

Jeg syns egentlig det er greit, barna begynner tross alt å bli store når de går på skolen. De må klare å ta litt ansvar selv også.

Anonymous poster hash: 3eadc...dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...