Gå til innhold

Jeg er så redd for at sønnen min (14 mnd) har ADHD :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er altfor tidlig å si, men har hele tiden følt at noe er galt.

Han er og har alltid vært ekstremt urolig, kan ikke sitte på fang, det er rett og slett ikke mulig. Han snur på hodet i alle vinkler samtidig, etter lyder eller folk. Får liksom ikke skikkelig kontakt med han.

Urolig når han blir stelt, og urolig når han får mat. Må være 2 personer for å få det til. Sutrer og gråter MYE

Sover selvfølgelig urolig også..

Kjenner at jeg takler snart ikke mer! Har holdt maska til nå, men jeg gir snart opp. Jeg klarer ikke være rolig og kjærlig lenger, når jeg aldri får noe tilbake </3

Anonymous poster hash: 2fa4d...b3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med lege eller andre fagfolk om dette da?

Det kan jo være mange årsaker til slik oppførsel. Han kan ha smerter som gjør at han prøver å avlede seg selv. En undersøkelse av en dyktig kiropraktor med erfaring eller spesialisering på barn kan være lurt, da er i hvert fall det sjekket ut.

En annen ting er at han han kan ha en allergi eller matintoleranse som gir ham indre uro, uro i kroppen, konsentrasjonsproblemer og smerter, urolig søvn m.m.

Få ham sjekket for gluten (cøliaki), melkeprotein, laktoseintoleranse m.m.

Ta tak i dette og få ham utredet.

Anonymous poster hash: 9ec3a...45f
Skrevet

Akkurat som å lese om min sønn da han var på den alderen og egentlig fra han var maks et par mnd gammel. Han er 3 år nå, og det aller meste har gått seg til. Sliter fortsatt med søvn, men det er vel det eneste. Han kan til og med gi meg en lang god klem helt på eget initiativ. :)

Så det trenger ikke å være noe, og kan fint gå over av seg selv. Men det kan selvfølgelig også være noe som plager ham, så ta en tur til lege om du ikke har gjort det alt. Hos min sønn fant de ingenting.

Anonymous poster hash: cdd22...c36
Skrevet

Høres ut som mitt barn på omtrent samme alder. Det eneste er at min faktisk liker å sitte på fanget og kose, men kan ha laaaange perioder i løpet av dagen hvor han bare skriker og skriker. På stellebordet bare hyler han og vrir seg rundt. Må holde ham ganske hardt for at han ikke skal falle ned fra stellebordet... Hadde også kolikk som baby, dvs skrek bare på kvelden. 

Mitt barn virker å ville ha stimuli hele tiden. Han blir aldri fornøyd, noe SKAL skje konstant. Og han er sta, senest i dag måtte far bære ham ut fra butikken fordi han hylskrek. Han hadde sett noe han ville ha i butikken(vet ikke helt hva), han pekte på en butikkhylle og ble GAL, umulig å roe ned igjen... 

Hvordan fungerer det i barnehagen for ditt barn? (om han går i bh da..) 

Anonymous poster hash: c5ff7...a4d
Skrevet

Slikt barn har jeg også, men det er ikke noe galt med henne. Hun er en helt normal jente snart 10år. Energinivået hennes tar aldri slutt, men hun er skoleflink, er rolig på skolen uten om i friminuttene der hun spinner rundt, er aktiv fotballspiller, er ute store deler av tiden hun er hjemme for hun vil leke og ha det gøy. Der er ingenting farlig, så det meste må prøves ut, men tross at alt må prøves ut er det bare noen blåmerker hun har fått. Ekstrem god kroppsbeherskelse.

Men hun er den av de fire ungene her i huset som er mest konsentrert når det gjelder å få med seg beskjeder, gjøre som hun får beskjed om, huske ting og gjøre ting nøye. Hun er også den som kan sitte i timesvis og kose seg alene. Leke og kose seg i ro og mak.

Hadde mine mistanker om at hun var litt anderledes når hun var mindre, for når hun ble seks måneder så eksploderte energinivået hennes. Før hun kunne krabbe, klattret hun i bokhylla. Løp når hun var 9mnd og helt propell. Jeg tror aldri jeg kunne lese en bok for henne før hun var nesten fire år, det hadde hun ikke ro i rompa til. Men vips så fant hun en bok i bokhylla, og da hadde hun tid. En bok i en liten serie, den serien kunne jeg utenatt etter kort tid. For hun kunne sitte i timesvis og bli lest for, så lenge det var de bøkene.

Så aktive barn trenger ikke å bety ADHD. Noen barn er bare propeller en stund, må få ut energien for så å kunne konsentrere seg om andre ting. Hun overrasket meg stort for litt siden. Da hadde hun tømt oppvaskmaskinen og satt inn. Ingen av de tre eldre ungene har noen sinne gjort det, de gangene de har gjort det har de måtte bli maset på mange ganger siden vi måtte gjøre noe annet. Hun syns vist det var deilig å være på kjøkkenet alene, kunne synge så høyt hun ville uten at noen brydde seg. Badet var vist opptatt, av en mann i huset som sang i dusjen.

Så ikke redd for at hun har adhd eller noe slikt lengre. Helt normal, bare mye energi som hun får ut. Er det regnvær og hun ikke får løpt fra seg så har hun litt mark i rompa, men det har de fleste her i huset da. Blir kjedelig å bare våre inne.

Anonymous poster hash: 9c369...915

Skrevet

Slikt barn har jeg også, men det er ikke noe galt med henne. Hun er en helt normal jente snart 10år. Energinivået hennes tar aldri slutt, men hun er skoleflink, er rolig på skolen uten om i friminuttene der hun spinner rundt, er aktiv fotballspiller, er ute store deler av tiden hun er hjemme for hun vil leke og ha det gøy. Der er ingenting farlig, så det meste må prøves ut, men tross at alt må prøves ut er det bare noen blåmerker hun har fått. Ekstrem god kroppsbeherskelse.

Men hun er den av de fire ungene her i huset som er mest konsentrert når det gjelder å få med seg beskjeder, gjøre som hun får beskjed om, huske ting og gjøre ting nøye. Hun er også den som kan sitte i timesvis og kose seg alene. Leke og kose seg i ro og mak.

Hadde mine mistanker om at hun var litt anderledes når hun var mindre, for når hun ble seks måneder så eksploderte energinivået hennes. Før hun kunne krabbe, klattret hun i bokhylla. Løp når hun var 9mnd og helt propell. Jeg tror aldri jeg kunne lese en bok for henne før hun var nesten fire år, det hadde hun ikke ro i rompa til. Men vips så fant hun en bok i bokhylla, og da hadde hun tid. En bok i en liten serie, den serien kunne jeg utenatt etter kort tid. For hun kunne sitte i timesvis og bli lest for, så lenge det var de bøkene.

Så aktive barn trenger ikke å bety ADHD. Noen barn er bare propeller en stund, må få ut energien for så å kunne konsentrere seg om andre ting. Hun overrasket meg stort for litt siden. Da hadde hun tømt oppvaskmaskinen og satt inn. Ingen av de tre eldre ungene har noen sinne gjort det, de gangene de har gjort det har de måtte bli maset på mange ganger siden vi måtte gjøre noe annet. Hun syns vist det var deilig å være på kjøkkenet alene, kunne synge så høyt hun ville uten at noen brydde seg. Badet var vist opptatt, av en mann i huset som sang i dusjen.

Så ikke redd for at hun har adhd eller noe slikt lengre. Helt normal, bare mye energi som hun får ut. Er det regnvær og hun ikke får løpt fra seg så har hun litt mark i rompa, men det har de fleste her i huset da. Blir kjedelig å bare våre inne.

Anonymous poster hash: 9c369...915

Takk, veldig godt å lese om `happy endings` når man er midt oppi den verste tiden.. Jeg håper det kan gå for gutten min, som for din jente. # 4

Anonymous poster hash: c5ff7...a4d

Skrevet

Mest sannsynlig helt normalt, noen barn er mer urolige og propell enn andre, men prat med helsesøster, mest for din egen del. Ikke godt å gå og bekymre seg, antakelig unødig.

Skrevet

er det så ille med ADHD da? Jeg er sivilingeniør med ADHD, var best i klassen på barne og ungdomsskolen og gikk ut av vgs med 5.2 i snitt. ja jeg har slitt med mitt men tror likevel jeg scorer godt over snittet når det kommer til skole ihvertfall.

Anonymous poster hash: e5dd1...77f

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at man ikke kan gi en diagnose som regel før de begynner på skolen. Da klarer man å skille ut om han har det eller om det rett å slett er at man er litt ekstra aktiv;) da har man mer å gå på.

var sikker en liten periode at sønnen min måtte ha Adhd. Men nå er han stikk motsatt;)

Anonymous poster hash: ca17d...813

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...