Gå til innhold

9 år, spiser ingenting. Eller jo, pannekaker og kald fiskepudding.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente er ufattelug sær i matveien.

Det til tross for at vi altid spiser middag sammen gver dag, riktig koselig er det også, muntert, løst og ledig, vi har en fin mix av kjøtt, fisk og ful, innimellom er alt fra bunnen, innimellom er det en toro lasagne, vi er heilt almindelige og spiser vanlig mat, som kjøttkake, fiskekake, grønnsakssuppe, tako, sosakjøtt, havregrøt, fiskegrateng, pølsegrateng, grønnsaksgrateng, plukkfisk, potetball, svinekam, bakalao, vårruller, laks, pølse og stappe, pixxa, kokt torsk, tomatsuppe, spagetti, fiskepinner, wok med svin-laks-kylling, lapskaus, seibiff, kylling, frikase, steik, kålruletter..... ja heilt vanlig mat, med potetet, blomkål, brokkoli, det er salater, flatbrl

øs, diverse sauser, ja i det store og hele heilt ok vil jeg påstå, jeg hadde ikke skammet meg om Hellstrøm kom in døra. Nien ganger er tomatsuppahjemmelaget noen ganger fra toro, fiskepinnene like så.

Men 9 åringen liker ikke noe. Hun smaker på en del, men liker ikke. Kan dpise fiskekake, fiskepudding, og laks, fiskepinner og kjøttkake. Men UTEN grønnsaker og saus. Og har vi kjøttkaker til middag spiser hun 1 kjøttkake UTEN TILBEHØR, ikke sltid hun spiser alt heller.

Hun spiser INGEN GRØNNSAKER.

Hun får ALDRIG noe annet.

Totalt spiser hun lite, er134 cm og 24 kg.

Frosk og rask, og fåretrekker havrepolarbrød UTEN pålegg, for det eneste pålegget hun liker er nugatti, og leberpostei.

Så til dpørsmålet; er dette noe å mase med?

Skal jeg ignorere, eller mase?

Anonymous poster hash: 6ef31...ea4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unnskyld at jeg maser - men leste du gjennom innlegget ditt før du postet ?

Anonymous poster hash: c2b7b...809

Skrevet

Så lenge hun spiser noe og i tillegg smaker, så hadde jeg ikke gjort noe mer ut av det. Er du redd hun har vitaminmanfel så drar dere til legen for en test, så kan dere evt gi tilskudd hvis nødvendig.

Jeg applauderer at hun smaker :-)

Skrevet

Omtrent same menyen som eldstemann her. Her har vi prøvd å mase, og å tvinge til å smake, med det resultatet at ungen til tider har gått og gøymt seg når me skal ete middag. Så me har slakka av på masinga.

Diskuterte litt med ein ernæringsfysiolog, og fekk litt tips. Vi smør tjukt lag med leverpostei på nistepakken, for å få litt protein i ungen. Han likar og heldigvis heimelaga smoothie(men får vel dette litt for sjelden, berre 1-2 gangar i veka). Av og til lagar eg blomkålsuppe som eg mosar med stavmixar og serverer med kvitlauksbrød, som er favoritten. Kvitlauksbrødet vert porsjonert ut etter kvart som han et suppe. Har eit prosjekt med å blande meir og meir brokkoli i suppa for å venne han til dette. Om jenta di likar potetmos, så går det an å putte blomkål eller sellerirot i potetmosen. Min gut får vitaminbjørnar, og har vorte testa hjå legen at han ikkje manglar noko.

Drikk ho mjølk? Då ville eg gjeve heilmjølk. Mjølkefett er bra for barn.

Skrevet

Hadde ikke stresset- eller mast noe med det. Hvertfall ikke så lenge hun smaker.

Skrevet

Har hun ubehag i magen? Har dere utredet for matallergi/ cøliaki?

Anonymous poster hash: c4f3b...629

Skrevet

hun har en kmi som tilsvarer undervekt, så jeg ville prøvd å få i henne litt mere. spiser hun frukt? kan hun få velge middag en fast dag i uken?

Anonymous poster hash: 48ea3...198
Skrevet

Ja da hun spiser frukkt. Og hun har ingen magesmerter eller allergi. Jeg er følsom for gluten og laktose, og derfor er det laktosefritt og glutenfritt mye av det vi har her av havregryn, yoghurt, pasta osv....

Vanlig matpakke til skolen/sfo:

3 tørre havre-polarbrød

1 laktosefri yoghurt

40 gr tørr havrefras, som hun spiser med melk på sfo. (Eneste melk jeg får i ho)

2,5 polarbrød er med hjem igjen..... så det ernikke mye mat fra 08 til 16.30. Skulle tro hun var veeeldig sulten, men når middagen kommer på bordet i 17-18 tiden er det bare noen biter.

kveldsmat er skjelden, bare når hun vil drøye leggetiden......

Eller hun spiser 1 havrepolarbrød til frokost da. Eller kneip med leverpostei.

Skrevet

hun har en kmi som tilsvarer undervekt, så jeg ville prøvd å få i henne litt mere. spiser hun frukt? kan hun få velge middag en fast dag i uken? Anonymous poster hash: 48ea3...198

Hvordan finner du ut det? Jeg finner bare bmi kalkulator for voksene jeg.

Skrevet

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html

her kan du taste inn alder og kjønn på barnet.

Hun lever på ekstremt lite mat, og får i seg alt for lite næring om det er polarbrød og en youghurt som er hovedinntaket hennes. Kan du be henne velge en middag? Si hun f.eks kan velge hva dere skal ha til middag hver onsdag. Så får hun bli med deg å lage. Jeg merker at jeg blir bekymret for om hun får i seg nok næring. Jo lenger det går på så lite mat er det ofte vanskelig å øke mengden. Både pga vanen hennes og magen, metthetsfølelse. Har du snakket med henne? Fortalt at kroppen trenger næring? Melk, kjøtt, grønnsaker, frukt? Hun er jo så stor at det må gå an å ha en ålreit samtale om dette. Skriv en liste med det hun liker, prøv med krydder, sauser på etc.

Anonymous poster hash: 48ea3...198
Skrevet

Jeg fikk samme maten som du serverer da jeg var liten. Det er faktisk mulig at maten er litt "tam". Jeg tok helt av med andre smaker da jeg flyttet for meg selv, jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har hatt kokt potet etter jeg flyttet for meg selv, altså jeg spiser potet, men ikke kokt.

Jeg ville ha gitt henne leverpostei hvis det er det hun liker. Kanskje hun kan lage middagen en dag? (med overvåkning). Der hun bestemmer hva hun skal lage.

Det er kjempebra at hun smaker på maten, selv om hun ikke liker det.

Spiser hun frukt og bær? Smoothie er jo veldig godt. Jeg pleier å bruke mye bær med vaniljekesam i og bittelitt søtning, enten honning eller agave.

Mye fiber, litt fett og proteiner.

Anonymous poster hash: 60313...39e
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan hun var som baby? Hvordan var tilvenningen til fast føde og hva spiste hun da? Fikk hun lov til å spise selv, grise og kline med maten?

Anonymous poster hash: dab66...b52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...