Gå til innhold

FY!!!! Uhørt å nekte barna å "gå halloween"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Virker som Halloween setter litt fyr på destruktive tendenser hos folk/barn, og det er skremmende. Husk det har vært flere Halloween-drap, ett i Oslo, og flere i resten av verden.

Hvis jeg hadde tenåringer ville jeg derfor ikke likt om de gikk på en utagerende Halloween-fest.

 

Tradisjonelt hører norske nisser til under gnomer og dverger, en form for slue underjordiske som kunne gjøre livet surt for bøndene. Derfor skulle det ikke være så mye bedre å kle barna ut som norske nisser (julebukk). Nissene i Blåfjell blir jo faktisk omtalt som blå, og de er inne i berget (berget det blå).

 

Jeg syns det er koselig å gå omkring slik på dørene en dag i året, bare synd at alle må kle seg ut som overnaturlige eller magiske vesener.

 

Halloween-natta var tradisjonelt sett svært skremmende, for i keltisk tid var dette natta for Samhain, den viktigste heksesabbaten. Da manet druidene fram en mengde skremmende vesener, som terroriserte folk.

Jeg syns faktisk at litt av dette blir gjenopplivet i dag, på en skadelig og skremmende måte.

 

Jul/Yule er heller ikke uproblematisk, for dette var også en viktig heksesabbat før i tida. En rest av dette kan man se i januarmarkedet i Uppsala. Uppsala var i vikingtida en av de viktigste byene for blot.

 

Jeg er klar over at det er koselig å tro at jula er en kristmesse, på grunn av Jesu fødsel. Men jula er en usalig blanding av kristne og hedenske tradisjoner, mest hedenske.

Fargene rødt og grønt kommer fra førkristen tid, pluss mange andre ting.

 

Hva kan man så få lov å hygge seg med? Tja... for det første vil jeg prøve å feire ting på en ganske nedtonet måte, og helst unngå at mine framtidige barn blir sett i noe heksekostyme, det være seg på Halloween eller på Harry Potter-markeringer. Men det er ikke så bra pedagogisk sett å nekte barna "alt", uten at de skjønner hvorfor. Det kan skape sinne og bitterhet.

 

Anonymous poster hash: 4543e...3d8

Du høres ut som du trenger en valium..

 

Anonymous poster hash: 613d7...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

 

 

Kan noen forklare meg hvorfor det er så mange som er imot halloween? Noe jeg ikke har fått med meg.. Synes det er kjempekoselig med skumle, søte og knisende unger som koser seg i utkledningsklær og håper på litt snop fra naboene. Hva er galt??

Det jækla kjøpepresset fra handelstanden og de forferfelige ufysne kostymene og andre remedier alle butikkene flyter over av..
*kremt* jul *kremt* denultimatehøytidenforkjøprstanden *kremt* dobbelmoral. Ikke glem julenissen, en tjukk rødkledd mann med falsk skjegg aka mann i kostyme. regner med du ikke feirer andre høytider heller. I hvert fall ikke ved å tilfredsstille handelsstanden eller ved å oppmuntre utkledning i noen form.
Jeg feirer jul, selvfølgelig. Men da tar jeg på ingen måte av i julehandelen og jeg gir like mye selvlagte gaver som kjøpte gaver. For meg og min familie er julebudskapet det viktigste i julen og ikje gavene. Og julenissen kan på ingen måte sammenlignes med selvlysende skjelettkostymene, og andre grusomheter som henger i butikkene.

Henger meg på her. Får fnatt av alle de billige plastlekene, -lysene og -kostymene som henger i butikkene og oppfordrer oss til å spy inn penger i det allerede overbelastede forbrukssamfunnet. Jeg hadde vært mye større tilhenger av halloween dersom det lå en liten egeninnsats i det, som f.eks å lage kostymene selv, servere hjemmelaget godteri og bakst, og lage en koseligere ramme rundt det hele, fremfor denne plastic fantastic festen man blir sluset inn i.

 

Jeg boikotter på ingen måte halloween som en feiring for barna, men jeg nekter å kjøpe inn dette billige rælet som blir trøkket ned over hodet på oss hvor enn vi snur oss om dagen. Det samme gjelder til jul, påske og andre høytider. Lærer ungene at å lage selv er halve moroa, og at det skaper mye mer glede enn masse billige plastgreier, som dessuten er kliss likt det alle i nabolaget har.

Jeg er enig med deg. Drt å lage ting selv er koseligere enn å kjøpe det. Derfor gjør jeg akkurat det, lager selv. At handelsstanden benytter seg av alle muligheter de har, skjønner jeg. De skal tjene penger. Men, de tvunger meg ikke til å kjøpe, jeg har fortsatt fri vilje. Konklusjon: handelsstanden skremmer meg ikke fra å ha det koselig på Halloween.

Endret av håperpåvinterbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...