Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #1 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg har alltid spist sundt og trent 2-3 ganger i uka, men uansett har jeg vært 10-15 kg for mye. Nå har jeg kuttet ut all frukta og nå har jeg gått ned 12 kg. Hvor viktig er det med frukt? Jeg føler meg jo mye bedre nå. Legen sier at blodprøvene aldri har vært så fine som nå. Før jeg sluttet med all frukta ønsket legen å sette meg på kolosterol senkende tabletter, men nå sier han det ikke er nødvendig for kolesterol verdiene er helt perfekte. Men fukt skal vel ikke gi høyt kolesterol? Anonymous poster hash: 8dbd2...c3f
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #2 Skrevet 30. oktober 2014 Frukt er jo kcal det også. Og om det alltid kom sommellommåltid/snack, så var det kanskje akkurat dette som gav de gde ekstra kcal for og holde vekte oppa? Selv spiser jeg bare frukt til frokost. Får i meg en banan eller to, et par epler og en mandarin,- f.eks.. Eller bær i sesong for det, sammen med banan. Har kjent selv på kropp og lest at frukt er best på tom mage. Det er veldig lettfordøyelig, så på "tom mage" så fordøyes det så fort at kroppen bare rekker og ta opp det den trenger av næring, før den er ut av systemet. For og si det sånn. Frukt gir altså energi til og våkne opp og kvitte seg med avfallsstoffer som har samlet seg i kroppen i løpet av natta (bæsj og tiss mao...), men ikke stort mer enn det. Frukt til dessert er noe av det verste man kan ha i seg,- om man skal ha dessert. Da vil frukta bli stoppet av den tungtfordøyelige middagen og bli liggende og gjære i magen pga dette. Kan føre til både oppblåsthet, mageknip og andre fordøyelsesproblem. SÅ om du er veldig glad i frukt eller bare føler du vil ha i deg litt, hva med og starte dagen med et eple eller to, også venter man MINST 40 min, så kan man spise Normal frokost, hvis du ikke greier deg på frukt frem til lunsj. (da må det mer enn to epler til hos meg altså.) Anonymous poster hash: cadc0...a76
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #3 Skrevet 30. oktober 2014 5 om dagen betyr ikke 5 frukt. Det skal være inkl både frukt og grønnsaker og frukt har jo mye mer kalorier enn grønnsaker. Mener jeg hatt hørt at maks 2 av de 5 bør være frukt. Anonymous poster hash: 42e52...3d0
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #4 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg spiste nok ikke mer en 3 frukter per dag, ofte 2. Som regel spiste jeg på jobb, her har vi gratis frukt. Ble gjerne en pære, av og til 2, mellom frokost og lunch og kanskje en frukt mellom lunsh og middag hjemme. Uansett, at kolesterolet skulle gå ned,var for meg, overraskende. Anonymous poster hash: 8dbd2...c3f
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #5 Skrevet 30. oktober 2014 Er det ingenting av andre matvarer du har fjernet fra kosten, kun frukt? Høres merkelig ut at det skal utgjøre så stor forskjell på vekta.. Over hvor lang tid har disse kiloene forsvunnet? Og gratulerer - må føles deilig!!:-) Anonymous poster hash: 39524...a68
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #6 Skrevet 30. oktober 2014 Er det ingenting av andre matvarer du har fjernet fra kosten, kun frukt? Høres merkelig ut at det skal utgjøre så stor forskjell på vekta.. Over hvor lang tid har disse kiloene forsvunnet? Og gratulerer - må føles deilig!!:-) Anonymous poster hash: 39524...a68 Jeg har ikke fjernet noe anna, men jeg tror kanskje jeg spiser mindre porsjoner. Jeg føler at frukt ødelegger balansen i magen. Nesten på sammme måte som sukker. Nå er jeg litt bekymret for om jeg får i meg nok vitaminer og mineraler. Det er sikker 7-8 mnd siden jeg kuttet ut. Anonymous poster hash: 8dbd2...c3f
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #7 Skrevet 30. oktober 2014 Spis godt med grønnsaker (uten å øke porsjonene på det du spiser) så får du i deg det du trenger av vitaminer og mineraler. Brokkoli f.eks inneholder mye c-vit og jern. Bare pass på å variere grønnsakene. Grenser for hva du får i deg av å bare spise f.eks gulrøtter 😉 Anonymous poster hash: 29615...3f5
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #8 Skrevet 30. oktober 2014 Så lenge du spiser mye grønnsaker skal du ikke ha problemer med vitaminmangel. Det er da viktig å variere typen grønnsaker. Selv spiser jeg aldri mer enn 1-2 porsjoner med frukt per dag, men 2-3 porsjoner med grønnsaker til både lunsj og middag. Gutten vår spiser stort sett ikke frukt, men liker alt av grønnsaker; legen hans mener det ikke er noe å bekymre seg over så lenge han spiser variert. Anonymous poster hash: 7de48...025
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #9 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg holder meg til ca 1 frukt/bær og 3-4 grønnsaker. Da går det ikke ut over vekta. Anonymous poster hash: 8f65f...b52
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #10 Skrevet 30. oktober 2014 Hehe, jeg har gjort omvendt og gått ned 8 kg 😜 Byttet ut brødmat/knekkebrød med smoothie (bær, banan og skyr). Spiser i tillegg epler eller pærer som mellommåltid. Har aldri gått så mye ned i vekt som nå 😉 Anonymous poster hash: 6a187...2e9
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #11 Skrevet 30. oktober 2014 Hehe, jeg har gjort omvendt og gått ned 8 kg Byttet ut brødmat/knekkebrød med smoothie (bær, banan og skyr). Spiser i tillegg epler eller pærer som mellommåltid. Har aldri gått så mye ned i vekt som nå Anonymous poster hash: 6a187...2e9 Kanskje du og HI er typiske eksempler på at "steinalderdiett" er noe nærmest umulig og finne? Jeg mener, hvor levde DINE forfedre under steinalderen? Var de jegere med kjøtt og skogsbær på menyen, levde de på arktisk tundra og levde på fisk og hvalrosspekk, bodde de på en sydhavsøy med frukt og fisk som hovednæring? Hadde de begynt og høste korn/dyrke mark? Kanskje dine forfedre var "sydhavsfolk" med masse frukt i kostholdet?, mens HI sine steinalderforfedre oppholdt seg i et helt annet geografisk område av verden? Om man faktisk skal snakke om steinalderdiett, så bør man faktisk ta slike hensyn. Var ingen her på denne tråden som snakket om det,- men det er jo en del snakk om det Er det gener, og arv, eller er det rene tilfeldigheter at den ene "tåler" det ene bedre enn den andre? Jeg er frukt og karbohydratmenneske. Spiser mye kornprodukt og frukt og bær. ENORMT mye i perioder. Men holder vekta. Men ser jo at andre med fordel spiser mer proteiner og fett, og lite kabohydrater,- og at de lykkes. Problemet er bare de som er hellig overbevist at jeg også burde gjøre det slik Anonymous poster hash: cadc0...a76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå