Gå til innhold

Ligger babyen min langt etter eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle babyene fra terminforumet kan:

Krabbe, sitte, reise seg, gå rundt bordet, si hei, si mamma, vinke, klappe, vise hvor store de er, herme osv osv..

Min kan bare rulle fra rygg til mage og åle fremover og bakover.

Dette er snakk om babyen mellom 8 og 9 mnd. Alle påpeker hele tiden hvor treg min er :(

Anonymous poster hash: 5dac9...1b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer er fryktelig forskjellige og normalvariasjonene er veldig store.

At babyen din kun åler seg framover/bakover når den nærmer seg 9 måneder er helt normalt og ikke noe å bekymre seg for i det hele tatt. Normalt betyr at det også finnes andre babyer som ikke klarer mer enn din. Babyen din er nok helt klart blandt de trege av de normale, hvis du skjønner, de fleste har gjerne kommet et stykke lenger på den alderen, men dette er da ikke noen konkurranse..

Min 9 måneder gamle sønn har begynt å gå. Åling framover og bakover er for lengst et forbigått kapittel, han har gått rundt bordet siden han var 7 måneder. Han er helt normal, men i motsatt ende av normalsjiktet enn din sønn.

Ikke tenk på det. Det kommer og om noen år er det ingen som ser særlig forskjell på de som var sen og tidlig med å reise seg, til slutt viskes forksjellen HELT bort. Nyt at babyen din enn så lenge holder seg noen lunde i ro, toddlere som er overalt er TRAVELT :-D

Anonymous poster hash: b2ebb...c2f
Skrevet

Min baby på 8,5 mnd kan i alle fall ikke alt du skriver :) Han kan rulle, åle fram og bakover, si mamma og vov-vov, gjemme ansiktet sitt og si bø, rekke tunge... Ingen har sagt han er treg, helt innenfor normalen sa helsesøster :)

Anonymous poster hash: d6b54...586
Skrevet

Min på 15 mnd kan si "oi". Kunne ikke sitte alene i stol (med støtte) før hun var over 8 mnd. Begynte å krabbe da hun var 10-11 mnd. Gikk ved 13 mnd. Ingenting som tilsier at hun er/har vært sent ute, og det er ikke din heller. Bare spør helsesøster. Helt normalt :)

Anonymous poster hash: cb4dc...827

Skrevet

Slapp av du:-) slike ting kan skje tidlig og det kan starte litt seinere men plutselig kommer det;-) Min gjorde det samme som din til noen dager før hun ble 9 mnd. Nå krabber hun og setter seg opp. Bare la barnet drive på. H*n må bare få styrket musklene litt mer:-) dessuten er det ikke alle barn som krabber. Noen åler til de begynner å gå.

Anonymous poster hash: fa235...86e

Skrevet

Takk for svar :) man kjenner jo litt på det når alle skal kommentere det. Feks i åpen bhg. "Kan hun ikke sitte?" "Krabber hun fortsatt ikke?" Irriterende

Anonymous poster hash: 5dac9...1b1

Skrevet

Hehe av det du ramser opp kunne min klappe og si mamma da han var 9 mnd. Men ikke åle, kun rulle. Var helt normal i følge helsesøster. Er 3 år nå og ligger langt foran jevnaldrende språklig og motorisk.

Selv kunne jeg løpe da jeg var 10 mnd, men er ikke videre flink til det nå, og har heller ikke hatt noen andre fordeler av det. Sånt har fint lite å si. ;)

Anonymous poster hash: 23432...6b6
Skrevet

Nevøen min på åtte mnd kan sitte, ellers ingenting av det du ellers lister opp ;)

Skrevet

Førstegangs mammaer som liker å skryte eller? Er så typisk. Min er flinkere enn din... Baah!

*Ingen barn er like og din henger nok ikke etter mer enn andre i Norges land :) Siste her krabbet ikke føre han var 11 mnd og gikk først når han var 17 mnd.

Mens de andre gikk fra 10 mndrs alder. Sett heller de "mæggene" på plass, enn å bli lei deg. Klem

Skrevet

Ah, er så irriterende med disse "diskre" skryterne..!

Min er 10 mnd, han åler og setter seg på kne. Setter seg IKKE på rumpa, og nekter å rulle. Klapper ikke, forstår virkelig ikke hva det er for noe, men sier mamma. Og mange rare lyder i et eneste sammensurium:). Mange ting han ikke kan enda, men det kommer nok etter hvert for både din og min unge!

Anonymous poster hash: c1d9c...e9a

Skrevet

Helt normalt :) 

Et av mine barn ålte ved 4 mnd, krabbet og reiste seg opp/gikk rundt bord etc ved 6 mnd. Han var generelt mye lenger fremme i utvikling enn de andre barna i barselgruppa.

Men han gikk ikke før han var 15 mnd, mens et par av de "tregeste" barna på barselgruppen gikk først.

Type 9 mnd. Lærte seg å rulle, åle, sitte og reise seg opp - alt i løpet av et par dager :)

Anonymous poster hash: 0b2d4...4a7
Skrevet

Bare slapp av, det kommer! det er da ingen konkurranse. alt er normalt i den alderen der. nyt heller tida med en relativt rolig baby, når han får fart på seg må du følge med hele tida.

jeg husker jeg følte veldig på dette med førstemann, som av div grunner ikke rullet før ved 7 måneder. alle andre babyer var overakt virket det som. men plutselig satte hun igang og utviklet seg superfort. nå, med nr 2, skjenker jeg det ikke en tanke. babyer er like forskjellige som alle andre.

Anonymous poster hash: 7901b...a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...