Gå til innhold

Er poteter et "must" ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så veldig gla i potet, jeg har 1-2 middager totalt i uken hvor jeg har potet til, men ellers så liker jeg best ris eller pasta.

 

Er det noe i poteten som vi burde ha ? alltså av næringsmiddler evt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Poteter er like lite viktig som brødmat.

 

Poteter er typisk norsk og et "must" for nordmenn.

 

 

 

Anonymous poster hash: 8e665...7b0

Skrevet

Det er ikke et must. Jeg spiser potet kanskje 2-3 ganger i året. Spiser man variert så burde man få i seg det man trenger



Anonymous poster hash: 1b762...423
Skrevet

Takk for svar til alle 3. :)

Skrevet

Jeg spiser poteter stort sett kun hos foreldrene mine :P Spiser variert og godt, men potet er verken datteren eller jeg kjempeglad i :)

Skrevet

Jeg spiser aldri kokt potet. Liker det ikke. Verken smaken eller konsistensen, men jeg spiser potetmos, stekte poteter i forskjellige varianter og fløtegratinerte. Ikke så ofte som en gang i uka, men kanskje en gang i mnd. Jeg har ingen mangelsyldommer ;)

Skrevet

Det er ikke et must, men i motsetning til pasta og ris, er poteten full av nyttige næringsstoffer. Synes det er synd at lavkarbohysterikerene har ødelagt potetens "rykte".

 

Anonymous poster hash: acd8b...a3e

Skrevet

Vi har kuttet det ut, syns det er noe hærk å lage.. Lager det toppen noen få ganger i halvåret...

Skrevet

Finst ikkje ei einaste vare i kosthaldet som er essensiell. Men som nemmt over er poteta i ein anna kategori enn pasta og ris, då dei to sistnemnte kun er vomfyll og førstnemnte inneheld stoff kroppen treng. Desse stoffa kan ein sjølvsagt få frå andre kjelder om ein ikkje ønskar å ete potet, så det er inga krise å velge anna mat.

Skrevet

Godt å se at det ikke er bare meg som ikke er så veldig stor fan av potet.

 

Spiser varriert kost så jeg tror vi får i oss godt med vitaminer og mineraler. :)

Skrevet

Poteter inneholder ingenting du ikke kan få i deg fra bedre kilder. Paprika inneholder mye mer C-vitamin dessuten.

 

Fullkornspasta er sunnere enn poteter

 

Anonymous poster hash: 85a22...64f

Skrevet

Poteter er absolutt ikke noe must, men har vært en viktig del av kostholdet i flere hundre år, og har bidratt til, merk deg bidratt til, men ikke vært avgjørende, til at vi har hatt god folkehelse i Norge. Poteter har godt næringsinnhold, og bør være en naturlig del av kostholdet fremdeles. Ris og pasta har ikke like godt næringsinnhold, men balanse er et godt stikkord. En del matretter blir da ikke komplette uten potet, vel? Kjøttkaker og pasta? Ikke i mitt hjem.

 

Anonymous poster hash: 67993...bcd

Skrevet

Finst ikkje ei einaste vare i kosthaldet som er essensiell. Men som nemmt over er poteta i ein anna kategori enn pasta og ris, då dei to sistnemnte kun er vomfyll og førstnemnte inneheld stoff kroppen treng. Desse stoffa kan ein sjølvsagt få frå andre kjelder om ein ikkje ønskar å ete potet, så det er inga krise å velge anna mat.

Tull, fullkornspasta eller villris inneholder like mye bra som poteten, og fiber i tillegg.

 

Potet er vomfyll med meget høyt stivelsesnivå og fører til høy blodsukkerstigning

 

Anonymous poster hash: 85a22...64f

Skrevet

Vi spiser så og si aldri poteter, pasta eller ris. Lider ingen nød ;)

Skrevet

Vi spiser så og si aldri poteter, pasta eller ris. Lider ingen nød ;)

 

 

Hva spiser dere da?

 

 

Anonymous poster hash: 70683...f75

Skrevet

 

Vi spiser så og si aldri poteter, pasta eller ris. Lider ingen nød ;)

 

Hva spiser dere da?

 

 

Anonymous poster hash: 70683...f75

Grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling. Vi har lefser til taco og pizzabunn til pizza ellers er det lite karbohydrater til middag. Spiser noen ganger brød til frokost. Vi bruker grønnsaker som poteter/ris/pasta eller egg hvis det passer.

Skrevet

Poterer er veldig sunt. Inneholder mye viktig.

Men ingenting er vel et must, sådan. Man kan jo få det meste fra andre kilder.

Men poteten er jo fint satt sammen, med jern og C-vitamin :)



Anonymous poster hash: afe46...36b
Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg lager potetmos av potet, har potet i grønnsakssuppe etc.

Jeg har troen på et variert kosthold og der er potet en av ingrediensene. Fanatisk å utelukke poteten 100%.

Spis variert, alt med måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...