Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #1 Skrevet 29. oktober 2014 Hei, jeg er en far som pr dags dato ikke har foreldreansvar, som lurer litt på hva man har krav på av diverse støtte o.l ved akutt overtagelse av hovedomsorgen og full pakke av et lite barn? (mitt barn) Noe informasjon vil jeg jo få underveis og av barnevern, NAV o.l, men syntes det er greit å vite litt på forhånd slik at man vet mer hvordan man kan forbrede seg mest mulig da bestemmelser/gjennomføring kan skje rimelig brått. Dessuten er det ikke bestandig man er like heldig å møte på noen på nav som vet akkurat det man spør om og henviser til en tett jungel av en nettside :s Anonymous poster hash: 56be6...c8b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #2 Skrevet 29. oktober 2014 Hvis barnet er lite bør du vel i alle fall få overta alt av permisjon? Siden det er akutt virker det som mor skal helt ut av bildet? Anonymous poster hash: c294d...4fe
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #3 Skrevet 29. oktober 2014 Er det en baby det er snakk om? Da har du jo i tilfelle krav på foreldrepenger. Er det et barnehagebarn har du krav på dobbel barnetrygd og bidrag fra mor (minstebidrag fra nav om hun ikke har bidragsevne) Støtte til barnepass og overgangsstønad er behovsprøvd og kommer an på inntekten din. Anonymous poster hash: 7f33b...f74
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #4 Skrevet 29. oktober 2014 Overta resterende av permisjonen, eller få ny? Overgangsstønad er? Anonymous poster hash: 56be6...c8b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #5 Skrevet 29. oktober 2014 Er en baby ja, 9 mnd gammel Anonymous poster hash: 56be6...c8b
Gjest lillehi Skrevet 29. oktober 2014 #6 Skrevet 29. oktober 2014 Vil bare ønske deg lykke til😃 håper alt går bra med dere😃
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #7 Skrevet 29. oktober 2014 Ser at overgangsstøtte ikke var noe jeg trengte å bekymre meg over, men hvordan tror du de gjør med permisjon å slik a? Jeg må jo få litt tid til å bli kjent med barnet Lillehi: takk Anonymous poster hash: 56be6...c8b
Todii Skrevet 29. oktober 2014 #8 Skrevet 29. oktober 2014 http://www.aleneforeldreforeningen.no/ Kanskje det står noe her Lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #9 Skrevet 29. oktober 2014 Nå barnet allerede er 9 mnd er det jo ikke mye permisjon igjen, så jeg vil tro barnevernet "frikjøper" deg fra din jobb. Dvs at du får lønn fra barnevernet en periode for å bli kjent med barnet så det kan falle til ro i sitt nye hjem. Dette er helt vanlig for forsterforeldre som får et barn, så jeg vil tro de kan bruke det i slike situasjoner som dette også selv om du ikke blir fosterforelder. Anonymous poster hash: 7f33b...f74
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #10 Skrevet 29. oktober 2014 Det kommer vel litt an på om mor allerede har hatt all permisjonen, det kan hende at det ikke er mer permisjon igjen. Kanskje barnevernet kan kjøpe deg fri fra jobb en periode? Sånn til ting går seg til? Uansett: Masse lykke til! Anonymous poster hash: 9a280...157
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #11 Skrevet 29. oktober 2014 I en overgangsperiode vil jeg også tro du kan få noe støtte av bv for å være hjemme med barnet og sikre god tilknytning. Det kan jo godt være en del måneder med gradvis tilvenning til barnehage etter f.eks seks måneder hjemme (bare et forslag uten at jeg kjenner "saken"). Deretter stiller du på lik linje med alle andre foreldre som får barn, med mindre du har særskilte oppfølgingsbehov for å klare å ha omsorgen for barnet ditt, men det har du ikke sagt noe om. Jeg vil tro at bv da etter en stund avslutter saken til barnet når de ser at det går bra med dere. Da har du som aleneforsørger krav på å få dekket en del av bhg utgiftene, uten at jeg husker lenger hvor mye det er nå. I tillegg har du krav på dobbel barnetrygd, og minstebidrag fra NAV dersom mor ikke er bidragsdyktig. dersom mor er død er jeg mer usikker ift om du (eller barnet da) kan ha krav på barnepensjon. Det vet de på NAV. Er du samboer/gift har du ikke krav på å få dekket noe ift bhgplass, og du får kun en barnetrygd. Har du svært dårlig økonomi regnes det ut (det er altså behovsprøvd) om du har rett til bostøtte eller livsopphold fra NAV. Vet ikke om det var dette du lurte på, men det var det jeg kunne bidra med :-) Lykke til. Anonymous poster hash: 81cb4...add
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #12 Skrevet 29. oktober 2014 Har fått svar på masse føler jeg, det gjør ting enklere. Ble jo mest glad å høre at bv har andledning til å kjøpe meg fri om man ikke får noen andre løsninger fra nav. Praktisk tilknytting til barnet med bv, helsestasjon ol er jeg også glad for, men ville vært svært forundret om det ikke var tilstede. Og hadde da selv skaffet meg god tilknytning til helsestasjonen. Jeg har to barn fra før og vet hvor viktig det er med en bra start på livet i trygge rammer Anonymous poster hash: 56be6...c8b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #13 Skrevet 29. oktober 2014 Må bare presisere at når jeg snakker om tilknytning mener jeg tilknytning mellom deg og barnet ditt. Det er grunnen til at bv er til stede i slike saker, for å støtte far og barn for at dere skal få en god start sammen. Men hør med bv, kan være noe ulik praksis. Går også an å drøfte anonymt med bv i en annen kommune i landet bare for å få litt innspill på hvordan de ville gjort det. #11 Anonymous poster hash: 81cb4...add
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #14 Skrevet 29. oktober 2014 Må bare presisere at når jeg snakker om tilknytning mener jeg tilknytning mellom deg og barnet ditt. Det er grunnen til at bv er til stede i slike saker, for å støtte far og barn for at dere skal få en god start sammen. Men hør med bv, kan være noe ulik praksis. Går også an å drøfte anonymt med bv i en annen kommune i landet bare for å få litt innspill på hvordan de ville gjort det. #11 Anonymous poster hash: 81cb4...add Ja skjønnte du mente det bare jeg som ikke er så veldig flink på setningsoppbygging, så fikk ikke frem at jeg mente at jeg forsto Anonymous poster hash: 56be6...c8b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #15 Skrevet 29. oktober 2014 Må bare presisere at når jeg snakker om tilknytning mener jeg tilknytning mellom deg og barnet ditt. Det er grunnen til at bv er til stede i slike saker, for å støtte far og barn for at dere skal få en god start sammen. Men hør med bv, kan være noe ulik praksis. Går også an å drøfte anonymt med bv i en annen kommune i landet bare for å få litt innspill på hvordan de ville gjort det. #11 Anonymous poster hash: 81cb4...add Ja skjønnte du mente det bare jeg som ikke er så veldig flink på setningsoppbygging, så fikk ikke frem at jeg mente at jeg forsto Anonymous poster hash: 56be6...c8b :-) Anonymous poster hash: 81cb4...add
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #16 Skrevet 29. oktober 2014 Tør jeg spørre om grunnen til dette? Er bv involvert eller er det mor som vil du skal overta? Om det er bv, ville de ikke da informert deg om disse tingene? Anonymous poster hash: 85784...ea8
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #17 Skrevet 29. oktober 2014 Bv vil nok informere de, men med et byråkrati så tar ting bittelitt tid og man får tid til å gruble. Jeg er spent på fremtiden så jeg søker etter informasjon for å være bedre rustet og jeg syntes det er greit å vite litt på forhånd, slik at ting glir lettere. Anonymous poster hash: 56be6...c8b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #18 Skrevet 29. oktober 2014 Du vil ha rett på foreldrepenger i resterende permisjonstid dersom du ellers kvalifiserer for foreldrepenger. Du kan eventuelt kvalifisere for overgangsstønad, mest aktuelt om du har forholdsvis lav eller ingen inntekt. Du vil kunne få dekket en god del av utgifter til barnepass (barnehageplass/hvit dagmamma) etter hvert. Du vil også kunne få en ekstra barnetrygd som aleneforsørger, og bidrag fra mor eller bidragsforskudd fra NAV om mor ikke er bidragsdyktig. Det står en ganske grei oversikt på nav.no Du bør ikke regne med økonomisk støtte fra barneverntjenesten for å overta omsorgen for ditt eget barn. Det tilhører sjeldenhetene. Anonymous poster hash: 7aceb...660
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå