Gå til innhold

Gravid og Svangerskapspenger, noen som er gode på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat oppdaget at jeg er gravid (i går). Jeg er akkurat kommet tilbake til jobb etter 10 måneder med sykemelding på grunn av utbrenthet.

Spørsmålet mitt er om  jeg har krav på svangerskapspenger. 

Jeg har i begge mine tidligere svangerskap hatt svangerskapsforgiftning (HELP i det første) og fått ett prematurt barn. I begge svangerskapene har jeg hatt Svangerskapshypertensjon - økt blodtrykk. Etter det siste svangerskapet har de ikke fått ned blodtrykket skikkelig så jeg har det høyeste inngangstrykket jeg har hatt i noen av svangerskapene. I og med at jeg har hatt svangerskapsforgiftning to ganger er jo dette ett høyrisikosvangerskap.

Jeg kan ikke sykemeldes da jeg bare har 2 måneder igjen av sykepengerettighetene. Hva gjelder tilrettelegging jobber jeg (ironisk nok) i NAV. (Jobber ikke med dette i det hele tatt så har ikke anelse om hva reglene er) Har ikke lyst å spørre noen på jobb heller da jeg vil holde dette hemmelig siden jeg bare er 4 uker på veg. Det er ingen som noensinne har fått tilrettelagt noenting på arbeidsplassen, og arbeidspresset er helt enorm (derav sykemeldingen de siste 10 månedene), de fleste dager kjenner jeg stresset og pulsen raser, og slik er det for de fleste som jobber der. I mine øyne må dette kvalifisere, men er det noen som har hatt en lignende situasjon?

Anonymous poster hash: 66356...3ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du får det. Du kan ikke jobbe pga hypertensjon og tidligere help? Svangerskapspenger er for FRISKE gravide hvor en ikke kan tilrettelegge. Jeg som jobber innen tung psykiatri kan f eks ikke jobbe der, men er helt frisk. Er ganske strengt fikk jeg høre ifra nav.

Anonymous poster hash: cee9e...7b6

Skrevet

Men om du blir sykemeldt nå i graviditeten så sliter du vell litt? Må man ikke jobbe 26 uker før man får krav på sykepengerigjen nå eller?

Anonymous poster hash: 26cab...d2a

Skrevet

Jeg tror ikke du får det. Du kan ikke jobbe pga hypertensjon og tidligere help? Svangerskapspenger er for FRISKE gravide hvor en ikke kan tilrettelegge. Jeg som jobber innen tung psykiatri kan f eks ikke jobbe der, men er helt frisk. Er ganske strengt fikk jeg høre ifra nav.

På grunn av tidligere svangerskap er det en ganske stor risiko for at jeg vil kunne få svangerskapsforgiftning igjen, jeg har også hatt den farligste formen for dette, og holdt på å dø. En av risikofaktorene for å igjen utvikle svangerskapsforgiftning og HELP er jo stress. Jeg har jo ikke svangerskapsforgiftning nå, så dette er jo for å unngå at det skal skje, jeg er jo frisk nå. Så hvordan avviker dette fra det du skriver?

Skrevet

Men om du blir sykemeldt nå i graviditeten så sliter du vell litt? Må man ikke jobbe 26 uker før man får krav på sykepengerigjen nå eller?

Anonymous poster hash: 26cab...d2a

Ja det er jo det som er tingen da, det er derfor jeg forhåpentligvis kan få svangerskapspenger.

Gjest StineTh
Skrevet (endret)

Kan du sende meg en pm så kan jeg fortelle deg litt om svangerskapspenger. Har ikke lyst til å legge ut så mye på forumet pga noen kan kjenne meg igjen ☺

Jeg fikk svangerskapspenger og har en lignende jobb som NAV så det er mulig.

Endret av StineTh
Skrevet

Du har vel ikke rett på verken sykepenger eller evt. svangerskapspenger før du faktisk blir syk. Men spørsmålet ditt ville jeg tatt opp med legen din.

Anonymous poster hash: b9a68...f3a

Skrevet

Jeg tror det samme som henne. Sykemelding er aktuelt for disse tilstandene som du nevner, eller forebygging av disse. Slik tror jeg det er, men du kan ringe til nav å spør, du trenger vel ikke å snakke med lokalkontoret som du jobber ved?

Skrevet

Alle i vår bedrift (Varehandel) går over i svangerskapspenger. Litt forskjellig når, men vi anbefaler alltid det før sykemelding. Best for både firma og person :)

Snakk med legen din, det er legen som godkjenner / skriver kravet. Ikke arb.plass eller NAV.

Anonymous poster hash: 7cb13...eac
Skrevet

På grunn av tidligere svangerskap er det en ganske stor risiko for at jeg vil kunne få svangerskapsforgiftning igjen, jeg har også hatt den farligste formen for dette, og holdt på å dø. En av risikofaktorene for å igjen utvikle svangerskapsforgiftning og HELP er jo stress. Jeg har jo ikke svangerskapsforgiftning nå, så dette er jo for å unngå at det skal skje, jeg er jo frisk nå. Så hvordan avviker dette fra det du skriver?

Jeg tror fortsatt ikke du får det. Men håper jo såklart for din del!:-)

Skrevet

Jeg tror fortsatt ikke du får det. Men håper jo såklart for din del!:-)

Tusen takk for svar uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...