Gå til innhold

Hvorfor deler du opp ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som gjør dette, hvorfor gjør du det? F.eks. at du skriver "dobbelt navn" i stede for "dobbeltnavn", eller "vinter sko" i stede for "vintersko".

Jeg har ofte lurt på det. Er det usikkerhet? Tenker du ikke over det?

Anonymous poster hash: 3da49...88c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke jeg som gjør det, så er vel egentlig ikke meg du spør ;)

MEN, ordboken på telefonen min orddeler hele_ tiden, og jeg holder på å bli sprø. Så jeg har begynt å tenke at de som gjør det skriver fra telefon. 

Anonymous poster hash: 1ee9c...3e2
Skrevet (endret)

Jeg sliter veldig med å/og, men tror kanskje jeg også sliter med deling av ord og norsk grammatikk generelt.

Selv føler jeg at jeg har gått grunnskolen om igjen etter å hatt en sønn med skrive og lesevansker som må ha tett tilsyn med leksene.

Kanskje han har arvet svakheten fra mine dårlige norsk ferdigheter. :)

Tror svært få gjør det fordi dem bevist liker å skrive feil ihvertfall.

Endret av meg-og-mine
Skrevet

Det er flere grunner til at folk gjør det.

De fleste er ignorante og kan ikke reglene godt nok. Mange har et snev av dysleksi.

På engelsk deles de fleste ord, så mange forvirres nok av det.

Mange synes det ser klarer ut å skrive ordene hver for seg. Det er jo også tross alt to ord.

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå grunnene til at det er sånn, og jeg synes det er smålig å rakke ned på de som skriver på den måten.

Anonymous poster hash: e1222...d8c

Skrevet

De fleste er ignorante og kan ikke reglene godt nok. Mange har et snev av dysleksi.

Mange synes det ser klarer ut å skrive ordene hver for seg. Det er jo også tross alt to ord.

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå grunnene til at det er sånn, og jeg synes det er smålig å rakke ned på de som skriver på den måten.

Med mye kan man nok si at man ikke kan reglene godt nok, og mange regler er kompliserte. Men når det gjelder særskrivingsfeil så er jo regelen så enkel! Ikke gjør det! Norske ord skal ikke deles.

Skrevet

Jeg blir regelrett uvel av særskriving. Hva er det som får folk til å skrive tak stativ og koke bok når de mener takstativ og kokebok?

Jeg tror det er engelsk som påvirker oss sterkt. Det er nok også mange som dessverre stoler på håpløst dårlige retteprogrammer. Å skylde på dysleksi holder ikke vann, særskriving er ikke et typisk dysleksi-problem.

Regelen er latterlig enkel: Hvis et ord uttales som ett ord så skal det også skrives som ett ord.

Anonymous poster hash: fc653...eb7

Skrevet

Jeg får også fnatt av orddeling og spurte en venninne om dette. Hun deler nemlig opp ord med vilje. Svaret hennes var at hun var redd mottakeren ikke skjønte det om hun skrev riktig. Forstå det den som kan, men hun skrev altså feil pga lave tanker om mottakers evne til å lese.

Skrevet

Jeg får også fnatt av orddeling og spurte en venninne om dette. Hun deler nemlig opp ord med vilje. Svaret hennes var at hun var redd mottakeren ikke skjønte det om hun skrev riktig. Forstå det den som kan, men hun skrev altså feil pga lave tanker om mottakers evne til å lese.

Oi da... Det er jo mye vanskeligere å lese en tekst med masse særskriving enn en uten...

Anonymous poster hash: fc653...eb7

Skrevet (endret)

Haha, dere har litt luksus problemer når skrivefeil er det som får hverdagen til å blir sur og lei :D

Endret av meg-og-mine
Skrevet

Med mye kan man nok si at man ikke kan reglene godt nok, og mange regler er kompliserte. Men når det gjelder særskrivingsfeil så er jo regelen så enkel! Ikke gjør det! Norske ord skal ikke deles.

Og mange gjør som meg; skriver ihvertfall, forøvrig etc selv om det egentlig heter i hvert fall og for øvrig. Så det.

Anonymous poster hash: b9342...14b

Skrevet

Takk for skikkelige svar. Jeg må innrømme at skrivefeilen irriterer meg litt, men ikke sånn at det ødelegger livet mitt heller ;) Dette er noe jeg har lurt på, og da er det fint å få noen skikkelige svar.

HI

Anonymous poster hash: 3da49...88c
Skrevet

Haha, dere har litt luksus problemer når skrivefeil er det som får hverdagen til å blir sur og lei :D

Vi har luksusproblemer 

Anonymous poster hash: 9f59d...f1e

Skrevet

Fordi jeg suger tydeligvis i å skrive rett :P 

Anonymous poster hash: 3d32a...337
Skrevet

Stusset litt over tråden om den uføre reformen.

Sær skriving får tekst forfatter til å virke under middels oppe gående.

Men smarttelefoner kombinert med hastverk må vel ta mye av skylda.

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Stusset litt over tråden om den uføre reformen.

Sær skriving får tekst forfatter til å virke under middels oppe gående.

Men smarttelefoner kombinert med hastverk må vel ta mye av skylda.

TEKST FOR FATTER, må du skjønne ;)

Skrevet

Æsj, prøvde å få det skikkelig gjennom ført, og greier..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...