Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #1 Skrevet 29. oktober 2014 http://fitnessbloggen.no/respekt-sunn-livsstil/ Hva tror dere er grunnen til at sunne personer ofte ikke blir respektert? Hvorfor er det slik at hvis en person spiser skikkelig usunt, er det ingen som sier noe, mens ofte er det slik at hvis en person f.eks. har en lidenskap for kosthold og trening, blir kalt fanatiker og blir fortalt at "det er lov å kose seg, og det er ikke sunt slik du holder på". For meg er dette helt bak mål! Jeg mener det skal gå begge veier, man skal respektere andre mennesker for hvordan de ønsker å leve, så fremt de ikke gjør noe ulovlig. Selv er jeg sluttet med søtsaker og føler fortsatt at jeg koser meg mye og føler overhodet ikke at jeg mangler "kos" i livet. Likevel forventer jeg ikke at alle andre skal leve like sunt som meg, da det for folk flest er "umulig". Jeg tror det ofte bunner i misunnelse når folk skal kritisere de som lever sunt. De må finne noe negativt ved å leve sunt for å føle seg bedre selv. Anonymous poster hash: 6d3f8...8ad
Giss Skrevet 29. oktober 2014 #2 Skrevet 29. oktober 2014 Mye handler om at mange som legger om til strengt kosthold og mye trening har det med å missionere litt. De snakker ofte mye om det og er seg ofte veldig bevisst at de spiser sunnere og bedre enn alle andre. Det kan være hamrende irriterende for folk med vanlig vekslende kvalitet på kostholdet å måtte høre på den slags samtaler hver dag i matpausen. For min del har det intet med misundelse å gjøre. Det handler om at jeg hater enhver form for missionering (uansett om det er religion, kosthold, barneoppdragelse eller andre emner det er snakk om) samt at denne "jeg vet at jeg er bedre"-holdning kan være ganske uspiselig. Folk som gir deg dårlig samvittighet selv om du lever helt almindelig midt på treet kostmessig er ikke morsomme å være sammen med. Folk som konsekvent spiser usundt har andre problemer. De blir ofte sett på som late og med lite selvdisiplin osv så jeg tror ikke de blir respektert noe mer enn helsefanatene. Det viser seg vel bare på en annen måte.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #3 Skrevet 29. oktober 2014 Hva med de som ikke snakker mye om det, men som kun svarer på spørsmål som dukker opp? Anonymous poster hash: 6d3f8...8ad
Giss Skrevet 29. oktober 2014 #4 Skrevet 29. oktober 2014 Hva med de som ikke snakker mye om det, men som kun svarer på spørsmål som dukker opp? Anonymous poster hash: 6d3f8...8ad Hvis de ikke snakker om det blir de vel heller ikke mødt med respektløshet. - for øvrig har jeg aldri merkt at folk blir mødt som beskrevet øverst i spesiell grad. Alle får jo høre litt i sosiale sammenhenger om ting de gjør annerledes enn naboen men i hvert fall her jeg bor blir den slags livsstilsomlegginger gjerne applaudert.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #5 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg har en livsstil som går ut på paleo/lavkarbo og jeg har nå vært 50 dager uten søtsaker. Jeg forventer ikke at alle skal leve slik som meg og min samboer, men forventer samtidig respekt hvis noen spør og jeg forteller hvordan vi lever. Saken er den at jeg aldri har følt meg bedre og stortrives med min nye livsstil. Grunnen til at jeg velger å avstå helt fra søtsaker, er at jeg er "avsukret"/avvent og hvis jeg f.eks. hadde tatt meg en sjokolade, hadde jeg blitt slapp og hadde fått abstinenser dagen derpå. Det eneste som skjer når jeg spiser søtsaker, er at jeg får lyst på mer, og når jeg klarer å holde meg unna, er alt bare fryd og gammen. Noen vil sikkert si "du må jo kunne kose deg litt", MEN jeg koser meg med god mat og sunn bakst Om andre velger å spise sjokoalde hver dag, får du bare gjøre det, det er ikke min sak. Man velger selv hvordan man vil leve. Anonymous poster hash: 6d3f8...8ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå