Gå til innhold

EUs 12 råd for kreftforebygging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er de 12 rådene:

1. Ikke røyk eller bruk tobakk.

2. Ha et røykfritt hjem og arbeidsplass.

3. Sørg for å ha en vekt i tråd med det som er gunstig helsemessig

4. Vær fysisk aktiv hver dag, begrens stillesitting.

5. Spis sunt – det vil si mye fullkorn, linser og bønner, frukt og grønt, begrens mat med mye sukker og fetter og sukkerholdige drikker, unngå bearbeidet kjøtt, og begrens inntak av rødt kjøtt og mat med mye salt.

6. Ikke drikk for mye alkohol. Det er bedre ikke å drikke alkohol med tanke på kreftforebygging

7. Unngå for mye sol, særlig for barn. Bruk solbeskyttelse, og ikke ta solarium.

8. På jobb, beskytt deg mot kreftfremkallende stoffer, følg sikkerhetsreglene.

9- Sjekk om hjemmet ditt er utsatt for radon, og igangsett eventuelt tiltak.

10. Kvinner bør amme hvis mulig, og begrense bruken av hormoner ved overgangsalderen.

11. Sørg for at barn følger vaksinasjonsprogram for hepatitt B og HPV.

12. Delta i organiserte screeningprogram for tarmkreft, brystkreft og livmorhalskreft.

Kjenner jeg blir kjempeirritert når jeg leser punkt nr. 11. Norge er et av få land i verden som ikke tilbyr hepatitt B vaksine og kun jentene blir tilbudt hpv vaksine selv om all forskning viser at også gutter har utbytte av den. Noen land har allerede inkludert guttene. Jeg har en gutt som nå går i 7. Klasse, og han får ikke tilbudet om HPV.

Anonymous poster hash: 62179...96d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bruk av hormoner i overgangsalder føre til kreft?

Anonymous poster hash: adec9...599

Skrevet

Kanskje fordi gutter ikke får kreft av det? Kan jo hindre spredning forsåvidt... Vanskelig å si

Anonymous poster hash: 8eef1...513

Skrevet

Dette er de 12 rådene:

1. Ikke røyk eller bruk tobakk.

2. Ha et røykfritt hjem og arbeidsplass.

3. Sørg for å ha en vekt i tråd med det som er gunstig helsemessig

4. Vær fysisk aktiv hver dag, begrens stillesitting.

5. Spis sunt – det vil si mye fullkorn, linser og bønner, frukt og grønt, begrens mat med mye sukker og fetter og sukkerholdige drikker, unngå bearbeidet kjøtt, og begrens inntak av rødt kjøtt og mat med mye salt.

6. Ikke drikk for mye alkohol. Det er bedre ikke å drikke alkohol med tanke på kreftforebygging

7. Unngå for mye sol, særlig for barn. Bruk solbeskyttelse, og ikke ta solarium.

8. På jobb, beskytt deg mot kreftfremkallende stoffer, følg sikkerhetsreglene.

9- Sjekk om hjemmet ditt er utsatt for radon, og igangsett eventuelt tiltak.

10. Kvinner bør amme hvis mulig, og begrense bruken av hormoner ved overgangsalderen.

11. Sørg for at barn følger vaksinasjonsprogram for hepatitt B og HPV.

12. Delta i organiserte screeningprogram for tarmkreft, brystkreft og livmorhalskreft.

Kjenner jeg blir kjempeirritert når jeg leser punkt nr. 11. Norge er et av få land i verden som ikke tilbyr hepatitt B vaksine og kun jentene blir tilbudt hpv vaksine selv om all forskning viser at også gutter har utbytte av den. Noen land har allerede inkludert guttene. Jeg har en gutt som nå går i 7. Klasse, og han får ikke tilbudet om HPV.

Jeg spiser selvfølgelig ikke mat som inneholder fetteren min! Det er ikke lov en gang :D

Klarte ikke å dy meg :P

Skrevet

Men dette her er vel gammelt nytt? Alle vet jo at å være sunn og aktiv forebygger omtrent alle sykdommer, også kreft. 

Anonymous poster hash: 49029...700
Skrevet

Kanskje fordi gutter ikke får kreft av det? Kan jo hindre spredning forsåvidt... Vanskelig å si

Anonymous poster hash: 8eef1...513

Jo, gutter kan få kreft av det.

HPV-vaksine til gutter

Gutter kan også få HPV-relatert kreft og er i tillegg en smittekilde for jenter. Flere forskere anbefaler nå at også gutter får HPV-vaksinen.

Kreft i svelget har økt mye de siste 20 årene til tross for at færre røyker, videre har endetarmskreft økt mye de siste 30 årene. Dette ses i sammenheng med økende forekomst av HPV og endret seksuell praksis. Menn som har sex med menn kan ha økt risiko for å utvikle analkreft.

Kunnskapssenteret er nå i gang med å gjøre en kost-nytte-vurdering av HPV-vaksinering av unge gutter.

https://kreftforeningen.no/forebygging/andre-mulige-risikofaktorer/hpv-og-kreft/

Dvs. det er kun penger det er snakk om...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...