Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #1 Skrevet 29. oktober 2014 Spl ved der jeg jobber målte de crp og hb da jeg var forkjølet sist. Er Ergoterapeut selv så er ikke helt inne på dette med blodverdier. Så da at hb var 10,6. Siste jeg sjekket for 9 mnd siden var den 13,5. Skal så klart få sjekket dette hos legen. Men tenkte om jeg bør starte med jerntabletter? Er trett/ uopplagt, har tørr hud, sprekker i munnvikerne og tørre øyne. Så alle "symptomer" er der jo. Anonymous poster hash: 73e29...ef6
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. oktober 2014 #2 Skrevet 29. oktober 2014 Det er hvertfall ikke noe i veien med å starte på det nå, også heller måle igjen om et par mnd hos legen! Det var litt lavt
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #3 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg fikk beskjed av jordmor om at jeg ikke trenger jerntilskudd så lenge hb er over 10. Jeg har såvidt over 10. Anonymous poster hash: 1e7d6...922
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #4 Skrevet 29. oktober 2014 Om du er gravid, er det jo normalt at hb går ned. Jeg har hatt lavere enn det, uten å ta jerntabletter. Om det plutselig har gått ned uten grunn, er det kanskje greit å sjekke....Har inntrykk av at det er litt forskellig praksis ute og går rundt dette. Anonymous poster hash: 6a642...355
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #5 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg hadde hb på 9 komma ett eller annet (nesten 10), og legen sa dette var i grenseland passelig/lite, men ikke lite nok til at han anbefalte jerntabletter. Anonymous poster hash: 5d50a...a90
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #6 Skrevet 29. oktober 2014 Ja. Det er altfor lavt Anonymous poster hash: e297f...8ae
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #7 Skrevet 29. oktober 2014 Ville definitivt tatt jerntilskudd med den verdien. Har du sjekket B12? Og D vitamin? Gir mye av de samme symptomene. Anonymous poster hash: 05435...beb
Sienna85 Skrevet 29. oktober 2014 #8 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg fikk beskjed av jordmor om at jeg ikke trenger jerntilskudd så lenge hb er over 10. Jeg har såvidt over 10. Anonymous poster hash: 1e7d6...922 dette burde du ikke ta for god fisk. Jeg har nettopp målt HB til 11,1 og ferritin nivået var kun på 7! Jeg har slitt med hodepine, svimmelhet, hjertebank (gravid i uke 33) Det lave jern nivået er sannsynligvis grunnen til dette. Normal området for jern ligger mellom 18-240
Tjofsen Skrevet 30. oktober 2014 #9 Skrevet 30. oktober 2014 Hva var ferritin på? Ferritin er et akutt fase protein som vil stige ved aktive prosesser. Det vil si at hvis CRP er forhøyet, vil ferritin øke. Med andre ord, du kan ikke stole på resultatet. Høres ut som om du har behov for å ta jern, men ta en ny prøve når du er frisk igjen.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #10 Skrevet 30. oktober 2014 Mener jernlagrene var på 75 sist jeg sjekket for 1 år siden. Var da gravid med sistemann. Han er nå 13 mnd så skjønner jo at dette nivået kan ha sunket:/ Skal bestille legetime for en helsesjekk så jeg får litt mer energi igjen. Fått kommentarer på jobb at jeg ser trett ut...ikke så morsomt! Anonymous poster hash: 73e29...ef6
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2014 #11 Skrevet 30. oktober 2014 Man må måle ferritinnivået for å vite om man skal ta jerntilskudd eller ikke. Anonymous poster hash: 0c0f7...640
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå