Gå til innhold

Noen språklærere i VGS her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som hadde sin første presentasjon i ny klasse på VG2 i dag.

Har jobbet med den i et par uker, og de skulle snakke i ca 10 minutter, fakta om et bestemt tema,

Det viser seg nå at lærern ikke aksepterer at de ikke kan snakke så lenge uten å se på manus overhodet - de må altså kunne alt utenat  og snakke snakke i 5- 10 minutter - titter de én gang ned i manus blir de nærmest kastet ut.

Reagerer litt på at de krever såpass mye av selve presentasjonen. Dette går jo mye me rpå presentasjonsteknikk enn på språket.

Hadde de enn bare vær tå kunne snakke en stund om et tema de hadde hatt mye om i det aktuell språkfaget, men her er dte altså en ganske komplisert saksfremstilling, men mye fakta, historie osv.

Er dette vanlig?

Det er altså snakk om er annet språk enn engelsk  (spansk/tysk/fransk)

Anonymous poster hash: 8839a...07c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes jo rimelig strengt ut. Datteren min går 2. året på studie og der får de ha med notater/stikkord. De blir jo trekt om de ser ned mye, men det skal mye til for å hugse alt også. Ofte kan de jo alt, men blir kanskje stresset av å stå foran en hel klasse og snakke.

Anonymous poster hash: 4f185...ac2
Skrevet

Jeg er ikke fremmedspråklærer selv, men har kollegaer som er dette. I mine fag, norsk og historie, får de ganske mye trekk på karakteren dersom de er for avhengig av manus. Vi oppmuntrer dem til å lage en digital framvisning sammen med presentasjonen, f.eks. en PP, som de kan ha som støtte. I denne kan de skrive inn stikkord, årstall og andre ting som er vanskelig å huske.

Litt av grunnen til at en fremmedspråklærer antagelig er så streng, er at mange får en mye mer statisk og dårlig uttale av å være avhengig av manus. I hvert fall er det dette jeg har hørt mine kollegaer nevne. En del av kompetansemålene går også på det å kunne presentere noe, så det er helt greit av læreren å ha fokus på presentasjonsteknikk. Likevel skal det selvsagt være åpent for at elevene har noe manus å støtte seg på, selv om vi foretrekker at de klarer seg mest mulig uten.

Nivået på VG2 studiespesialiserende er generelt ganske høyt, spesielt dersom det er snakk om avgangsfag.

Anonymous poster hash: 61455...35f
Skrevet

Hm. Nå snakket jeg med en som har abreidet som språklærer i vgs i nesten 40 år og nylig gått av med pensjon. En erfaren og høyt respekter lektor - hun styntes dette hørtes alt for strengt ut. Hun mener dette indikerer at man forventer at elevene skal kunne snakke flytende fransk i begynnelsen av andre klasse på videgående (én av de andre elevene - som klarte seg helt uten manus fikk nemlig trekk fordi det virket "for innøvd"), og det er alt for mye forlangt på det stadiet. Ikke vanlig, altså!

hi

Anonymous poster hash: 8839a...07c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...