Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #1 Skrevet 29. oktober 2014 Hva har de fått av hjelpemiddel? Og når begynte de å få det? Har en gutt som er under utredning for dysleksi. Han sliter i tillegg med konsentrasjonen. Føler skolen ikke skolen tar det på alvor. Han må jo lære å lese uansett er det som går igjen. Og selvsagt må han det, og vi øver mye! Likevel sliter han jo. Sier han er dårlig, og går på selvtilliten hans. Når han øver på diktat, og kommer hjem med en bok med masse røde streker og feil, så ser jeg han er lei seg.. Anonymous poster hash: d0ae3...a9c
Optatium Skrevet 29. oktober 2014 #2 Skrevet 29. oktober 2014 Hjelpemidlene følger ofte diagnosen dessverre. Han kan få retteprogrammer til pc, lydbøker, lettlestbøker og rett på høytlesning ved tentamen og eksamen. Utover det er det ikke så mange hjelpemidler å få, og det er superviktig å øve! En dyslektiker må jobbe dobbelt så hardt som de andre, sånn er det dessverre.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #3 Skrevet 29. oktober 2014 Hjelpemidlene følger ofte diagnosen dessverre. Han kan få retteprogrammer til pc, lydbøker, lettlestbøker og rett på høytlesning ved tentamen og eksamen. Utover det er det ikke så mange hjelpemidler å få, og det er superviktig å øve! En dyslektiker må jobbe dobbelt så hardt som de andre, sånn er det dessverre. Hva med PC? Får de det? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #4 Skrevet 29. oktober 2014 Vår gutt på 13 år har: Egen PC på skolen Lingdys (eller noe i den duren, et program som retter flere type skrivefeil + leser opp markert tekst for ham slik at han hører om han f.eks. bruker enkel/dobbeltkonsonant rett) Rett på ekstra tid Rett på opplest tekst ved prøver Rett til muntlig prøve i de muntlige fagene (naturfag, samfunnsfag, RLE) Redusert og tilpasset leksemengde Lettlestbøker der det går an Lydbøker der det finnes Anonymous poster hash: fc61b...f46
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #5 Skrevet 29. oktober 2014 Vår gutt på 13 år har: Egen PC på skolen Lingdys (eller noe i den duren, et program som retter flere type skrivefeil + leser opp markert tekst for ham slik at han hører om han f.eks. bruker enkel/dobbeltkonsonant rett) Rett på ekstra tid Rett på opplest tekst ved prøver Rett til muntlig prøve i de muntlige fagene (naturfag, samfunnsfag, RLE) Redusert og tilpasset leksemengde Lettlestbøker der det går an Lydbøker der det finnes Anonymous poster hash: fc61b...f46 Takk for svar! Er han begynt på ungdomsskolen? Datteren til en venninne har dysleksi, og hun går på ungdomsskolen. På skriftlige prøver sliter hun veldig, men får ikke tatt de muntlig. Hun er derfor umotivert, og føler hun er totalt mislykket. Er livredd for at sønnen min skal slite med det samme... Og når fikk han PC? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #6 Skrevet 29. oktober 2014 Vår gutt på 13 år har: Egen PC på skolen Lingdys (eller noe i den duren, et program som retter flere type skrivefeil + leser opp markert tekst for ham slik at han hører om han f.eks. bruker enkel/dobbeltkonsonant rett) Rett på ekstra tid Rett på opplest tekst ved prøver Rett til muntlig prøve i de muntlige fagene (naturfag, samfunnsfag, RLE) Redusert og tilpasset leksemengde Lettlestbøker der det går an Lydbøker der det finnes Anonymous poster hash: fc61b...f46 Takk for svar! Er han begynt på ungdomsskolen? Datteren til en venninne har dysleksi, og hun går på ungdomsskolen. På skriftlige prøver sliter hun veldig, men får ikke tatt de muntlig. Hun er derfor umotivert, og føler hun er totalt mislykket. Er livredd for at sønnen min skal slite med det samme... Og når fikk han PC? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c Ja, han går i 8. klasse. Han fikk egen PC på skolen i 6. klasse, men vi måtte kjøpe selv hjemme. Nå har de visst endret reglene igjen slik at man kan få 3500 kr (tror jeg at det er) fra hjelpemiddelsentralen til å kjøpe bærbar PC til barnet. For at barnet skal få disse rettighetene som min sønn har, å det stå i anbefalingen fra PPT i første omgang, og så i IOP'en til barnet. Jeg er lærer selv og har derfor hatt tett dialog med PPT om at vi ønsker alt dette til vår sønn slik at hun har skrevet det i sin sakkyndige uttale. Anonymous poster hash: fc61b...f46
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #7 Skrevet 29. oktober 2014 Vår gutt på 13 år har: Egen PC på skolen Lingdys (eller noe i den duren, et program som retter flere type skrivefeil + leser opp markert tekst for ham slik at han hører om han f.eks. bruker enkel/dobbeltkonsonant rett) Rett på ekstra tid Rett på opplest tekst ved prøver Rett til muntlig prøve i de muntlige fagene (naturfag, samfunnsfag, RLE) Redusert og tilpasset leksemengde Lettlestbøker der det går an Lydbøker der det finnes Anonymous poster hash: fc61b...f46 Takk for svar! Er han begynt på ungdomsskolen? Datteren til en venninne har dysleksi, og hun går på ungdomsskolen. På skriftlige prøver sliter hun veldig, men får ikke tatt de muntlig. Hun er derfor umotivert, og føler hun er totalt mislykket. Er livredd for at sønnen min skal slite med det samme... Og når fikk han PC? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c Ja, han går i 8. klasse. Han fikk egen PC på skolen i 6. klasse, men vi måtte kjøpe selv hjemme. Nå har de visst endret reglene igjen slik at man kan få 3500 kr (tror jeg at det er) fra hjelpemiddelsentralen til å kjøpe bærbar PC til barnet. For at barnet skal få disse rettighetene som min sønn har, å det stå i anbefalingen fra PPT i første omgang, og så i IOP'en til barnet. Jeg er lærer selv og har derfor hatt tett dialog med PPT om at vi ønsker alt dette til vår sønn slik at hun har skrevet det i sin sakkyndige uttale. Anonymous poster hash: fc61b...f46 Vi er også i dialog med PPT. Skal ha nytt møte snart. Når fikk gutten din beskjed om at han hadde dysleksi? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #8 Skrevet 29. oktober 2014 Vår gutt på 13 år har: Egen PC på skolen Lingdys (eller noe i den duren, et program som retter flere type skrivefeil + leser opp markert tekst for ham slik at han hører om han f.eks. bruker enkel/dobbeltkonsonant rett) Rett på ekstra tid Rett på opplest tekst ved prøver Rett til muntlig prøve i de muntlige fagene (naturfag, samfunnsfag, RLE) Redusert og tilpasset leksemengde Lettlestbøker der det går an Lydbøker der det finnes Anonymous poster hash: fc61b...f46 Takk for svar! Er han begynt på ungdomsskolen? Datteren til en venninne har dysleksi, og hun går på ungdomsskolen. På skriftlige prøver sliter hun veldig, men får ikke tatt de muntlig. Hun er derfor umotivert, og føler hun er totalt mislykket. Er livredd for at sønnen min skal slite med det samme... Og når fikk han PC? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c Ja, han går i 8. klasse. Han fikk egen PC på skolen i 6. klasse, men vi måtte kjøpe selv hjemme. Nå har de visst endret reglene igjen slik at man kan få 3500 kr (tror jeg at det er) fra hjelpemiddelsentralen til å kjøpe bærbar PC til barnet. For at barnet skal få disse rettighetene som min sønn har, å det stå i anbefalingen fra PPT i første omgang, og så i IOP'en til barnet. Jeg er lærer selv og har derfor hatt tett dialog med PPT om at vi ønsker alt dette til vår sønn slik at hun har skrevet det i sin sakkyndige uttale. Anonymous poster hash: fc61b...f46 Vi er også i dialog med PPT. Skal ha nytt møte snart. Når fikk gutten din beskjed om at han hadde dysleksi? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c Mot slutten av 5. klasse, men vi skjønte tegningen allerede i 3. klasse. Det var bare en veldig treg saksgang. Vår gutt sliter med litt mer enn bare dysleksi da. Anonymous poster hash: fc61b...f46
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #9 Skrevet 29. oktober 2014 Vår gutt på 13 år har: Egen PC på skolen Lingdys (eller noe i den duren, et program som retter flere type skrivefeil + leser opp markert tekst for ham slik at han hører om han f.eks. bruker enkel/dobbeltkonsonant rett) Rett på ekstra tid Rett på opplest tekst ved prøver Rett til muntlig prøve i de muntlige fagene (naturfag, samfunnsfag, RLE) Redusert og tilpasset leksemengde Lettlestbøker der det går an Lydbøker der det finnes Anonymous poster hash: fc61b...f46 Takk for svar! Er han begynt på ungdomsskolen? Datteren til en venninne har dysleksi, og hun går på ungdomsskolen. På skriftlige prøver sliter hun veldig, men får ikke tatt de muntlig. Hun er derfor umotivert, og føler hun er totalt mislykket. Er livredd for at sønnen min skal slite med det samme... Og når fikk han PC? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c Ja, han går i 8. klasse. Han fikk egen PC på skolen i 6. klasse, men vi måtte kjøpe selv hjemme. Nå har de visst endret reglene igjen slik at man kan få 3500 kr (tror jeg at det er) fra hjelpemiddelsentralen til å kjøpe bærbar PC til barnet. For at barnet skal få disse rettighetene som min sønn har, å det stå i anbefalingen fra PPT i første omgang, og så i IOP'en til barnet. Jeg er lærer selv og har derfor hatt tett dialog med PPT om at vi ønsker alt dette til vår sønn slik at hun har skrevet det i sin sakkyndige uttale. Anonymous poster hash: fc61b...f46 Vi er også i dialog med PPT. Skal ha nytt møte snart. Når fikk gutten din beskjed om at han hadde dysleksi? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c Mot slutten av 5. klasse, men vi skjønte tegningen allerede i 3. klasse. Det var bare en veldig treg saksgang. Vår gutt sliter med litt mer enn bare dysleksi da. Anonymous poster hash: fc61b...f46 Ok. Vi har vert i dialog med PPT siden barnehagen. Han sliter med konsentrasjonen. Skjønte tidlig i 1. klasse at lesing var vanskelig for han. Er i 3. nå. Skolen skjønner ikke helt at vi vil ha svart på hvitt at han har dysleksi. Men, for oss er det viktig. Anonymous poster hash: d0ae3...a9c
tvkrus Skrevet 29. oktober 2014 #10 Skrevet 29. oktober 2014 Mi fikk pc på skolen og et program på pcen hjem som heter cd-ord og alle skolebøkene på lydbok som hu har hjem og kan da lytt og se/lese teksten samtidlige. Og er i egen gruppe i engelsk. Hu fikk det da hu fikk bekreftet dysleksi. Krev oppreting av ansvarsgruppe. Og ta opp hva du ønsker av hjelp. Følg med hva som skjer. Og ikke vær redd for å kreve. vis du ikke klarer det ta med deg noen som klarer det.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #11 Skrevet 29. oktober 2014 Mi fikk pc på skolen og et program på pcen hjem som heter cd-ord og alle skolebøkene på lydbok som hu har hjem og kan da lytt og se/lese teksten samtidlige. Og er i egen gruppe i engelsk. Hu fikk det da hu fikk bekreftet dysleksi. Krev oppreting av ansvarsgruppe. Og ta opp hva du ønsker av hjelp. Følg med hva som skjer. Og ikke vær redd for å kreve. vis du ikke klarer det ta med deg noen som klarer det. Gammel var hun da hun fikk diagnosen? Anonymous poster hash: d0ae3...a9c
tvkrus Skrevet 29. oktober 2014 #12 Skrevet 29. oktober 2014 10 år etter å ha vært undrer utdreding siden hu var 4år ,har tileggs problemer og er prematur.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #13 Skrevet 29. oktober 2014 Når du får diagnosen har du har krav på tilskudd til PC, lydbok, PC-programmer som PPT-anbefaler (f.eks. lingdys) og tilrettelagt undervisning. Du har ikke krav på spes.ped eller assistent, men kan få det tildelt dersom skolen har tilstrekklig ressurser. Til skudd til PC må du søke selv og legge ved rapport fra PPT. Slolen hjelper til med å søke de andre hjelpemidlene. Dere må samarbeide med skolen om tilrettelagt undervisning. Vi har valgt å kjøpe to PC'er til vår sønn slik at han har en hjemme og en på skolen. Skolen har ikke midler til å stille med egen bærbar PC til han, og jeg vil ikke at han skal måtte dra sin egen bærbare fram og tilbake hver dag. Skolen har skaffen lydbøker i alle fag og søkt om hjelpemidler som retteprogrammer til PC fra hjelpemiddelsentralen. Vi har sammen med skolen kommet fram til hva slags tilrettelagt undervisning som passer vår sønn, f.eks hvilken leksemengde han skal ha. Han har som sagt ikke rett på spes.ped, men har fått delta på lesekurs, og blir tatt ut i enkelte timer når klassen har ekstra assistentimer. Vi bruker MASSE tid sammen med han for å gjennomgå lekser, høre han i lesing, lære gloser og ukas ord osv. dette krever enormt av både han og oss. Man kommer ikke unna at dysleksi-barn må jobbe minst dobbelt så hardt som enkelte andre for å komme gjennom pensum! Når skolen sier at din sønn uansett må lære å lese, så ar de jo faktisk rett. selv om han har dysleksi så kommer han ikke unna lesingen. Han kan få tilrettelagt med lettere bøker, lydbøker i pensumfag osv, men han må uansett øve leseferdighetene hver eneste dag! Anonymous poster hash: 6004f...fae
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2014 #14 Skrevet 29. oktober 2014 Takk for svar! Ja, selvsagt må han lære å lese, men vil likevel ha de svart på hvitt at han faktisk har dysleksi. Og vi vil at han skal få den hjelpen han har krav på. Vi skjønner at han må jobbe hardt, og at det nok blir endel utfordringer framover. Målet vårt er at han skal henge med, og skjønne at han er smart selv om han sliter med å uttrykke det. Med en skral kommune økonomi merker vi jo at skolen kutter hardt nå. Og vi vil ikke det skal gå utover sønnen vår. Anonymous poster hash: d0ae3...a9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå