Gå til innhold

Dansker....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor sier de "fandenmeg" eller noe i den duren, i annenhvert ord i en setning? Kan vi oversette det til "faen meg" på norsk, eller blir det for mye? Det høres jo så vulgært ut!

 

Anonymous poster hash: dce3e...60e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hold da opp! Hold da kæft, hold da kæften. 

Skrevet

Nei, hold da opp! Hold da kæft, hold da kæften.

 

Hahaha! Nettopp!!

 

Hva ER greia??! HI

 

Anonymous poster hash: dce3e...60e

Skrevet

Tror det er en etterdønning etter 68'eropprøret. Oppgjør med autoriteter, tradisjoner, regler for almindelig oppførsel osv. En måte å vise folkelighet på. Og så er det bare blitt hengende.

Vil så si at det er et ganske skarpt skille i DK i dag mellom de som snakker slik og de som ikke snakker slik. De fleste jeg kjenner der snakker ikke slik i det hele tatt, men det er blitt en slik stereotyp i Norge at alle danskere snakker slik - omtrent på samme måte som at danskerne ikke hører forskjell på norsk og svensk.

Skrevet

Hvorfor sier de "fandenmeg" eller noe i den duren, i annenhvert ord i en setning? Kan vi oversette det til "faen meg" på norsk, eller blir det for mye? Det høres jo så vulgært ut!

 

Anonymous poster hash: dce3e...60e

Nå vet jeg ikke hva du baserer din uttalelse, om at dansker sier slik ofte i setningene, på, men kan fortelle deg at etter 26 år i Danmark så er det ikke ofte jeg har hørt noen si slikt. Ingen i min familie eller mine venner snakker slik. Kan oversettes med "for faen". Er litt sådann "bondespråk".

Skrevet

 

Nei, hold da opp! Hold da kæft, hold da kæften.

 

Hahaha! Nettopp!!

 

Hva ER greia??! HI

 

Anonymous poster hash: dce3e...60e

 

Dansker sier da ikke slikt mer enn nordmenn gjør?!

 

Anonymous poster hash: 00aa4...0b4

Skrevet

Jeg syns det er gøy at de starter alle svar med : Jamæn................... :D

Skrevet

 

Hvorfor sier de "fandenmeg" eller noe i den duren, i annenhvert ord i en setning? Kan vi oversette det til "faen meg" på norsk, eller blir det for mye? Det høres jo så vulgært ut!Anonymous poster hash: dce3e...60e

 

Nå vet jeg ikke hva du baserer din uttalelse, om at dansker sier slik ofte i setningene, på, men kan fortelle deg at etter 26 år i Danmark så er det ikke ofte jeg har hørt noen si slikt. Ingen i min familie eller mine venner snakker slik. Kan oversettes med "for faen". Er litt sådann "bondespråk".

Jeg gikk på skole med 5-6 dansker. De snakket sånn alle sammen. Grunnen til at jeg kom på det, var at tv'n sto på, og der var det en dansk mann som sa "fandenme" heeeeele tiden. Mulig at ikke alle dansker snakker slik, men de jeg har hatt kontakt med, har gjort det. HI

 

Anonymous poster hash: dce3e...60e

Skrevet

Jeg syns det er gøy at de starter alle svar med : Jamæn................... :D

Det er sant, det gjør de! HI

 

Anonymous poster hash: dce3e...60e

Skrevet

Hold da opp eller hold da kjæft mann betyr slutt og tull eller tuller du med meg?

 

Jeg har bodd i Danmark lenge og hatt dansk kjæreste. Det er ikke et negativt uttrykk.

 

Anonymous poster hash: 10bf1...622

Skrevet

Jeg er dansk og kjenner ingen som snakker sånn, men det er sikkert forskjellig i forskjellige miljøer, akkurat som i Norge.

 

 

 

Anonymous poster hash: 06b33...511

Skrevet

Samboeren min er dansk, jeg spurte ham. Men han mener selv at det er feil at de sier det hele tiden. 😁😁

Skrevet

Jaja, "hele tiden" er jo et relativt uttrykk... HI

 

Anonymous poster hash: dce3e...60e

Skrevet

Jaja, "hele tiden" er jo et relativt uttrykk... HI

 

Anonymous poster hash: dce3e...60e

 

Jeg er enig i at det blir mye "styggord" innimellom i setningene. Det er nok mer vanlig i talemåten enn det er i Norge.

😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...