Gå til innhold

Et lite dilemma angående venninner og overnatting.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 11 hadde avtalt med ei venninne at de skulle gå knask eller knep sammen på Halloween, og så fikk hun lov til å overnatte hos oss til lørdag. De har gledet seg masse og planlagt det hele i detalj.

Så kom det en venninne til å spurte om hun kunne være med å gå knask eller knep med dem. Det sa både jeg og min datter var greit. Men nå tar hun det som en selvfølge at hun også skal overnatte. Det synes ikke datteren min var greit. Denne venninna er snill og grei, men hun tar en del plass og har invitert seg selv hele veien.

Vi har snakket om det, og jeg har prøvd å få datteren min til å være litt storsinnet her. Datteren min er en stille og snill jente, som ofte lar andres vilje kommer før hennes. Hun er fast bestemt på at det kun er den ene venninnen som skal overnatte, for som hun sier, så har hun aldri spurt den siste om det. Og så har de planlagt så mye de skal gjøre, som ikke vil passe den andre venninnen.

Jeg kjenner jeg er i ett dilemma her. Er det greit at jenta mi sier ifra til jenta som har invitert seg selv, at hun gjerne må komme og være sammen med dem, men at hun må hentes på kvelden?

Eller skal jeg trosse min datter og si at begges skal overnatte, av hensyn til den andre jenta?

Anonymous poster hash: 9068a...631
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt blir det bare en på overnatting. Det er ikke slik at de som tar plass alltid får gjennomslag, og ikke minst er det viktig å vise datteren din akkurat det.

Skrevet

Jeg hadde glatt ringt mammaen til jenta og sagt: Saa hyggelig at hun vil gaa knask og knep med Xxx. Passer det at dere henter henne kl 20? "

Skrevet

Hvordan hadde du, som voksen, opplevd det dersom to venninner hadde latt deg være med på vorspielet, men sagt at de ikke ville ha deg med på festen etterpå?

Hun tar mye plass, skriver du. Hva vil det si, da? Noen barn har en slik personlighet. Min venninnes sønn har det. Han er en helt nydelig gutt, snill og omtenksom, men han er veldig synlig, snakker høyt og kan nok oppleves som brautende. Min venninne var helt lik som barn, men lærte etter hvert å dempe seg. Hun jobber med sønnen for å få ham til å forstå at den væremåten som er naturlig for ham kan virke provoserende og slitsom på andre. Men å straffe ham for det? Det kunne ikke falle meg inn!

Anonymous poster hash: 6f11f...964
Skrevet

Uff, jeg hadde ikke klart å sende den jenta hjem altså...

Herregud for en følelse å få være med på litt av moroa men å bli sendt hjem med bøyd hode når resten av moroa skal begynne. At et barn inviterer seg selv er vel ikke så rart, når et barn hører at noen planlegger noe gøy er det ganske naturlig å spørre: Kan jeg få være med?

Anonymous poster hash: 7525a...d60
Skrevet

Så hvor går grensen?

Eller er det ikke lov å ha grenser? Kanskje flere hører om dette og flere vil komme på fest og overnatte.

Det må da virkelig være lov å planlegge en overnatting med en venninne uten å må be de som skulle ønske ta del i det.

Anonymous poster hash: cbc97...949

Skrevet

Takk for svar :-) Delte meninger seg jeg. Jeg tenker som dere alle, og er derfor itvil om hva som er riktigst å gjøre. Men jeg følger min datter på den - at hun aldri har spurt den siste venninnen om hverken å gå knask eller knep sammen, og aller minst å overnatte.

Når jeg skriver at hun tar en del plass, så mener jeg at hun er sjefete. Og det er vel nettopp derfor jenta mi ikke ønsker at hun også skal overnatte. Jeg ser selv at overnattingsdelen vil bli på en helt annen måte enn hva jenta mi har tenkt, men den andre venninnen der.

HI

Skrevet

Jeg kan tenke meg at inni et barns hode var overnattingen inkludert i pakken 'gå knask eller knep'. Hun spurte og dere sa ja. Jeg tror ikke hun har invitert seg selv. Hun har jo spurt og dere har sagt ja. Misforståelsen er hva som ligger i 'gå knask eller knep'. Tydeligvis tror jenta at overnattingen er med. Barn er barn og de har noen andre tanker og forestillinger.

Anonymous poster hash: e457a...244

Skrevet

Jeg kan tenke meg at inni et barns hode var overnattingen inkludert i pakken 'gå knask eller knep'. Hun spurte og dere sa ja. Jeg tror ikke hun har invitert seg selv. Hun har jo spurt og dere har sagt ja. Misforståelsen er hva som ligger i 'gå knask eller knep'. Tydeligvis tror jenta at overnattingen er med. Barn er barn og de har noen andre tanker og forestillinger.

Å gå knask eller knep er ikke ensbetydende med overnattingsbesøk vel?

Skrevet

Hvorfor er vi så redd for å sette grenser?

Det er da bare å ringe foreldrene og forklare misforståelsen.

Datteren din har planlagt en kveld med sin venninne, hun har sagt ja til at denne andre jenta kan bli med på knask eller knep, men ikke overnatting. Helt i orden!

Ingen grunn til å gjøre noen endring..

Skrevet

I denne jentas hode kan det nok fort ha vært det. Hun visste at de skulle gå knask eller knep og overnatte. Hun så nok ikke det som to separate ting da hun spurte om å få være med på moroa. 

Skrevet

I denne jentas hode kan det nok fort ha vært det. Hun visste at de skulle gå knask eller knep og overnatte. Hun så nok ikke det som to separate ting da hun spurte om å få være med på moroa. 

HI her. Nei, hun visste ikke om overnattingen da hun spurte om å få komme og gå sammen med jenta mi og venninna. Det var da hun hørte om det i går, at hun også hadde sagt at hun gledet seg.......Jenta mi og den andre venninna hadde blitt så paffe at de ikke fikk sagt noe.

Skrevet

Enig med hun over. Siden den andre jenta skulle overnatte, trodde hun nok at det var en del av tilbudet. Jeg hadde latt begge overnatte, vondt å føle man blir holdt utenfor, og i hvert fall hvis hun nå har hatt tid til å glede seg til overnatting med to venninner.

Skrevet

I så fall trenger hun norskkurs.

Skrevet

I så fall trenger hun norskkurs.

Wow!

Skrevet

Det må gå an å forklare for henne eller foreldrene (hvor gammel er hun?) at denne gangen passer det ikke med to på besøk men at hun er hjertelig velkommen en annen gang (gjerne avtal en gang allerede nå). Barn må lære at det ikke alltid passer.

Men ville prøvd å forklare dette på en måte slik at hun ikke føler seg helt utestengt. Dessuten bør foreldrene til denne jente ta sin del og forklare hvorfor det ikke passer - og planlegge noe koselig for sin egen datter hjemme.

Anonymous poster hash: ef241...d78
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt hjerte til å sende henne hjem mens de to andre skulle bli igjen og kose seg.

Men hadde jeg vært den andre jentas mor, hadde jeg muligens sagt at hun måtte sove hjemme, hvis jeg hadde forstått hvordan dere følte det.

Anonymous poster hash: b0c7b...93f
Skrevet

Kommer an på om de tre er nære venninner, eller om hun tredje er en som kun presser seg på der det er moro, for så går tilbake til sine egentlige venninner.

Anonymous poster hash: 4b878...dec
Skrevet

Dersom man som foreldre skal begynne å la seg diktere ca sjefete venner av ungene ender detvtil slutt med at ingen får overnatte.

Selvsagt kan dere si nei, men jeg hadde som mor tatt dette på min kappe, og beklaget en Evt miaforståelse og sagt at du svare på å være der på kvelden ikke overnatting.

11 åringen vet selvsagt forskjell på å komme på besøk på kvelden og å overnatte. Hadde hun spurt om overnatting og fått ja, hadde også tatt det som en selvfølge at man fikk være med på kvelden, men ikke motsatt.

Jeg er den første til å inkludere "alle" vennene til ungene, og tar heller 3 for mange en 1 for lite, men samtidig så skal man ikke la seg manipulere.

Anonymous poster hash: d8a5f...2f9

Skrevet

Kommer an på om de tre er nære venninner, eller om hun tredje er en som kun presser seg på der det er moro, for så går tilbake til sine egentlige venninner.

Anonymous poster hash: 4b878...dec

Begge disse er gode venninner av min datter. Men de går på forskjellige klassetrinn.

HI

Skrevet

Send eller ring foreldrene. Gi beskjed om opplegget for kvelden feks hør hvor langt de får gå alene og spør når de vil hente henne. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 130ec...9f8

Skrevet

Jeg synes det er ok å si nei til ungenes venner.  

F.eks. er det stadig vekk barn som ønsker å være med hjem når jeg henter på SFO'en, noen ganger sier jeg at det passer helt fint forutsatt at de får lov (da ringer jeg foreldrene og sjekker), andre ganger sier jeg at det dessverre ikke passer.  Og det ER forskjell på å ha med ett ekstra barn og to barn.  

Jeg har selv en 11-åring, og har ingen overnattinger hos andre eller hos oss uten at foreldrene har siste ordet.  En av grunnene er for å unngå misforståelser og overraskelser.  F.eks. har vi av og til planer dagen etter overnatting, siden familien er 4 og vi har bil for 5, så er det ikke alltid praktisk mulig å ha med to ekstra barn.  

Anonymous poster hash: 9b274...8c0
Skrevet

Jeg hadde hatt begge på overnatting. Alt eller ingenting.

Hadde ikke klart å se denne andre jenta måtte gå hjem.

Ihvertfall ikke nå som misforståelsen var et faktum.

Skrevet

Inviter flere denne kvelden så blir ikke hun den eneste som må gå hjem.

Anonymous poster hash: 59961...726

Skrevet

Inviter flere denne kvelden så blir ikke hun den eneste som må gå hjem.

Anonymous poster hash: 59961...726

Dette var et godt råd. Inviter flere av vennene hennes, det er også mye morsommere og gå mange enn få :)

Dessuten kan du dermed bruke " vi har dessverre ikke plass til at alle kan overnatte her i kveld " om det blir bråk og foreldrene blir sure.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...