Gå til innhold

Egen pc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har deres barn egen pc? Hvor gamle er de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av mine har. Men sønnen kjøpte ipad mini for bursdagpengene da han ble 10 år. 

Skrevet

11 og 14 åringene fikk til jul i fjor.

Anonymous poster hash: e675d...c55

Skrevet

Enkel, liten, bærbar har han hatt noen år, stasjonær spillmaskin kjøpte han seg i fjor (11 år da). Den er et voldsverk og skal må og bør holde noen år. Brukte egne penger på den (bla arv). 

Skrevet

De som har, bruker de den bare på fritiden, eller trenger de pc til skolearbeid?

Skrevet

De som har, bruker de den bare på fritiden, eller trenger de pc til skolearbeid?

Her bruker han pc til en god del skolearbeid nå i 7.klasse (litt mer enn andre pga diagnose), men de har brukt pc til skolearbeid også i 4,5 og 6. Hovedsaklig da i forhold til "søk opp info om ulv" og slikt. Det har, og er fortsatt, ikke noe krav fra skolen om egen PC, men jeg tror det behovet kommer på ungdomsskolen. 

Skrevet

Har ei datter på 11 og en sønn på 6år. Eldsta har bærbar og ipad, sønnen har nettbrett å "egen" pc, dvs han bruker stuas multimedia pc med begrenset tilgang å kode for å komme på.

Skrevet

På skolen her bruker de pc til lekser fra 1.klasse.

Min 2.klassing har datalekser hver uke, som regel matte. F.eks løser det oppgaver på moava.

5.klassingen har skrivelekser på data, denne uken hadde de gjenfortelling. Læreren hadde lest en ukjent tekst på skolen også skulle de skrive en gjenfortelling på pc og printe ut hjemme.

På ungdomsskolen bruker de PC hele tiden, gruppearbeider fremvises med powerpoint (eller noe sånt), kommunikasjon mellom lærer og elev går gjennom It's learning, oppgaver leses og leveres gjennom It's learning osv

Anonymous poster hash: e675d...c55

Skrevet (endret)

Eldste fikk kjøpe for bursdagspengene til 9 årsdagen.

Minste på 7 har nettbrett. Han får nok kjøpe data når han blir 8 år eller etter jul når han har blitt 8.

Den brukes til lekser, men ikke mer enn at min hadde fint gått.

De spiller og leker.

Endret av moota m storesøster&lillebror
Skrevet

Min på 13 år har egen pc. Behovet meldte seg på barneskolen, da det ble gradvis mer og mer lekser på pc. Barnet på 7 år har ikke egen, og ikke pc lekse ennå.

Skrevet

Ja eldste har, han er 8 år. Men bruker mest Ipaden.

Pcen han har er arvet av oldemor, som ikke fikk så mye bruk for den likevel.

Anonymous poster hash: bb3c0...d4a
Skrevet

Mine (13 år og 6 år) har hverken pc eller nettbrett. Vi har passord på alle datamaskiner slik at de får bruke dem kun når vi synes det er nødvendig (lekser) eller litt for gøy (svært begrenset tid, omtrent 15 minutter per dag). Eldste får bruke min nettbrett innimellom, men hun mister mulighetene ofte da hun bruker den uten å spørre først, eller før lekser, osv. Behovet for egen pc har ikke meldt seg enda. Og bare så det er sagt, så har hverken de eller de smarttelefon heller.

Gjest lillehi
Skrevet

Datteren min på 14 har en gammel stasjonær. Hun er helt avhengig av å ha den til skolearbeid. Mesteparten av leksene skal gjøres på data.😃

Skrevet

Hmm, min datter fikk egen pc når hun var 6 år..Dvs hun "arvet" oldemor sin da hun skulle ha ny. Denne varte en stund og siden den konket ut i fjor, fikk hun ny til bursdagen når hun ble 8 år :)

Kanskje det var litt tidlig? Ikke for det, nå har de lekser på data, de har endel data på skolen og hun kommer hjem og bruker/spiller det de gjorde på skolen. Hun og andre i klassen sitter på kvelden og sender meldinger til hverandre via skoleportalen osv..

Anonymous poster hash: be931...730
Skrevet

Mine (13 år og 6 år) har hverken pc eller nettbrett. Vi har passord på alle datamaskiner slik at de får bruke dem kun når vi synes det er nødvendig (lekser) eller litt for gøy (svært begrenset tid, omtrent 15 minutter per dag). Eldste får bruke min nettbrett innimellom, men hun mister mulighetene ofte da hun bruker den uten å spørre først, eller før lekser, osv. Behovet for egen pc har ikke meldt seg enda. Og bare så det er sagt, så har hverken de eller de smarttelefon heller.

Jeg håper at du er klar over at du frarøver barna dine noe viktig når du er så rigid? Digitale ferdigheter er helt nødvendig i vår tid, og utover i ungdomsskolen og på VGS er det forventet at elvene har gode digitale ferdigheter. Dette får barna ved å prøve seg fra med PC, nettbrett, smarttelefoner osv. I tillegg er det, for de fleste, en viktig del av det sosiale for barna på 10-12 år +. De fleste spiller spesielle type spill og lignende som de snakker mye om når de samtaler. Ved å ikke la 13-åringen din ha mer tid med skjerm, frarøver du henne noe viktig.

Jeg må bare få presisere at jeg ikke er en av de som lar barna mine spille ubegrenset heller, de har en makstid hver dag som er strengere enn det mange andre har. At barna får lov å bruke PC/-I-pad og lignende betyr ikke at det er alt de gjør slik en del later til å tro.

Anonymous poster hash: 2892b...ceb

Skrevet

8-åringen fikk laptop til bursdagen.

14-åringen fikk sin første PC til 9-årsdagen.

Anonymous poster hash: bed95...d50

Skrevet

Eldste kjøpte pc da han var ti år gammel. Nå er han 11. Han bruker den iblant til skolearbeid og til minecraft. Sjelden noe annet. Yngste på 8 år bryr seg ikke noe om pc, men hun bruker ipad. Til Netflix og spill.

Skrevet

Hvorfor det?  Mine barn bruker PC, nettbrett osv stadig vekk.  Litt til underholdning (f.eks. netflix), litt til leksearbeid, litt fordi jeg oppfordrer dem til å f.eks. søke opp ting de lurer på (høyeste fjell, hovedsteder, lengste elv osv).  Digital kompetanse er viktig!  

Anonymous poster hash: 2e86a...605

Skrevet

Sønnen min fikk en billig bærbar til jul da han var seks år. De har en del lekser på nett og jeg liker det ikke spesielt godt at han bruker min, så da ble det slik :)

Anonymous poster hash: 122d1...220
Skrevet

Selvsagt, er 12 år.

Anonymous poster hash: 6876e...98c
Skrevet

Jeg håper at du er klar over at du frarøver barna dine noe viktig når du er så rigid? Digitale ferdigheter er helt nødvendig i vår tid, og utover i ungdomsskolen og på VGS er det forventet at elvene har gode digitale ferdigheter. Dette får barna ved å prøve seg fra med PC, nettbrett, smarttelefoner osv. I tillegg er det, for de fleste, en viktig del av det sosiale for barna på 10-12 år +. De fleste spiller spesielle type spill og lignende som de snakker mye om når de samtaler. Ved å ikke la 13-åringen din ha mer tid med skjerm, frarøver du henne noe viktig.

Jeg må bare få presisere at jeg ikke er en av de som lar barna mine spille ubegrenset heller, de har en makstid hver dag som er strengere enn det mange andre har. At barna får lov å bruke PC/-I-pad og lignende betyr ikke at det er alt de gjør slik en del later til å tro.

Anonymous poster hash: 2892b...ceb

shari_z, on 27 Oct 2014 - 20:39, said:snapback.png

Hvorfor det?  Mine barn bruker PC, nettbrett osv stadig vekk.  Litt til underholdning (f.eks. netflix), litt til leksearbeid, litt fordi jeg oppfordrer dem til å f.eks. søke opp ting de lurer på (høyeste fjell, hovedsteder, lengste elv osv).  Digital kompetanse er viktig!  

Anonymous poster hash: 2e86a...605 

13-åringen er utrolig flink på data, nettbrett, smarttelefoner og kameraer. Når ikke vi foreldre forstår hvordan vi skal få den irriterende nettbrett til å gjøre det vi vil, så roper vi på henne og så fikser hun det på null komma niks. Samme med det nye kameraet mitt som jeg ikke har lært meg ordentlig enda. På skolen hennes så har alle elevene pc de bruker hver dag, og hun er mye flinkere på pc enn det jeg er (men så er jeg mer vant til Mac enn til pc, da). Jeg vil si at hun får nok av tid til å øve og lære seg, og så er hun generelt flink til å plukke opp hvordan gjøre ditten og datten. Kan ikke se at det er noen forskjell mellom hennes ferdigheter og venninnene hennes sine.

6-åringen er omtrent like flink, men ikke til å skrive på tastatur - der mangler hun litt i forhold til søsteren. Og ikke kan hun forklare hvordan vi skal bruke de digitale aparatene vi har, men hun klarer fint å få dem til å gjøre det hun vil. Hun også bruker pc på skolen hver dag. Vi har flere ganger vært forundret over det hun klarer, så tror hun har også et helt ok forhold til digitale vertøy.

Hverken min mann eller jeg har smarttelefon, og jeg ser ikke nødvendigheten i det, for å være helt ærlig. Min vanlig mobil telefon klarer fint å ringe og å sende/motta sms'er, det samme gjør hans. Ønsker vi å ta bilder, bruker vi kameraene være, og ønsker vi å være på nettet, bruker vi datamaskin eller nettbrett (der vi finner gratis WiFi). Jeg føler ikke jeg frarøver mine barn noen ting av digital kompetanse, men vi begrenser veldig bruken av det (både med tid og det de får bruke digitale dingser til), og 13-åringen forstår meget godt hvorfor vi gjør det (og innimellom er hun faktisk enig med oss, når hun tenker seg om). Vi har heller ikke TV og vil beskrive vår familie som ganske konservativ på alle områder.

Men av hensyn til mine barns digitale ferdigheter, så kan jeg spørre lærerne deres om de ser noen forskjell mellom mine barn og de andre barna i klassene, og revurdere hvis lærerne synes mine barn har mangler eller sliter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...