Gå til innhold

Kan man ha på helt blank neglelakk ved operasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal operere i morgen, og vet man ikke skal ha på neglelakk. Men gjelder dette også et lag helt usynlig lakk? Har så sprø negler, de er helt korte, men fliser seg opp lagvis om jeg ikke har noe på dem. Og etter operasjonen vil det gå flere dager før jeg får mulighet til å legge ny lakk. Bruker ikke farget lakk uansett, men må ha en hinne på for å beskytte dem. 

Noen som vet? 

Anonymous poster hash: b0f04...02a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neglelakk er neglelakk, har jo ikke noe å si hvordan farge den har!

Anonymous poster hash: 50dbb...f79
Skrevet

Du tenker fordi de skal kunne se fargen på neglene dine? Hvis det bare er det som er grunnen burde jo blank lakk gå greit, men jeg vet ikke om det også er andre årsaker. Ville ringt og spurt. 

Anonymous poster hash: 70090...3e0
Skrevet

Blank neglelakk må fjernes og (fikk beskjed om det en gang da de trodde jeg hadde det på)

Har ikke noe med farge og gjøre, men med hygieniske årsaker, den kan flakke av og du vil ikke ha det i operasjons såret.

Men du kan fjerne den rett før operasjonen ;)

Anonymous poster hash: a5ce9...994
Skrevet

Neglelakk er neglelakk, har jo ikke noe å si hvordan farge den har!

Anonymous poster hash: 50dbb...f79

Poenget er jo i utgangspunktet at de skal kunne se fargen på neglene under operasjon da, derfor lurte jeg. Ble hasteoperert for et år siden og da hadde jeg blank lakk som ingen kommenterte. Men nå er det jo planlagt. 

Skrevet

Grunnen til forbudet mot neglelakk er at man med farget lakk ikke ser fargen på neglen, og dermed er det vanskeligere å følge med på oksygenopptaket. (neglen, eller rettere sagt fingertuppen) blir fort blålig ved for lavt oksygenopptak). Jeg har blitt operert flere ganger med blank neglelakk.

Anonymous poster hash: 3ead5...67b

Skrevet

Jeg hadde blank ved keisersnitt. Ingen som sa noe. De skal se hudfargen på neglene for å passe på at du får nok oksygen.

Anonymous poster hash: c7c9e...ca4
Skrevet

Sist jeg skulle opereres sto det at jeg ikke skulle ha neglelakk på, inklusiv blank neglelakk. Mulig de presiserte det fordi folk flest ikke tenker over at det er neglelakk også? All neglelakk skal være av, av hygieniske årsaker!

Spurte en operasjonssykepleier om dette, og hun sa at hun aldri hadde vært med på å se på neglene til dem som ble operert. De har jo egne O2-målere, og jeg tipper at de ikke trenger å se på fingerneglene om pasienten ikke får nok oksygen. 

Anonymous poster hash: da895...d8d
Skrevet

O2-måleren festes på fingertuppen og kan virke dårligere om du har på neglelakk.

Anonymous poster hash: 9a3c5...7bd

Skrevet

Du skriver at du skal operere i morgen og da tror jeg du kjenner til de strenge reglene mot neglelakk under operasjonen og generelt i klinisk arbeid, selv under hansker.

Det høres imidlertid ut som om det er du som skal opereres? Altså at du er pasienten som blir operert? Det står gjerne noe på i infoskrivet? Lykke til! 😊😊

Skrevet

Du skriver at du skal operere i morgen og da tror jeg du kjenner til de strenge reglene mot neglelakk under operasjonen og generelt i klinisk arbeid, selv under hansker.

Det høres imidlertid ut som om det er du som skal opereres? Altså at du er pasienten som blir operert? Det står gjerne noe på i infoskrivet? Lykke til! 😊😊

Skrevet

Sist jeg skulle opereres sto det at jeg ikke skulle ha neglelakk på, inklusiv blank neglelakk. Mulig de presiserte det fordi folk flest ikke tenker over at det er neglelakk også? All neglelakk skal være av, av hygieniske årsaker!

Spurte en operasjonssykepleier om dette, og hun sa at hun aldri hadde vært med på å se på neglene til dem som ble operert. De har jo egne O2-målere, og jeg tipper at de ikke trenger å se på fingerneglene om pasienten ikke får nok oksygen. 

Anonymous poster hash: da895...d8d

Det er jo ingen som ser på fingrene/neglene, O2-måleren sitter på en finger, derfor skal det ikke være farget neglelakk. Måleren måler fargen på fingeren.

At det kommer neglelakkflak i operasjonsområdet virker litt søkt..

Anonymous poster hash: e31a5...5c0

Skrevet

Ja Gud, beklager, jeg missa en "s". Jeg skal opereres. Tviler for at jeg slipper til som kirurg, til det har jeg en litt uortodoks utdannelse gitt. Ja, jeg skal gjennomgå en planlagt operasjon i morgen, som noen andre skal utføre på meg. I skrivet fra sykehuset står det ingenting om neglelakk i det hele tatt faktisk, kun info om faste og oppmøte. Operasjonen er inni underlivet, så jeg har ingen planer om å putte hverken negler eller annet inn der forresten, i forhold til det med at det kan komme neglelakk i såret (da er det faktisk større fare for at det kan komme neglerester i såret i såfall, siden de fliser seg opp uten lakk). 

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Bakterier er glade i neglelakk og koser seg i lakkkiljøet. Derfor skal den fjernes, altså handler det om hygiene og infeksjonsfare. Ta av lakken, du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...