Gå til innhold

Prevensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er snart 6 uker og jeg tenker å begynne med Conludag minipiller når det er gått 6 uker etter fødselen. Kan jeg bruke minipiller mens jeg ammer?

Jeg vet at amming kan fungere som prevensjon hvis det ikke går mer enn 6 timer mellom hver amming, men jeg stoler ikke på dette 100 % siden jeg har hørt flere som har fått "to tette" ved bruk av amming som prevensjon. Vi ønsker ikke nummer to riktig enda.

Her er det som stod på felleskatalogen om Conludag minipiller:

"Graviditet/Amming:

Se Kontraindikasjoner. Overgang i morsmelk: Passerer over, men risiko for påvirkning av barnet er usannsynlig dersom en unngår behandling med preparatet de første 6 ukene av ammeperioden. Reduserer ikke melkeproduksjonen."

Hvor lang tid etter fødselen tok det før dere begynte med prevensjon?

Anonymous poster hash: 158a9...227
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amming er absolutt ikke prevensjon, og ihvertfall ikke om man ammer så sjelden som hver 6.time. EL kan utsettes ved å amme hver andre time gjennom hele døgnet, men etter noen uker blir gjerne intervallene lengre og da vil mange få EL selv om de fortsatt fullammer i flere mnd. Så du gjør helt rett i å ikke stole på den metoden. 

Ang minipille så er det den, og kondom, som anbefales ved amming. Så vil tro det er hold i at det ikke gir uønskede effekter hverken for mor eller barn. Ett av temaene ved 6ukerskontrollen er nettopp prevensjon, så vil tro du får resept da, om du ber om det. 

Skrevet

Har minipiller liggende så da begynner jeg bare med de :)

Baby kan gå både 4,5 og noen ganger opp til 6-7 timer uten amming, så da er amming som prevensjon utelukket.

Anonymous poster hash: 158a9...227

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...