Gå til innhold

Gruer meg så til legetimen - råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til legen denne uken, grunnet min nese som er veldig stor og jeg ønsker å få gjort noe med det. Har motet meg opp til å bestille legetime til dette i flere år, og nå har jeg endelig tatt steget. Men sitter med en stor klump i magen. Ønsker henvisning for å operere nesen, der jeg får hjelp av staten til å betale det.

Jeg har slitt psykisk siden jeg var 10 år grunnet dette, i 13 år altså. Hemmer meg veldig i det daglige livet, kvier meg for å dra til byen, butikk, treffe nye folk, hver dag så gjør jeg alt for at de jeg møtet gjennom jobb, kollegaer etc ikke skal se meg i feil vinkel psv. Klarer ikke snakke om dette med nærmeste familie og dermed aner jeg ikke hvordan jeg skal formidle problemet mitt til legen. Redd for å ikke få frem faktisk hvor mye av livet mitt som blir styrt av dette. Noen som har noen råd om hvordan jeg skal formidle dette? Blir så nervøs og redd at jeg ikke tror jeg får dette frem godt nok :-(

Anonymous poster hash: e55e4...052

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp

Skrevet

Hva med å skrive et brev der du forklarer dette? Dersom du føler at du står fast får du bare si det til legen, og be ham/henne lese brevet.

Anonymous poster hash: 8db8d...66d
Skrevet

Uff, det, er for det første ingen grunn til å grue seg. Et brev er ikke så dumt, slik en annen her foreslår.

Jeg syns for øvrig det er utrolig synd at du skal være så lei deg over nesen din. Jeg syns store neser er helt fantastisk fint, faktisk, også på kvinner!

Jeg har en venninne som hadde en stor og karakteristisk nese - og hun ar alltid vært en som regnes som spesielt vakker - virkelig, virkelig pen. Hun fikk den dessverre operert mindre for noen år siden. HUn er fortsatt vakker, men jeg syns hun har mistet det flotte sæpreget som gjorde henne så slående. Nesen hennes var finere som stor!

Jeg  vet jo ikke om du kunne være hjulpet av en psykolog for å godta deg selv som du er.

Hvis ikke, er det også fullt mulig å få den operert, så dette går nok fint uansett. Lykke til!

Anonymous poster hash: e1cfc...a72
Skrevet

Uff det hørtes ikke noe ålreit ut.

Har ingen tips, men vil ønske deg lykke til og bare si at du kanskje bør være litt forberedt på at det ikke er sikkert at du kan få en slik operasjon dekket av staten. Tror det er ganske strenge medisinske krav, og hvis du psykisk føler det verre enn det faktisk er, vil du nok heller bli henvist til psykolog eller lignende fremfor operasjon. Håper ikke du ble stresset av det altså, tenkte bare det var greit å være litt forberedt på mulige senarioer.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 06ca4...5f5

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke psykiske problemer lenger er nok til å få dekket plastiske operasjoner i Norge, de siste par årene har de skjerpet veldig inn på dette. Det må være medisinske grunner.

Et familiemedlem av meg har operert nesen på statens regning, men selv for henne var det ingen selvfølge å få det, måtte mange runder til før det ble dekket. Hun hadde splittet neseben, altså dobbelt neseben så nesen hadde på en måte to paralelle neseben nedover med et søkk mellom, så ut som en vannrenne/rutsjebane nedover nesen. Dette første til mye plager fordi nesen hadde så trange kanaler inni at hun alltid var tett, måtte puste med åpen munn, snorket osv. Likevel ble det ikke automatisk dekket...

Det er ingenting galt i at du ønsker fikse på nesen din når den plager deg sånn, men det kan hende du må forberede deg på å spare selv. Lykke til!

Anonymous poster hash: 8a6c7...250
Skrevet

Takk for gode svar! Ja, er redd han vil henvise meg til psykolog isteden. Noe jeg ikke ønsker, da dette ikke bare sitter i hodet. Nesen er veldig stor, det er et fakta jeg ikke kan leve med, dessverre. :-(

Skrevet

Jeg sliter mye med bihulene og er tett i nesa hver natt og kveld, men er jo ikke livsviktige problemer det heller, da, og nesen må vell ikke opereres mindre for å ordne det heller...

Skrevet

Da har jeg vært til legen, og ble ikke tatt seriøs. Fikk ikke sagt noe særlig mer enn at jeg kviet meg til å ta dette opp og at jeg har brukt noen år på å bestille denne timen, før jeg fikk beskjed om at dette måtte gjøres privat. Satt med tårer i øynene og fikk ikke frem hvor mye psykisk dette sliter på, og at livet og hverdagen min egentlig blir styrt av dette.

Angrer på at jeg ikke tok med brev...

Skrevet

Man får ikke dekket plastiske operasjoner fra staten lenger, det være seg nese, pupper eller mage, uten at det er en klar fysisk grunn for det. 

Så legen har ikke gjort noe feil når han henstiller deg til å gå privat, selv om han kanskje kunne brukt litt tid på å forklare hvorfor.

Skrevet

Skjønner at du synes dette er vondt, men det er faktisk ikke sånn at man kan få plastiske operasjoner i Norge pga psykiske plager og dårlig selvtillit. Uansett om du hadde tatt med et brev eller legen hadde vært kjempeforståelsesfull så kan du ikke få en operasjon, du må betale for den selv.

Det koster jo litt, men om dette forringer livskvaliteten din så mye så må du rett og slett enten spare eller ta opp et lån. Tror faktisk flere av de private klinikkene lar deg gjøre det på avbetaling.

Å fikse på utseende til folk som er misfornøyd er ikke statens ansvar, hvor skulle de da sette grensen for hvem som har "stygg" nok? Jeg er misfornøyd med mine store DD-cup pupper fordi jeg synes det er penest med nette små pupper i kanskjeB-cup, en annen kvinne har komplekser for sine B-cup og vil operere inn en DD-cup. Sier seg selv at staten ikke kan dekke operasjon for alle som har komplekser.

Ønsker deg lykke til videre, håper du finner ut av det. Enten du velger å akseptere at du er bra nok akkurat som du er, eller om du velger å operere. Jeg er ikke ufølsom altså, men jeg mener dette er ditt eget ansvar. Klem.

Anonymous poster hash: 8a6c7...250
Skrevet

Det er vel heller tvilsomt at en operasjon vil hjelpe deg. Det vil jo etter all sannsynlighet bare dukke opp en ny skavank når nesa blir perfekt. Plutselig er det tennene som hindrer deg osv osv.

Jeg fikk dekket operasjon av nesa, men det var pga feil ved skilleveggen som gjorde at jeg ikke kunne puste gjennom nesa (eller hadde luktesans) frem til jeg fikk operert som 18åring. Og den smerten som opphogging av nesa gir er ikke verdt det når det kun er kosmetisk endring du vil ha. Følelsen av å sovne av narkose mens du ser på hammeren og meiselen (!) som ligge klar til bruk er ikke behagelig.

Jeg synes du heller skal be om henvisning (eller bruke egne penger) på en god psykolog. Det er garantert ikke noe feil med nesa di. :-) og det å endre den vil nok ikke endre noe.

Anonymous poster hash: 0ad4f...6b2

Skrevet

Spar penger og operer nesen privat! Ikke værre enn det! De psykiske plagene pga nesen kan heller ikke dn lege hjelp med,men en psykolog. Du er helt sikkert vakker uansett,med eller uten stor nese!

Lykke til!

Anonymous poster hash: 00d73...b42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...