Gå til innhold

Dere med greie på cøliaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 10 år utredes for cøliaki, og mye tyder på at han får diagnosen. Hva bør jeg være forberedt på? Har dere noen gode råd? Hva spiser de med cøliaki til frokost? Tips til matpakke? Føler meg litt rådvill, men aller mest glad for at gutten min får hjelp, så hverdagen hans blir bedre.

Anonymous poster hash: e281b...1c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mye glutenfritt:brød, knekkebrød, frokostblanding osv. Finnes i fryseskap og i tørrvarehyller under allergi.

Gå i butikken. Spesielt Meny har størst utvalg og kiwi er billigst.

Anonymous poster hash: f0885...fd6

Skrevet

Lag glutenfritt brød selv. Det smaker bedre enn kjøpebrød og blir billigere. Her tilsetter vi frø, kjerner, nøtter og evnt tørket frukt i blandingen og da smaker brødet veldig godt. 

Bruk gjerne en kjøkkenmaskin. Brødet blir best hvis det blir eltet lenge.

Ellers kan du lage glutenfri frokostblanding av gf havregryn, honning, nøtter, tørket frukt,  frø og kjerner. Men det er mulig dere skal holde dere unna havregryn i starten siden han ikke er så gammel.

Kikk gjerne innom facebookgruppene om cøliaki. der får du mye nyttig tips og info.

Skrevet

Lag glutenfritt brød selv. Det smaker bedre enn kjøpebrød og blir billigere. Her tilsetter vi frø, kjerner, nøtter og evnt tørket frukt i blandingen og da smaker brødet veldig godt.

Bruk gjerne en kjøkkenmaskin. Brødet blir best hvis det blir eltet lenge.

Ellers kan du lage glutenfri frokostblanding av gf havregryn, honning, nøtter, tørket frukt, frø og kjerner. Men det er mulig dere skal holde dere unna havregryn i starten siden han ikke er så gammel.

Kikk gjerne innom facebookgruppene om cøliaki. der får du mye nyttig tips og info.

Tusen takk for fine tips. Bruker du en glutenfri melblanding når du lager brød? Beklager, har virkelig liten peiling. Jeg baker alt brød til familien nå, og det hadde vært veldig fint om jeg kunne fortsette med det.

Skrevet

Og én ting til: er glutenfri mat billigere i Sverige? Bor rett ved grensen, og handler endel der.

Skrevet

Venninnen min har cøliaki, og fikk det i voksen alder.

Til å begynne med fikk vi helt sjokk, det var jo gluten i alt følte vi. Kunne ikke spise pommes frites på biffrestaurant fordi løkringer var blitt fritert i samme olje og da var det gluten i olja, det var gluten i alt av halvfabikatmat, i leverpostei osv osv Vi så oss helt blinde på alt hun plutselig ikke kunne spise...

Men nå som hun og vi rundt henne har blitt vant til det er det ingen av oss som tenker noe særlig over det lenger, verden er da full av mat uten gluten. Man lærer jo fort hvilken leverpostei, pølser osv man kan kjøpe. Men det blir en del lesing av innholdsfortegnelser i begynnelsen.

Jeg vet hun spiser yoghurt til frokost, med glutenfrie havregryn og rosiner i.

Til lunsj spiser hun rundtrykker. Hun baker glutenfrie rundstykker og legger i frysa, har en bakedag innimellom hvor hun baker mange mange mange så hun har en stund. Resten av familien hennes spiser jo vanlig brød så hun tar bare opp så mange rundstykker hun trenger hver dag.

Middag er det jo noen forandringer på, hun jevner sauser med maizena istedenfor hvetemel osv. Men kjøtt, poteter, ris, grønnsaker, salat osv spiser hun jo som før.

Et tips da, i innvandrerbutikkene selger de pasta laget av rismel, de er mye bedre enn de som selges i matbutikkene som er laget av erstatningsmel.

Anonymous poster hash: e04de...b28
Skrevet

Venninnen min har cøliaki, og fikk det i voksen alder.

Til å begynne med fikk vi helt sjokk, det var jo gluten i alt følte vi. Kunne ikke spise pommes frites på biffrestaurant fordi løkringer var blitt fritert i samme olje og da var det gluten i olja, det var gluten i alt av halvfabikatmat, i leverpostei osv osv Vi så oss helt blinde på alt hun plutselig ikke kunne spise...

Men nå som hun og vi rundt henne har blitt vant til det er det ingen av oss som tenker noe særlig over det lenger, verden er da full av mat uten gluten. Man lærer jo fort hvilken leverpostei, pølser osv man kan kjøpe. Men det blir en del lesing av innholdsfortegnelser i begynnelsen.

Jeg vet hun spiser yoghurt til frokost, med glutenfrie havregryn og rosiner i.

Til lunsj spiser hun rundtrykker. Hun baker glutenfrie rundstykker og legger i frysa, har en bakedag innimellom hvor hun baker mange mange mange så hun har en stund. Resten av familien hennes spiser jo vanlig brød så hun tar bare opp så mange rundstykker hun trenger hver dag.

Middag er det jo noen forandringer på, hun jevner sauser med maizena istedenfor hvetemel osv. Men kjøtt, poteter, ris, grønnsaker, salat osv spiser hun jo som før.

Et tips da, i innvandrerbutikkene selger de pasta laget av rismel, de er mye bedre enn de som selges i matbutikkene som er laget av erstatningsmel.

Anonymous poster hash: e04de...b28

Tusen takk! Skal sjekke den rispastaen. Alt er litt overveldende i starten, nettopp fordi det finnes gluten i så mye. Var gjennom noe av det samme for noen år siden da lillebroren fikk melkeallergi. Rart hvor alt virker forvirrende i starten, for så å bli helt naturlig.

Lurt å bake rundstykker. Det skal jeg få til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...