Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2014 #1 Skrevet 26. oktober 2014 Haha http://www.vg.no/nyheter/meninger/kronikk-nordmenns-mange-rariteter/a/23323115/ Anonymous poster hash: c0860...2d5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #3 Skrevet 27. oktober 2014 Hæ? Er jo ingenting av det der som stemmer?? Anonymous poster hash: 4bb94...3c7
soleia Skrevet 27. oktober 2014 #4 Skrevet 27. oktober 2014 Kjende oss att i mykje av det der! - artig Når far min (vestlending) skal gje kompliment til middagen, seier han feks; "dette let seg ete!"
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #5 Skrevet 27. oktober 2014 ALT stemmer! Anonymous poster hash: 4c130...00e
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #6 Skrevet 27. oktober 2014 Mye av det stusset jeg også over når jeg flyttet til Norge! "Det lot seg ete" har jeg ikke vært bort i, men min svigerfar pleide å si "Nå skal me fråtse!" med stor innlevelse (og bred Sunnfjord dialekt) før vi begynte å spise julemiddagen. Savner det enda, 2 år etter hans bortgang. Anonymous poster hash: 8232a...7d4
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 27. oktober 2014 #7 Skrevet 27. oktober 2014 Hehe, den var artig! Spesielt morsomt det med å få ut ungen og riktig utstyr til ALT
Luksusdyret Skrevet 27. oktober 2014 #8 Skrevet 27. oktober 2014 Kjenner meg igjen i mye. * Når jeg som utlending snakker om at noe ikke fungerer i landet, for eksempel det enkelte NAV-kontoret der man tilhører, eller den enkelte barselavdelingen, så får man beskjed om å dra tilbake dit man kom fra, siden "alt er så ille her". Er du utlending, så har du ingen rett til å klage på noe som helst her og må være evig takknemlig hele tiden. Selv om du har bodd her i 20 år, tjener bra, betaler mye skatt og deltar på 100 timer dugnad hvert år i forbindelse med verv i idrettslag og lignende. * Kjenner meg også igjen med tran, paracet og trening som kur for alt, fra kreft til depresjon. Nei, det hjelper ikke å trene når du ligger med lungebetennelse, det hjelper heller ikke med paracet eller tran. Det som også er litt merkelig, er at nordmenn som er den mest tran- og melkedrikkende nasjonen i verden (tran skal liksom bidra til bedre opptak av kalk fra melk) topper Europas statistikk over lårhalsbrudd. Merkelig dette... * En annen ting artikkelforfatteren har glemt, er at i Norge skal man helst være ute døgnet rundt, i pøsregn, snøvær, kuling og 40 minusgrader. De som velger å holde seg innendørs er pyser og latsabber.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #9 Skrevet 27. oktober 2014 Så vidt jeg kunne se, var alt det der bare sprøyt. Og jeg er selv innflytter i Trøndelag. Anonymous poster hash: 90a2a...e75
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #10 Skrevet 27. oktober 2014 Hæ? Den der tror jeg bare er for utlendinger som ikke er så godt integrert? Anonymous poster hash: 8a048...537
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #11 Skrevet 27. oktober 2014 Hæ? Den der tror jeg bare er for utlendinger som ikke er så godt integrert? Anonymous poster hash: 8a048...537 Det spørs hva du mener med integrering. Hvis du mener med integrering at man skal ha tatt til seg absolutt alt av norske særegenheter og kulturelt særpreg, stemmer det nok. Men for meg er dette ikke å være integrert men å være assimilert. Men hvis integrering kan forstås som at man har funnet plassen sin i det nye landet uten å gi helt slipp på sin egen kultur, at man setter pris på det norske uten å ha forkastet arven sin og at man kan fungere sosialt og profesjonelt i landet, da er det ingen motsigelse mellom å være integrert og undre seg over visse sider ved norsk kultur. Jeg vil påstå at jeg er temmelig godt integrert, allikevel har jeg aldri skjønt poenget med å ha mye levende lys, hjemmekos faller meg ikke helt naturlig og jeg føler fremdeles ikke noe glede av å gå tur i pøsregnet. Og jeg synes at det er en skam at man lar offentlige bygninger forfalle og ikke putter mer penger i offentlig infrastruktur (sykehus, vei, skoler osv.). Norsk fyll skjønner jeg mer heller ikke på. Men jeg digger norsk julemat, tåler dårlig vær en del bedre enn mine landsmenn og synes at Nordmenns måte å kombinere jobb og familie er helt topp. Man kan sette pris i et land uten å ha utslettet sin egen identitet. Anonymous poster hash: 8232a...7d4
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #12 Skrevet 27. oktober 2014 Hæ? Den der tror jeg bare er for utlendinger som ikke er så godt integrert? Anonymous poster hash: 8a048...537 Det spørs hva du mener med integrering. Hvis du mener med integrering at man skal ha tatt til seg absolutt alt av norske særegenheter og kulturelt særpreg, stemmer det nok. Men for meg er dette ikke å være integrert men å være assimilert. Men hvis integrering kan forstås som at man har funnet plassen sin i det nye landet uten å gi helt slipp på sin egen kultur, at man setter pris på det norske uten å ha forkastet arven sin og at man kan fungere sosialt og profesjonelt i landet, da er det ingen motsigelse mellom å være integrert og undre seg over visse sider ved norsk kultur. Jeg vil påstå at jeg er temmelig godt integrert, allikevel har jeg aldri skjønt poenget med å ha mye levende lys, hjemmekos faller meg ikke helt naturlig og jeg føler fremdeles ikke noe glede av å gå tur i pøsregnet. Og jeg synes at det er en skam at man lar offentlige bygninger forfalle og ikke putter mer penger i offentlig infrastruktur (sykehus, vei, skoler osv.). Norsk fyll skjønner jeg mer heller ikke på. Men jeg digger norsk julemat, tåler dårlig vær en del bedre enn mine landsmenn og synes at Nordmenns måte å kombinere jobb og familie er helt topp. Man kan sette pris i et land uten å ha utslettet sin egen identitet. Anonymous poster hash: 8232a...7d4 Signerer denne. Da jeg kom til Norge, ble det forventet av mine ekssvigers at jeg glemte mitt språk, mine tradisjoner og min kultur og assimilerte meg i Norge. Det kommer aldri til å skje - jeg følger norske lover og skikker, men gir samtidig ikke slipp på egne tradisjoner og eget språk. Lærer barna mine mitt hjemspråk (noe som var uting i ekssvigers sine øyne), har egne vaner for ting og tang. En siste ting jeg ikke forstår her, er at man MÅÅÅ på død og liv på fjellet, på ski, på tur osv i helgene, hver helg. Når helgen kommer her i huset, brukte lørdagen på å slappe av og dra seg - ingen skiturer og andre slitsomme aktiviteter. Etter en uke med full jobb, 3 unger med sin idrett, besøk, skolearrangement osv er man så dønn sliten at det er godt å hvile seg en dag. Ikke rart mange blir sykmeldt og utbrent når det forventes at man er hyperaktiv i helgene i tillegg av full arbeidsuke, oppfølgning av unger og strøkent hus. Anonymous poster hash: 09d14...190
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå